Πριν από περίπου 20 χρόνια ο Αμερικανός ποιητής Κένεθ Γκόλντσμιθ δημιούργησε το UbuWeb, ένα ελεύθερο εκπαιδευτικό αρχείο βασισμένο στο Web. Με την πάροδο των χρόνων, το μικρό αυτό site εξελίχθηκε σε μια τεράστια αποθήκη αφιερωμένη στο ξεχασμένο και στο ανοίκειο, δηλαδή σε ένα διαφορετικό αφήγημα πάνω στην Ιστορία της Τέχνης.

 

Κάνοντας μια περιήγηση στο UbuWeb, μπορεί κανείς να βρει μια αξιοσημείωτη συλλογή ταινιών και βίντεο τέχνης, κριτικών κειμένων και δοκιμίων, κομμάτια ηχητικής ποίησης και ηχογραφήσεων τέχνης, μεταξύ πολλών άλλων αταξινόμητων κλάδων της αβανγκάρντ. Αν και υπάρχουν ορισμένοι καλλιτέχνες που έχουν δανείσει το υλικό τους στο UbuWeb, το μεγαλύτερο κομμάτι αποτελείται από επιλογές του ίδιου του Γκόλντσμιθ, οι οποίες βασίζονται στο προσωπικό του γούστο.


Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει μια σπάνια συνέντευξη του Άντι Γουόρχολ το 1986 για το Amiga κομπιούτερ του, διαλέξεις του Γάλλου φιλοσόφου Ρολάν Μπαρτ, ένα χορευτικό φιλμ της Κλερ Ντενί, έως την ψηφιακή αποκατάσταση του πολυμεσικού περιοδικού «Aspen» κ.ά.

 

Σε μια εποχή κατά την οποία οι δημόσιες βιβλιοθήκες είναι ένας απειλούμενος θεσμός, αυτού του είδους οι συλλογές νέων μέσων από ερασιτέχνες αρχειοφύλακες, όπως ο Γκόλντσμιθ, αναδύονται ως νέες, ζωτικής σημασίας ψηφιακές εστίες πολιτισμού.

 

Σε μια συνέντευξη που είχε παραχωρήσει πριν από μερικούς μήνες στο «Slate» με αφορμή την επέτειο της συμπλήρωσης 20 ετών από τη δημιουργία του UbuWeb, ο Γκόλντσμιθ δήλωσε σχετικά με το ψηφιακό του τέκνο: «Είμαι geek όσον αφορά την τέχνη. Ήθελα να δημιουργήσω έναν χώρο στο Διαδίκτυο που θα έμοιαζε με μουσείο. Ο σχεδιασμός του UbuWeb δεν έχει αλλάξει πολύ από τότε».

 

Έτσι, σε μια εποχή κατά την οποία οι δημόσιες βιβλιοθήκες είναι ένας απειλούμενος θεσμός, αυτού του είδους οι συλλογές νέων μέσων από ερασιτέχνες αρχειοφύλακες, όπως ο Γκόλντσμιθ, αναδύονται ως νέες, ζωτικής σημασίας ψηφιακές εστίες πολιτισμού.


Από τις 16 ως τις 18 Μαρτίου, σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το πολύτιμο αρχείο του UbuWeb έρχεται στην Αθήνα και μας προσκαλεί, μέσα από εκθέσεις, συζητήσεις, προβολές, περφόρμανς και εργαστήρια, να εξερευνήσουμε τις χρήσεις του όσον αφορά την καλλιτεχνική παραγωγή, καθώς και να δούμε αυτού του είδους τις ανεπίσημες βιβλιοθήκες μέσα από το βλέμμα των χρηστών και των δημιουργών τους.

 

Vicki Bennett, The Mirror (2018)
Vicki Bennett, The Mirror (2018)

 

Oλόκληρο το πρόγραμμα

Παρασκευή 16 Μαρτίου

17:00-20:00 | Ρομάντσο

Εργαστήριο με τον David Desrimais: Αρχειοθετώντας με στυλ, Μέρος 1ο

 

20:00-24:00 | Εκθεσιακός Χώρος –1 | Στέγη

Εγκαίνια της έκθεσης Top Tens και των προβολών 24ωρο Ubu

 

21:00 | Μικρή Σκηνή | Στέγη

Περφόρμανς του Kenneth Goldsmith: Η ιδεατή διάλεξη (στη μνήμη του David Antin)

 

Σάββατο 17 Μαρτίου

00:00-20:00 | Εκθεσιακός Χώρος –1 | Στέγη

Έκθεση Top Tens και προβολή 24ωρο Ubu

 

11:00-14:00 | Εκθεσιακός Χώρος –1 | Στέγη

Εργαστήριο με τον Steve MacLaughlin: Ψηφιακή διαφύλαξη μεγάλης κλίμακας σε αντίξοες συνθήκες

 

14:00-17:00 | Εκθεσιακός Χώρος –1 | Στέγη

Εργαστήριο με την Dina Kelberman: ΚΑΝΟΝΕΣ! Διασκεδάζοντας με την Ντίνα Κέλμπερμαν

 

18:00-21:00 | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – ΕΜΣΤ

Συμπόσιο: Σκιώδεις Βιβλιοθήκες

 

Κυριακή 18 Μαρτίου

12:00-20:00 | Εκθεσιακός Χώρος –1 | Στέγη

Έκθεση Top Tens και προβολή 24ωρο Ubu

 

15:00-18:00 | Εκθεσιακός Χώρος –1| Στέγη

Εργαστήριο με την PEOPLE LIKE US (Vicki Bennett): Εξαίσιο Πτώμα

 

18:00-21:00 | Ωνάσειος Βιβλιοθήκη

Συμπόσιο: Συγγράφοντας στην Ψηφιακή Εποχή

 

22:00-23:00 | Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Οπτικοακουστική περφόρμανς της PEOPLE LIKE US (Vicki Bennett): O Καθρέφτης

 

Όλες οι δράσεις είναι με ελεύθερη είσοδο

 

«Poême électronique», 1958, Edgard Varêse (with Le Corbusier)
«Poême électronique», 1958, Edgard Varêse (with Le Corbusier)