The Man Whose Head Expanded

The Man Whose Head Expanded Facebook Twitter
Mark E. Smith, 5 March 1957 – 24 January 2018
1

Ήταν Σάββατο 23 Ιανουαρίου 1988. Το κορίτσι που αγαπώ είχε μόλις μετακομίσει στην Αθήνα από την επαρχία και ήθελε να πάει στην πρώτη της συναυλία. H μοίρα το έφερε να παίζει στο Ρόδον το αγαπημένο μου συγκρότημα και η επιλογή ήταν προφανής. Είχα βέβαια τις αμφιβολίες μου για το κατά πόσο είναι καλή ιδέα να πηγαίνεις το κορίτσι που θέλεις να γοητεύσεις σε μια συναυλία του πιο στριφνού rock group της ιστορίας αλλά είχα εμπιστοσύνη στο κορίτσι και είχε εμπιστοσύνη στον Mark E. Smith.


Το συγκρότημα ήταν φυσικά οι Fall, ο Mark βγήκε στην σκηνή με ένα υπέροχο λαμέ πουκάμισο και άρχισαν να παίζουν το Shoulder Pads. Την κοίταξα, είδα το χαμόγελο της και κατάλαβα ότι αυτή ήταν η γυναίκα της ζωής μου. Όπως και οι Fall ήταν και θα παραμείνουν για πάντα η αγαπημένη μου μπάντα.

Ήταν ένα χάος, ο Mark με κλονισμένη ήδη την υγεία του έμεινε στην σκηνή για 4-5 τραγούδια και μετά αποσύρθηκε αφήνοντας τους υπόλοιπους σύξυλους στην σκηνή, ήταν κάτι που έκανε συχνά. Αμηχανία σε κοινό και μπάντα αλλά για κάποιο ανεξήγητο λόγο ήταν μια από τις καλύτερες συναυλίες που έχω δει ποτέ.


Ο Mark E. Smith, δημιουργός, ηγέτης και μοναδικό σταθερό μέλος του γκρουπ δεν είναι πια μαζί μας, πέθανε χτες στα 60 του χρόνια στο σπίτι του στο Μάντσεστερ. Ήταν μια αμφιλεγόμενη, δύσκολη, ιδιοφυής προσωπικότητα. Ήταν ο μεγαλύτερος τραγουδιστής/συνθέτης της ροκ. Ήταν το ίδιο το γαμημένο το rock'n'roll. Ήταν ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους που πραγματικά εκτιμώ και ένας από τους ακόμα λιγότερους που εμπιστεύομαι.


Από το καλοκαίρι του 1978 όποτε και έβγαλαν το πρώτο τους single (το Bingo-Master's Break-Out! στην Step Forward Records) μέχρι και πέρσι, κυκλοφόρησαν 35-36 άλμπουμ και αναρίθμητα άλλα live και συλλογές που είναι δύσκολο ακόμα και για τους πιο φανατικούς τους οπαδούς να παρακολουθήσουν αφού ο Mark δεν ήταν και τόσο πετυχημένος μπίζνεσμαν και υπέγραφε συμφωνίες με διάφορες δισκογραφικές που δεν μπορούσε να ικανοποιήσει.

Όλοι λένε ότι οι Fall ήταν ο Mark επειδή τα υπόλοιπα μέλη άλλαζαν συνέχεια αλλά κάνουν λάθος. Όλοι λένε ότι ο Mark ήταν ένας μισάνθρωπος επειδή απέλυε τους κιθαρίστες και τους ντράμερ για ψύλλου πήδημα αλλά κάνουν λάθος. Η μουσική των Fall είναι ένα μείγμα από προλεταριακό ροκαμπίλι, πρωτόλειο πανκ και δυστοπικό ραπ. Είναι η μουσικοποίηση της οργής, μιας οργής όμως που δεν θέλει να καταστρέψει αλλά να χτίσει τοίχους φτιαγμένους από παχιά ειρωνεία και σαρκασμό για να προστατευτεί από την ανθρώπινη χυδαιότητα.


Οι στίχοι του Smith ήταν πότε πολιτικοί, πότε χιουμοριστικοί και τις περισσότερες φορές ακατάληπτοι. Όταν οι λέξεις δεν του έφταναν έφτιαχνε τις δικές του, πάντοτε με τους ιδιωματισμούς του αγαπημένου του Μάντσεστερ, της εργατούπολης που τον διαμόρφωσε, του έδωσε πολιτικό πρόσημο αλλά στο τέλος τον έκανε να καταλάβει ότι η ανθρώπινη ηλιθιότητα δεν περιορίζεται από όρια, ταξικά, γεωγραφικά ή άλλα.


Το Φλεβάρη του 2014 οι Fall ήρθαν για μια ακόμη φορά στην Αθήνα, την τελευταία τους όπως αποδείχτηκε. Η Χρύσα φρόντισε να μου δώσει μια πρόσκληση και πήγα ξανά με το κορίτσι. Ήταν ένα χάος, ο Mark με κλονισμένη ήδη την υγεία του έμεινε στην σκηνή για 4-5 τραγούδια και μετά αποσύρθηκε αφήνοντας τους υπόλοιπους σύξυλους στην σκηνή, ήταν κάτι που έκανε συχνά. Αμηχανία σε κοινό και μπάντα αλλά για κάποιο ανεξήγητο λόγο ήταν μια από τις καλύτερες συναυλίες που έχω δει ποτέ. Ήταν η τελευταία φορά που είδα τον Mark ζωντανό.


Η πιο τραχιά, βασανισμένη φωνή του σύγχρονου ροκ σιώπησε χτες, πνιγμένη μέσα σε τόνους αλκοόλ και τσιγάρων. Ήταν ένας ανθρωπιστής μισάνθρωπος, ήταν ένας δικός μου άνθρωπος που σίγουρα θα χλεύαζε τις γλυκερές αηδίες που γράφω τώρα. Δεν πειράζει Mark, τώρα που πέθανες μπορώ να σου πω πόσο σε αγαπούσα χωρίς να φοβάμαι την αμηχανία σου, όλοι ξέρουμε ότι δεν θα είσαι a new face in hell.

Απώλειες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Απώλειες / Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Ο Ιταλός πιανίστας που καθόρισε τον μοντερνισμό, με σειρά ηχογραφήσεων έργων των Μπετόβεν και Σοπέν που σήμερα θεωρούνται κλασικές, πέθανε στα 82 του χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Daily / Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 76 του ο επιφανής Αμερικανός πανεπιστημιακός που επί δεκαετίες καθοδηγούσε τους σπουδαστές κινηματογράφου ανά την υφήλιο με τα βιβλία του και με τον ακατάβλητο ενθουσιασμό του για το μέσο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Πολιτισμός / Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Οι νεότεροι μουσικοί έβλεπαν στο πρόσωπό του έναν σημαντικό και επικοινωνιακό καθοδηγητή και οι δεξιοτέχνες της κλασικής μουσικής έναν πνευματώδη μαέστρο με την λιτή έκφραση της Ιαπωνίας.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cultterra: οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Cultterra: Οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

Μια ομάδα νέων με όραμα για την Ελευσίνα δημιούργησε έναν νέο χώρο με την υποστήριξη, κατάρτιση και δικτύωση της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί η διαφορετικότητα και στο ταλέντο.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια