Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
Είσαι επαναστατικός αν είσαι διαφορετικός κι έχεις φωνή για να μιλήσεις. Η επανάσταση δεν μπορεί να γίνει μέσα από τον υπολογιστή. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1

Tη δεκαετία που διανύουμε έχει εξαπλωθεί εκ νέου στο διεθνές τοπίο της εναλλακτικής μουσικής ένα ηχητικό ρεύμα που ονομάζεται σύγχρονη κλασική μουσική. Καλλιτέχνες όπως ο Γερμανός Nils Frahm, ο Ισλανδός Ólafur Arnalds και ο Ουκρανός Lubomyr Melnyk επαναδιατυπώνουν με φρέσκια ματιά, μίνιμαλ φιλοσοφία και ηλεκτρονικά στοιχεία τις θεμελιώδεις αρχές των μεγάλων ρομαντικών της κλασικής μουσικής, όπως ο Σοπέν, αλλά και μεταγενέστερων, όπως ο Henryk Gorecki, δημιουργώντας κάτι που τις περισσότερες περιπτώσεις ακούγεται πολύ σύγχρονο.


Αυτό το κενό στην εγχώρια μουσική πραγματικότητα επιδιώκει να καλύψει η μόλις 23χρονη πιανίστρια Πόπη Σεμερλίογλου, η οποία υπογράφει τις μινόρε μελαγχολικές συνθέσεις της με το ταιριαστά μινιμαλιστικό ψευδώνυμο SEM. «Θεωρώ πως παίζω κάτι που δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή. Πολλοί μου λένε πως δεν έχουν ξανακούσει αυτού του είδους τη μουσική από σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες, πως δεν είμαι ακόμη μία μπάντα που γρατζουνάει κιθάρες. Ωστόσο, η κλασική μουσική παιδεία δεν είναι απαραίτητη για να φτιάξει κανείς ποιοτική μουσική σήμερα. Μπορεί ένα άνθρωπος να ξέρει να παίζει δύο νότες, αλλά το αποτέλεσμα να είναι το ίδιο εκπληκτικό και δυνατό με κάποιου άλλου μουσικού που παλεύει να γράψει μουσική με 15 νότες».

  

Αυτήν τη στιγμή εγώ ζω για τον έρωτα, αλλά δεν θέλω να τον επιδιώξω. Θέλω να έρθει ξαφνικά και να είναι δύσκολος. Τελικά, όμως, πιστεύω πιο πολύ στη φιλία, παρόλο που σε μια δυνατή φιλία υπάρχει τόση αγάπη, που ενέχει πάντα και το ερωτικό στοιχείο

Η Πόπη μου περιγράφει με πάθος και πολλές διαφορετικές φωνές, ανάλογα με τη χρονική περίοδο που επισκέπτεται, τη γεμάτη αναμνήσεις πορεία της μέσα στον κόσμο της μουσικής: από τους Led Zeppelin που τραγουδούσε, χωρίς να ξέρει τα λόγια, στο αμάξι του πατέρα της, μέχρι το πρώτο πιανάκι της από τα Jumbo που έλαβε ως δώρο από τους γονείς της στα πέντε και από την πρώτη της μέρα σε ένα ωδείο στην Πεντέλη, όπου ξεπρόβαλε ο γίγαντας καθηγητής της, μέχρι τις ατελείωτες ώρες πιεστικής εξάσκησης πάνω στην τεχνική, έτσι ώστε να πάρει θριαμβευτικά το πτυχίο κλασικού πιάνου στα 21 της.

«Έχω περάσει ταραχώδεις εμπειρίες όλα αυτά τα χρόνια. Υπήρχαν στιγμές τέτοιας πίεσης πριν από συναυλίες, που απλώς ήθελα να βάλω τα κλάματα και να τα παρατήσω όλα. Όμως η τελειομανία του καθηγητή μου μού έμαθε να καταπολεμώ το άγχος και να πετυχαίνω τους στόχους μου. Μετά απ' όλα αυτά συνειδητοποίησα πως δεν θέλω να σπουδάσω σύνθεση, να γίνω σολίστ και να κυνηγήσω το ανώτατο δίπλωμα. Το μόνο που ήθελα ήταν να γράψω τη δική μου μουσική» μου εκμυστηρεύεται.

Έτσι κι έγινε λοιπόν. Ήδη από τα εφηβικά της χρόνια είχε αρχίσει να δουλεύει τις ιδέες που τελικά θα συνέθεταν την πρώτη της προσωπική συλλογή από πιανιστικά κομμάτια σύγχρονης κλασικής μουσικής, την οποία μπορείτε να ακούσετε ελεύθερα στο SoundCloud και στο YouTube. Το «Natural» EP αποτελείται από έξι τρυφερές συνθέσεις βασισμένες στο πιάνο που αναδίδουν τη δύναμη της απλότητας και διαθέτουν νατουραλιστικούς τίτλους όπως «Rain», «Sunshine» και «Waves».

 

SEM. // live at six d.o.g.s // Breeze

«Δεν με εμπνέει και τόσο το αστικό τοπίο της Αθήνας για να γράψω μουσική. Το EP μου ονομάζεται "Natural" γιατί ζω στην Πεντέλη κι έχω περισσότερα ερεθίσματα από το φυσικό περιβάλλον. Εκεί θα περπατήσω, θα αδειάσει το μυαλό μου, θα δω τη θέα από τον Προφήτη Ηλία και θα πάω αμέσως να γράψω μουσική. Ας πούμε, πρόσφατα πήγα μια εκδρομή στα Καλάβρυτα και, όταν γύρισα, έγραψα, νομίζω, το καλύτερό μου κομμάτι μόνο και μόνο γιατί με ενέπνευσε το χιόνι. Μπορεί του χρόνου να περπατάω στο κέντρο μεθυσμένη, να κλαίω για κάποιον και να έρθουν μελωδίες στο κεφάλι μου, είναι όλα βιωματικά».

Πίσω στην πραγματικότητα, η αντίφαση μεταξύ του χώρου όπου γίνεται η συζήτηση και των τελευταίων περιγραφών είναι μεγάλη. Είναι ένα ηλιόλουστο, ήρεμο μεσημέρι καθημερινής στη γειτονιά του Ψυρρή και στο καφέ όπου καθόμαστε περιβαλλόμαστε από φοιτητές προσηλωμένους στις αργοπορημένες εργασίες τους, μποέμ παρέες που φιλοσοφούν πάνω από ψαγμένους καφέδες και ζευγάρια που ακόμη δεν έχουν συνειδητοποιήσει πως ο έρωτάς τους έχει πεθάνει. Ποια είναι, αλήθεια, η άποψη της Πόπης για τη γενιά των millennials, στην οποία ανήκει;

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα της γενιάς μου είναι πως νιώθουμε καταδικασμένοι. Μας έχουν περάσει μια κοσμοθεωρία ότι όλα είναι άσχημα, μας διακατέχει μια απαισιοδοξία και μια μοιρολατρία του τύπου "τα κατάφερα και σήμερα" και "εδώ στον αγώνα", ενώ, αντίθετα, η διεκδίκηση καλύτερης ποιότητας ζωής, η εξερεύνηση της ταυτότητάς μας και η εκτίμηση της θέσης μας αυτούς τους περίεργους καιρούς είναι τα πραγματικά σημαντικά ζητήματα. Στενοχωριέμαι που στην κοινωνία μας συμβαίνουν τα τέρατα και δεν κάνουμε τίποτα γι' αυτό. Δεν επαναστατούμε σε κανένα επίπεδο ενάντια σε όλα αυτά που μας συμβαίνουν, τα δεχόμαστε αμάσητα».

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
«Σιχαίνομαι τις λέξεις σε -ισμός. Eίναι τόσο απόλυτες, που δεν μπορώ να τις υιοθετήσω». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τι σημαίνει, δηλαδή, «επαναστατική πράξη» την εποχή που ζούμε; «Οτιδήποτε διαφορετικό, το να μην κάνεις ό,τι κάνει η μάζα. Είσαι επαναστατικός αν είσαι διαφορετικός κι έχεις φωνή για να μιλήσεις. Η επανάσταση δεν μπορεί να γίνει μέσα από τον υπολογιστή. Μπορεί εγώ μέσα από τη μουσική μου να κάνω δύο ανθρώπους να νιώσουν κάτι πολύ έντονο και αυτό να είναι επαναστατικό και μπορεί κάποιος να ανεβάσει ένα θεατρικό έργο με κοινωνικοπολιτικό μήνυμα και να κάνει μία διαφορετικού είδους επανάσταση. Θεωρώ ουτοπικό το ότι μέσα από την τέχνη σήμερα, μέσα από ένα συγκεκριμένο έργο, μπορεί να ξεκινήσει μια επανάσταση και να αλλάξει ο ρους της Ιστορίας. Πρέπει πρώτα να καλλιεργηθεί ο σπόρος μέσα μας».

Εκείνη τη στιγμή η Πόπη πετάγεται και με ρωτάει έντρομη αν ένιωσα τον σεισμό. Όχι, δεν τον ένιωσα. «Σιχαίνομαι τις λέξεις σε -ισμός», φωνάζει ανακουφισμένη και συνεχίζει, «είναι τόσο απόλυτες, που δεν μπορώ να τις υιοθετήσω». Της επισημαίνω, ωστόσο, πως οι συνθέσεις όσο και οι σκέψεις της φανερώνουν μια ψυχή μπολιασμένη με αθεράπευτο ρομαντ-ισμό.


«Είμαι πάρα πολύ ρομαντική. Δεν ψάχνω απεγνωσμένα τον έρωτα αλλά τον φαντάζομαι εξαντλητικά. Δυστυχώς ή ευτυχώς, όμως, η ζωή δεν είναι σαν τις ταινίες. Αυτήν τη στιγμή εγώ ζω για τον έρωτα, αλλά δεν θέλω να τον επιδιώξω. Θέλω να έρθει ξαφνικά και να είναι δύσκολος. Τελικά, όμως, πιστεύω πιο πολύ στη φιλία, παρόλο που σε μια δυνατή φιλία υπάρχει τόση αγάπη, που ενέχει πάντα και το ερωτικό στοιχείο».

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Προς το τέλος, ενώ η Πόπη μου μιλάει για τις υπερβολές του φεμινισμού, την αποτοξίνωση από τα social media, τις δύο επιτυχημένες συναυλίες που έχει δώσει και τα σχέδιά της για το 2018, τα οποία περιλαμβάνουν μια φιλόδοξη περφόρμανς στο six d.o.g.s τον Απρίλιο και πιθανώς το εμπλουτισμένο ενορχηστρικά και φωνητικά δισκογραφικό της ντεμπούτο, η προσοχή μου έχει επικεντρωθεί σε μια ψυχεδελική μελωδία που φτάνει από τα ηχεία και το βλέμμα μου έχει καρφωθεί στο άπειρο. Η Πόπη το παρατηρεί και με ρωτάει τι σκέφτομαι. Της λέω την αλήθεια και μέσα από τη δική μου αναλαμπή εκείνης της στιγμής τής ζητάω να μου απαντήσει όσο πιο ειλικρινά μπορεί τι σημαίνει πραγματικά η μουσική γι' αυτήν και ποια είναι η καλύτερη απάντηση που έχει λάβει από αυτή.

«Μου έχει μάθει πως είναι παραπάνω από ok να θυμάμαι. Το να ξεχνάω είναι στενόχωρο. Είναι οι εμπειρίες και τα βιώματα που με έχουν κάνει να είμαι το άτομο που σου μιλάει αυτήν τη στιγμή. Αν ξέχναγα, δεν θα μπορούσα να γράψω μουσική. Γράφω για να θυμάμαι και θυμάμαι για να γράφω».

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
«Στενοχωριέμαι που στην κοινωνία μας συμβαίνουν τα τέρατα και δεν κάνουμε τίποτα γι' αυτό. Δεν επαναστατούμε σε κανένα επίπεδο ενάντια σε όλα αυτά που μας συμβαίνουν, τα δεχόμαστε αμάσητα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Δείτε τη σελίδα της SEM στο Facebook είναι και μπορείτε να ακούσετε δωρεάν το EP της εδώ. Τον Απρίλιο θα κάνει ένα live στο six d.o.g.s και ετοιμάζει το δισκογραφικό της ντεμπούτο.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια