Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets Facebook Twitter
1

ΤΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΤΖΙΡΙΤΑ

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets Facebook Twitter
Το Take All my Loves ακούγεται χωρίς συνεκτικούς ηχητικούς πλοηγούς και ακόμα και οι καλεσμένοι (ουκ ολίγοι, βλέπε παρακάτω) δεν καταφέρνουν να αποτελέσουν συνεκτική ύλη για στο πόνημα του Rufus.

Αυτό που διαπιστώσαμε και στην καλοκαιρινή επίσκεψη του Καναδού star στην Αθήνα είναι η προσπάθεια του να μπει σε περιοχές ήχου που μάλλον τις έχει αντιληφθεί από ένα πρίσμα πλασματικό. Η όπερα του για την Κάλλας (πέραν της φτωχής αισθητική της επί σκηνής) ήταν στην καλύτερη των περιπτώσεων ένα copy paste μερικών μέτρων από έργα του Kurt Weil και στις υπόλοιπες απλώς μια βαρετή επανάληψη μονόχνοτων πρελουδίων του Βέρντι.

Γι αυτό και το code red χτύπησε κατευθείαν με το που μάθαμε περί της έκδοσης του δίσκου “Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets” στην Deutsche Grammophon.

Καταρχάς, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Rufus καταγίνεται με τα σονέτα του Shakespeare. Το 2002, όταν ο μακαρίτης Alan Rickman έστησε ένα δίσκο με γνωστούς του από το χώρο της ηθοποιίας αλλά και από έναν ευρύτερο κύκλο μουσικών δίσκο, πάνω σε κείμενα του Άγγλου δραματουργού ο Wainwright είχε συμμετάσχει με το Σονέτο 29, το οποίο εμφανίζεται και τον δίσκο που μόλις εξέδωσε με σημαντικότατες διαφορές όμως. Τότε τραγουδούσε ο ίδιος συνοδεία πιάνου και μαντολίνου, σήμερα μας δίδει μια άλλη ενορχήστρωση με χαμηλές συχνότητες όπου και τραγουδά σε σαφώς πιο pop δρόμους (αλλά στην ίδια μελωδία) η πάντα συμπαθής Florence Welch. 

Ο Rufus δεν κατέβηκε αδιάβαστος στο studio, αν μη τι άλλο σε λογοτεχνικό επίπεδο. Αυτό που δεν κατάφερε να μας αποδείξει είναι το γιατί επέλεξε τα σονέτα. Για την αποδεδειγμένη λογοτεχνική και γλωσσική τους αξία ή για την ιδιαιτερότητα του σεξουαλισμού τους;

Το εξώφυλλο το λες πολύ άνετα κακόγουστο. Όχι επειδή ο Rufus καμώνεται την Ελισάβετ Α' (1533-1603) στο εξώφυλλο (και μάλιστα μιμούμενος το πρότυπο του σε αποτυπώσεις της από τα ύστερα χρόνια της, κοντά στο 1600), αλλά επειδή είναι απλά κακό στις λεπτομέρειες το τελικό αποτέλεσμα. Ωστόσο η επιλογή της Ελισάβετ δεν είναι τυχαία. Στην εποχή της βασιλείας της γεννήθηκε και έζησε ο Shakespeare (1564-1616) και τα σονέτα είναι το τελευταίο του έργο που δημοσιεύτηκε ενόσω ζούσε. Η ελευθεριότητα που επικρατούσε στην εποχή της Ελισάβετ (κάτι που στην Ελλάδα δεν είναι γνωστό) ενέπνευσε τα σονέτα στην πλατφόρμα της σεξουαλικής ανοχής που ευαγγελίστηκαν. Μεγάλο μέρος των συνολικών 157 σονέτων έχουν ως αποδέκτη ένα αντρικό αντικείμενο του πόθου.

  

Για όσους αποτελεί έκπληξη, αν όχι μυστήριο, η ετικέτα της Deutsche Grammophon σε ένα τέτοιο εγχείρημα να θυμίσουμε ότι η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άνοιγμα σε pop καλλιτέχνες που διαβαίνουν το κατώφλι της λόγιας μουσικής και τρανταχτά παραδείγματα είναι ο Elvis Costello και ο Sting μόνο που σε καμία  περίπτωση ο Καναδός δεν πλησίασε τον πήχη αμφότερων στο τελικό του αποτέλεσμα. Το Take All my Loves ακούγεται χωρίς συνεκτικούς ηχητικούς πλοηγούς και ακόμα και οι καλεσμένοι (ουκ ολίγοι, βλέπε παρακάτω) δεν καταφέρνουν να αποτελέσουν συνεκτική ύλη για στο πόνημα του Rufus. Ο δίσκος πελαγοδρομεί ανάμεσα σε spoken word (Carrie Fisher), pop ελεγείες, πεπερασμένα εφέ στα μικρόφωνα (William Shatner), οπερετικές απόπειρες (Anna Prohaska) και new age περάσματα (όπως στο αχαρακτήριστο Sonett 43 με τη φωνή της Sian Phillips). Και αυτά δε φτάνουν επ' ουδενί για να αναδειχθεί  ενιαίο concept όπως θέλει ο αγαπητός Rufus.

Ο Rufus δεν κατέβηκε αδιάβαστος στο studio, αν μη τι άλλο σε λογοτεχνικό επίπεδο. Αυτό που δεν κατάφερε να μας αποδείξει είναι το γιατί επέλεξε τα σονέτα. Για την αποδεδειγμένη λογοτεχνική και γλωσσική τους αξία ή για την ιδιαιτερότητα του σεξουαλισμού τους; Για άλλη μια φορά έβαλε την προβολή της προσωπικότητας του πάνω από το ίδιο το δημιούργημα.  

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Rufus Wainwright - Take All My Loves - 9 Shakespeare Sonnets Facebook Twitter
Ο Rufus δεν είναι η πρώτη φορά που καταγίνεται με τα σονέτα του Shakespeare.

Ο Στυλιανός Τζιρίτας είναι μουσικός δημοσιογράφος/εκτελεστής μουσικής.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM