Η επιστροφή του Γιάννη Αγγελάκα με νέα μπάντα, ποιητική συλλογή και CD

Η επιστροφή του Γιάννη Αγγελάκα με νέα μπάντα, ποιητική συλλογή και CD Facebook Twitter
Υπάρχει καινούργια μπάντα που συνταξίδεψε δημιουργικά με τον Αγγελάκα, οι 100 Βαθμοί Κελσίου.
0

Ο τελευταίος δίσκος του Γιάννη Αγγελάκα κυκλοφορεί συνημμένος με τη νέα ποιητική συλλογή του που φέρει τον τίτλο «Ήσυχα τραγούδια για ανέμελα λιβάδια». Έχω την αίσθηση, ωστόσο, πως παρά την ειρωνεία του τίτλου (ουδέποτε έφτιαξε τραγούδια «ήσυχα» ο Αγγελάκας, από την άποψη του κοινωνικοπολιτικού στόχου τους πάντα), εδώ πράγματι τα «λιβάδια» είναι «ανέμελα», σε ό,τι αφορά το ζήτημα της δισκογραφικής διανομής τουλάχιστον. Θέλω να πω ότι ενώ το label «Alltogethernow» (ένα δισκογραφικό label underground κατευθύνσεων) καλά κρατούσε, τόσο στο Διαδίκτυο όσο και στα δισκάδικα, πρόσφατα ενσωματώθηκε στη Feelgood, την εταιρεία –θυμίζω– της Νατάσσας Μποφίλιου, του Θέμη Καραμουρατίδη και άλλων εκπροσώπων του πιο mainstream –να το πω– ελληνικού τραγουδιού. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν αποτελεί μομφή, εφόσον σκοπός κάθε καλλιτέχνη είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επικοινωνία-επαφή με το κοινό του. Το ευτύχημα είναι ότι ο Αγγελάκας δεν δείχνει να κάνει την παραμικρή έκπτωση, πρωτίστως απέναντι στον εαυτό του και έπειτα απέναντι στο δικό του κοινό. Τα δέκα καινούργια τραγούδια του, εννιά σε δικούς του στίχους, μουσική και ερμηνεία, συν μία διασκευή στο «Δεν θέλω τα ματάκια σου» του Βασίλη Τσιτσάνη, αποτελούν αντίστοιχα μελοποιήσεις εννιά ποιημάτων από την ομότιτλη ποιητική συλλογή του, η οποία στο σύνολό της περιέχει 53 ποιήματα, χωρισμένα σε τέσσερις ενότητες.

Καταρχάς, υπάρχει επίσης νέα μπάντα που συνταξίδεψε δημιουργικά με τον Αγγελάκα, οι 100 Βαθμοί Κελσίου, δηλαδή η Λαμπρινή Γρηγοριάδου στις ακουστικές κιθάρες, τα φωνητικά και την ερμηνεία σε ένα τραγούδι-ντουέτο με τον Αγγελάκα («Παίρνε με μαζί σου»), ο Γιάννης Σαββίδης στις ηλεκτρικές κιθάρες, τα φωνητικά και το ukelele (έπαιζε και με τα Μωρά στη Φωτιά), ο Γιώργος Αβραμίδης στις τρομπέτες και τα φωνητικά, ο James Wylie στα σαξόφωνα και οι Αναστάσης Βουκυκλαράκης και Αλέξης Αρχόντης στα τύμπανα και στα κρουστά. Καταλυτική, ωστόσο, είναι η παρουσία και του Coti K. στους συνθετητές, το μπάσο και τα φωνητικά, όπως και του Νίκου Βελιώτη στο τσέλο σε ένα κομμάτι. Κινούμενος σε πιο βατούς μουσικούς δρόμους συγκριτικά με τις «Ανάσες των λύκων» του κοντινού παρελθόντος, πιο κοντά όμως στο ύφος του «Πότε θα φτάσουμε εδώ» (το δεύτερο κοινό δισκογραφικό πρότζεκτ του Αγγελάκα και του Νίκου Βελιώτη), ο δημιουργός καταθέτει ένα καθαρόαιμο εναλλακτικό ροκ άλμπουμ με στοιχεία punk και dark cabaret, σαν να άφησε τις πιο πειραματικές αναζητήσεις του και αποφάσισε να πιει νερό απ' την πηγή, εν προκειμένω τον Tom Waits.

Ο δίσκος ανοίγει με κιθαριστικές αρμονίες αλά Beatles, δίνοντας έτσι ένα κιθαροκεντρικό στίγμα που διατηρείται καθ' όλη την ακρόαση, παρά την έντονη χρήση και των άλλων, ηλεκτρικών κυρίως, οργάνων. Και από το εναρκτήριο «Μόνο από τη λύπη σου» περνάμε στον «Νεάντερταλ», το, κατά Γιάννη Αγγελάκα, πορτρέτο ενός νεοφασίστα ή ενός χρυσαυγίτη, μια και ζούμε στην Ελλάδα του 2017. Συμβαίνει το εξής οξύμωρο με το κομμάτι αυτό: ενώ σίγουρα θα πάρει όλο το ραδιοφωνικό air play, λόγω ρυθμού και ψυχωμένης ερμηνείας από τον Αγγελάκα, οι στίχοι του κατά την ταπεινή μου άποψη δεν είναι ιδιαίτερα εμπνευσμένοι. Η γνώριμη ποιητική του Αγγελάκα έχει κατρακυλήσει σε λέξεις φτηνές, φτιαγμένες λες από 15χρονο αντίφα. Παραθέτω ένα δείγμα: «Κι εσένα, ψευτοποιητή, που κάνεις τον καμπόσο, τις μπουρδοουτοπίες σου στον κώλο σου θα χώσω». Βέβαια, αφού δηλώσω ότι δεν έχω κανένα θέμα με τις «κακές» λέξεις στα τραγούδια (κάθε άλλο, θα έλεγα), οφείλω να παραδεχτώ ότι μόνο καλό θα κάνει το ραδιοφωνικό air play σε ένα αντιφασιστικό ροκ τραγούδι. Διότι ο «Νεάντερταλ» είναι ένα πραγματικά καλοφτιαγμένο κομμάτι, πιασάρικο από την άποψη της δομής του. Το αμέσως επόμενο «Ωσάν τυφλό σπουργίτι» είναι από τις καλές στιγμές του δίσκου, στο κλίμα του Tom Waits που λέγαμε πιο πάνω. Το ίδιο και το «Μια χαρά», που κινείται σε disco-funky δρόμους με τα παιγνιώδη φωνητικά της Γρηγοριάδου. Στο «Παίρνε με μαζί σου» με τις φωνές της Γρηγοριάδου και του Αγγελάκα έχουμε μια ρυθμική μπαλάντα στην οποία πρωτοστατούν οι ιδιαιτέρως συγκινητικοί στίχοι: 

Έξω απ' την άγρια ψυχή σου
Είν' όλα θλιβερά και μαραμένα
Παίρνε με μαζί σου
Παίρνε με μαζί σου
Παίρνε με μαζί σου όταν το σκας από μένα...

Στον «Ψεύτη», πάλι, που ακούγεται σαν μια ηλεκτρική συχνότητα να διαπερνά τον κιθαριστικό πυρήνα της μελωδίας με τα δοξαστικά χορωδιακά φωνητικά προς το τέλος, ο Αγγελάκας ξαναβρίσκει τον ποιητή εαυτό του:

Μόνο ο ψεύτης μέσα μου
Γλυκαίνει την καρδιά μου
Αυτός μου δίνει δύναμη
Και τρέχω στη δουλειά μου
Να μεγαλώσουν να γενούν
Ψεύτες και τα παιδιά μου...

Με το «Φιλικό» ξαναθυμόμαστε τις Τρύπες των '80s-'90s σαν να μην πέρασε μια μέρα, μουσικά, ενορχηστρωτικά, στιχουργικά και ερμηνευτικά. Επίσης από τις καλές στιγμές του δίσκου, αν υποτεθεί πως τα τελευταία χρόνια ο δημιουργός επέλεξε να πειραματιστεί με την ηπειρώτικη και την κρητική μουσική παράδοση, φανερώνοντας ένα νέο καλλιτεχνικό πρόσωπο, συνειδητά ξεκομμένο κάπως από το ροκ ή new wave ή punk ξεκίνημά του (βάλτε όποιον χαρακτηρισμό θέλετε). Στο «Ποτέ», με ένα τέμπο που ενώνει τους Velvet Underground με τους Dead Kennedys, ο Αγγελάκας τα σπάει κανονικά, διά της ποιητικής και πάλι οδού:

Έτσι ο τρελός προσμένει σήματα
Από άλλα βουνά και από άλλα σύμπαντα
Και μια σιωπή τού λέει: Δεν θα σωθείς ποτέ...

Προτελευταίο τραγούδι, η διασκευή του Αγγελάκα στο ρεμπέτικο «Δεν θέλω τα ματάκια σου» του Βασίλη Τσιτσάνη, κίνηση όχι σπάνια εκ μέρους του, αν θυμηθούμε την «Πλημμύρα» του Βαμβακάρη, αλλά και το «Κάθε τρελό παιδί» του Χατζιδάκι στις «Ανάσες των λύκων». Έκπληξη, πάντως, αποτελεί η επιλογή του συγκεκριμένου θαυμάσιου τραγουδιού του Τσιτσάνη που σφράγισε μετά την Κατοχή η Νταίζη Σταυροπούλου (1912-1994), ο «θηλυκός Στράτος Παγιουμτζής», όπως την έλεγαν. Η διασκευή είναι εμπνευσμένη με την ενορχήστρωση ή, σωστότερα, την εναρμόνιση των μουσικών και ως εκ τούτου έχει λόγο ύπαρξης. Το CD κλείνει με τα «Ήσυχα τραγούδια για ανέμελα λιβάδια», ένα πραγματικά ήσυχο κομμάτι, μια νωχελική ηλεκτροακουστική μπαλάντα, με το ποίημα να ακούγεται σαν κατευόδιο του Αγγελάκα προς το ίδιο του το έργο που μόλις έλαβε τέλος:

Το χορτάρι μας καμένο
Κι όλα τα πηγάδια άδεια
Τι έχω πια να περιμένω
Μοναχά κείνα τα βράδια
Που μαζεύονται οι φίλοι
Και γινόμαστε ρημάδια
Πίνοντας και τραγουδώντας
Ήσυχα τραγούδια για ανέμελα λιβάδια...

Συνοπτικά, ο δίσκος του Γιάννη Αγγελάκα επιχειρεί την επανασύνδεση με τις Τρύπες ως κλίμα και ως αίσθηση, βασίζεται στον καλοδουλεμένο ήχο της νέας του μπάντας, αποτελεί ένα κλικ του ματιού σε αγαπημένα ξένα ακούσματα του ίδιου (και των φαν του, να υποθέσω), διακατέχεται από ένα σαρδόνιο χιούμορ και, πάνω απ' όλα, διαθέτει τραγούδια τραγουδένια, ικανά να ξεχωρίσουν μέσα στην τρέχουσα και μάλλον συμβατική δισκογραφική και ραδιοφωνική παραγωγή.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM