Ένας μικρός αποχαιρετισμός στον μεγάλο Κώστα Κωτούλα

Ένας μικρός αποχαιρετισμός στον μεγάλο Κώστα Κωτούλα Facebook Twitter
Ο Κώστας Κωτούλας ήταν ένας άνθρωπος ήσυχος και μοναχικός κατά βάθος, σίγουρα πνευματικός, με χιούμορ υψηλού επιπέδου.
0

Τον γνωρίσαμε οι νεότεροι από το «Τραγούδι γυμνό» του 1992, έναν μάλλον καινοτόμο δίσκο σε δική του ιδέα, όπου κορυφαίοι Έλληνες τραγουδιστές ερμήνευσαν, είτε συνοδεία ενός οργάνου είτε α καπέλα, τραγούδια δικά τους και άλλων: η Γαλάνη το «Είδα την Άννα κάποτε» του Σαββόπουλου, η Μοσχολιού το «Πώς έφυγες» του Κραουνάκη, η Αρβανιτάκη το «Φέρτε μου ένα μαντολίνο» του Χατζιδάκι κ.ά.


Φυσικά, η προσφορά του δεν εξαντλείται στην κυκλοφορία ενός ιδιαίτερου δίσκου. Διότι ο Κώστας Κωτούλας είχε βάλει τη σφραγίδα του ως παραγωγός σε πολλούς ακόμη ελληνικούς δίσκους, κυρίως από τη δεκαετία του 1980 και μετά.

Τον Κωτούλα αγαπούσαν κι εκτιμούσαν όλοι οι παράγοντες του ελληνικού τραγουδιού των τελευταίων δεκαετιών, κάτι που ήταν αμοιβαίο, δεδομένης και της δικής του αγάπης για το τραγούδι ως μορφή τέχνης και ανώτερης επικοινωνίας των ανθρώπων.

Ακόμη πιο πίσω, τη δεκαετία του 1960, στην ακμή του Νέου Κύματος, είχε ενταχθεί στη Lyra του Πατσιφά, κατόπιν γνωριμίας με τον Γιώργο Παπαστεφάνου. Η φιλία τους με τον Παπαστεφάνου κράτησε ως το τέλος ‒ ο Παπαστεφάνου, για την ακρίβεια, συντετριμμένος, μου ζήτησε χθες το πρωί να κοινοποιήσω στα social media τον χαμό του Κωτούλα.

Άφησε λίγα τραγούδια ως στιχουργός, συνεργαζόμενος κυρίως με τον Γιάννη Σπανό («Μίλα μου σαν τη βροχή», «Οι πεταλούδες», «Πήρες λάθος μονοπάτι»), περίπου τριάντα στο σύνολό τους, είχε όμως την τύχη να τον τραγουδήσουν οι σημαντικότεροι ερμηνευτές (Μπιθικώτσης, Μαρινέλλα, Γαλάνη, Κουμιώτη, Χωματά, Κόκοτας, Μαβίλη κ.ά.). Μεγάλη και η φιλία του με την Αρλέτα, επίσης ως το τέλος.

Ένας μικρός αποχαιρετισμός στον μεγάλο Κώστα Κωτούλα Facebook Twitter
Η φιλία του με την Αρλέτα ήταν δυνατή και μακρόχρονη.

Τον Κωτούλα αγαπούσαν κι εκτιμούσαν όλοι οι παράγοντες του ελληνικού τραγουδιού των τελευταίων δεκαετιών, κάτι που ήταν αμοιβαίο, δεδομένης και της δικής του αγάπης για το τραγούδι ως μορφή τέχνης και ανώτερης επικοινωνίας των ανθρώπων.


Πέραν της ενασχόλησής του με τον στίχο, τη δημοσιογραφία, την ποίηση και το ραδιόφωνο, ο Κωτούλας είχε ξεκινήσει στη διαφήμιση πλάι στον Νίκο Δήμου, και λίγο αργότερα βρέθηκε κοντά στους συγγραφείς Γιώργο Σκούρτη, Μάριο Ποντίκα και Κώστα Μουρσελά.


Τον συναντούσα τακτικά, πότε στο σπίτι της Αρλέτας και πότε σε διάφορες εκδηλώσεις. Μου μιλούσε για τον σημαντικό αριθμό σπάνιων ταινιών που διατηρούσε στο αρχείο του ‒ μόνο από τον Κωτούλα, συγκεκριμένα, είχα καταφέρει να βρω την ταινία «Faccia di Spia», λίγο πριν το σάουντρακ του Χατζιδάκι εκδοθεί από τον Σείριο.

Ένας μικρός αποχαιρετισμός στον μεγάλο Κώστα Κωτούλα Facebook Twitter
Φωτογραφία με τον Γάννη Ρίτσο.
Ένας μικρός αποχαιρετισμός στον μεγάλο Κώστα Κωτούλα Facebook Twitter


Είχαμε συμπαρουσιάσει το περασμένο καλοκαίρι το ντεμπούτο άλμπουμ του Νίκου Καρακαλπάκη, ενός νέου τραγουδιστή που ο Κωτούλας στήριξε απ' το ξεκίνημά του. Διότι ένα άλλο μεγάλο χαρακτηριστικό του ήταν η γενναιοδωρία του απέναντι στους νέους.


Σε εκείνη την εκδήλωση, θυμάμαι, είχα κρατήσει τα χαρτιά με τις χειρόγραφες σημειώσεις του. «Θέλω να έχω ένα ενθύμιο από σένα» του είχα πει. Χαμογέλασε απλά και μου τόνισε πως πάσχουμε από την ίδια... τρέλα.


Άνθρωπος ήσυχος και μοναχικός κατά βάθος, σίγουρα πνευματικός, με χιούμορ υψηλού επιπέδου, ο Κωτούλας έζησε στα Εξάρχεια και απ' το μπαλκόνι του συνήθιζε να αναρτά στα social media όμορφες νεκρές φύσεις της καθημερινότητάς του.

Σήμερα κηδεύεται στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Ναύπακτο. Μια λοίμωξη που προκλήθηκε από διαταραχές με τον αιματοκρίτη του έγινε αιτία να κοπεί ξαφνικά το νήμα της ζωής του. Ο Κώστας Κωτούλας ήταν 79 ετών και θα λείψει από πολύ κόσμο.

Απώλειες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Απώλειες / Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Ο Ιταλός πιανίστας που καθόρισε τον μοντερνισμό, με σειρά ηχογραφήσεων έργων των Μπετόβεν και Σοπέν που σήμερα θεωρούνται κλασικές, πέθανε στα 82 του χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Daily / Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 76 του ο επιφανής Αμερικανός πανεπιστημιακός που επί δεκαετίες καθοδηγούσε τους σπουδαστές κινηματογράφου ανά την υφήλιο με τα βιβλία του και με τον ακατάβλητο ενθουσιασμό του για το μέσο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Πολιτισμός / Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Οι νεότεροι μουσικοί έβλεπαν στο πρόσωπό του έναν σημαντικό και επικοινωνιακό καθοδηγητή και οι δεξιοτέχνες της κλασικής μουσικής έναν πνευματώδη μαέστρο με την λιτή έκφραση της Ιαπωνίας.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cultterra: οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Cultterra: Οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

Μια ομάδα νέων με όραμα για την Ελευσίνα δημιούργησε έναν νέο χώρο με την υποστήριξη, κατάρτιση και δικτύωση της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί η διαφορετικότητα και στο ταλέντο.
M. HULOT