Στην εποχή της εικόνας και των κερδισμένων εντυπώσεων, η αυτοπροβολή, η επίδειξη δύναμης και η υπογραμμισμένη αυτοπεποίθηση θεωρούνται εργαλεία, αν όχι όπλα, στο να επιτύχει κανείς το οτιδήποτε. Από το να πάρει προαγωγή, μέχρι το να κερδίσει τον έρωτα της ζωής του, από το να φτάσει στον στόχο του, μέχρι να εξαφανίσει από τον δρόμο του κάθε εμπόδιο.

 

Και η αλήθεια είναι, όπως τουλάχιστον αποτυπώνεται στα εγχειρίδια αυτοβοήθειας, αλλά και μέσω των φρενιασμένων αλλεπάλληλων εικόνων στα social media, τις εντυπώσεις τις κερδίζουν αυτοί που μιλάνε πολύ, προωθούν στοχευμένα και επίμονα τη δουλειά τους, κάνουν θόρυβο – για τους σωστούς ή τους λάθος λόγους – το θέμα είναι να ακούγεται το όνομα τους. Ή μήπως όχι;

 

Κάτι που κάνει κανείς για χρόνια αυτοματοποιημένα είναι κάτι που γνωρίζει καλά και γι' αυτό θεωρεί ότι χρειάζεται το ελάχιστο της προσοχής του. Τότε είναι, όμως, που συμβαίνουν τα μεγάλα λάθη.

 

Όταν όλα είναι μετρήσιμα –στην εποχή της τεχνολογίας που όλα τα μετράει σε reactions ζούμε, άλλωστε- λογικά όλοι οι παραπάνω έχουν δίκιο. Παρ' όλα αυτά, ακριβώς σ' αυτήν την εποχή που η αυτοπροβολή φαντάζει το άλφα και το ωμέγα της επιτυχίας, γκουρού πολυεθνικών, σύμβουλοι και κορυφαίοι του HR επισημαίνουν τρία λάθη / παραλλαγές των παραπάνω που οδηγούν σε βέβαιη αποτυχία. Και να τρία από τα σοβαρότερα:

 

1.

Δεν είστε συγκεντρωμένοι

Η υπερέκθεση στα social media, η υπερκατανάλωση περιεχομένου, η αγωνία για το τι κάνουν ή τι θα έκαναν στη θέση μας οι άλλοι αποδυναμώνει τον βαθμό συγκέντρωσής μας σε οτιδήποτε κάνουμε. Ακόμη και τα κοινωνικά δίκτυα να μην υπήρχαν, ο βαθμός αυτοσυγκέντρωσης ενός ανθρώπου εξαρτάται από πολλές παραμέτρους (περιβάλλον, διάθεση, ψυχική ετοιμότητα), που δεν είναι ίδιοι για όλους.

 

Ακριβώς γι' αυτό συναντάμε ανθρώπους που δεν έχουν κανένα πρόβλημα να εργαστούν απολύτως συγκεντρωμένοι σε ένα περιβάλλον γεμάτο θόρυβο και ερεθίσματα και άλλους που η παραμικρή διάσπαση της προσοχής τους, τους αποσυντονίζει πλήρως.

 

Μην υποτιμάτε τον παράγοντα της απόλυτης συγκέντρωσης σε αυτό με το οποίο ασχολείστε, συνεκδοχικά περιορίστε δραστικά οτιδήποτε θα μπορούσε να σας αποσπάσει από τον τελικό στόχο.

 

2.

Έχετε απόλυτη εμπιστοσύνη στις λεγόμενες μηχανικές κινήσεις

Λένε –και δυστυχώς έχουν δίκιο- ότι τα σοβαρότερα λάθη, τα κάνουν οι πιο έμπειροι. Ακροβάτες, πιλότοι, χειριστές βαρέων οχημάτων ή συσκευών που απαιτούν ακρίβεια και αυτοσυγκέντρωση έχουν να διηγηθούν μία δυσάρεστη ιστορία δική τους ή συναδέλφου, που επειδή εμπιστεύθηκε απόλυτα τον εαυτό του και τη γνώση του σε κάτι που για χρόνια έκανε μηχανικά, οδηγήθηκε σε ένα σοβαρό, κάποτε τραγικό, λάθος.

 

Υπάρχει λόγος γι' αυτό και λέγεται απόλυτη εμπιστοσύνη στις μηχανικές κινήσεις. Κάτι που κάνει κανείς για χρόνια αυτοματοποιημένα είναι κάτι που γνωρίζει καλά και γι' αυτό θεωρεί ότι χρειάζεται το ελάχιστο της προσοχής του. Τότε είναι, όμως, που συμβαίνουν τα μεγάλα λάθη.

 

Δεν χρειάζεται να ακροβατείτε σ' ένα σκοινί ή να χειρίζεστε ένα μηχάνημα: αρκεί που χειρίζεστε τον λόγο ή που έχετε τη σιγουριά ότι απευθύνεστε σε σίγουρο και ασφαλές –για εσάς- κοινό. Απατάστε. Δείξτε την ίδια προσοχή και να είστε σε επαγρύπνηση πάντα.

 

3.

Θεωρείτε τον σεβασμό πολυτέλεια

Η αλαζονεία κατά κάποιους αποτελεί μια υπερβολική εκδήλωση της υπεροχής που ασφυκτιά ανάμεσα σε μετριότητες. Δυστυχώς, αν αυτό πιστεύετε για τον κόσμο, ο κόσμος (όποιος κι αν είναι αυτός, σε οποιαδήποτε θέση ή κλιμάκιο κι αν βρίσκεστε) μπορεί να σας κάνει να υποφέρετε.

 

Η έλλειψη σεβασμού –είτε προς ανώτερους είτε προς υφιστάμενους- είναι απλώς μια ανοησία που αργά δημιουργεί προβλήματα. Κανείς δεν θέλει να συνεργαστεί με έναν αμφίβολης ποιότητας άνθρωπο, όσο καλός επαγγελματίας κι αν είναι.

 

Στο τέλος της ημέρας, περισσότερο κι από την υπεροχή σας σε οτιδήποτε εκτιμάται η φερεγγυότητα, η αξιοπιστία και η ευθυκρισία σας, ειδικά σε δύσκολες στιγμές για την έκβαση ενός project. Ειδικά το τελευταίο απλώς δεν μπορείτε να το παρουσιάσετε ως προσόν, αν συνηθίζετε να κοιτάτε τους πάντες αφ' υψηλού και να υποτιμάτε τις ικανότητες και την αποτελεσματικότητά τους.

 

Με στοιχεία από Inc.com, BusinessInsider.com