Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Ο Κερκυραίος Νικόλαος Βεντούρας (1899-1990), θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους 'Ελληνες χαράκτες με έργο που εκτείνεται χρονικά σε περισσότερο από μισό αιώνα . Στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Πειραιώς, Δεκέμβριος 2017-Φεβρουάριος 2018) διοργανώθηκε η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση των έργων του μετά τον θάνατό του, σε επιμέλεια του εγγονού του Γρηγόρη Καρύδη .

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν

0

Ας κυβερνούν οι 'Αγγελοι

όσους πιστούς τους μένουν

 

Oταν, πριν τριάντα χρόνια ακριβώς (στις 9 Δεκέμβρη του 1988 ), χτυπούσα την πόρτα του Νίκου Βεντούρα, κρατώντας ένα μαγνητοφωνάκι και μια ανθοδέσμη, δεν ήξερα τι ακριβώς προσδοκούσα απ' αυτή τη συνάντηση. Ήμουν δεκαεννιά, χαμένη ανάμεσα στην τέχνη και τους καφέδες στο Λιστόν και το μόνο που ήθελα ήταν να μπω σ' αυτό το μαγικό σπίτι και να γνωρίσω τον Σιόρ Νίκο.

 

Ο Σιόρ Νίκος, ο εμβληματικός χαράκτης του νεοελληνικού μοντερνισμού, αυτός που δεν φοβήθηκε να αποδομήσει την πραγματικότητα για να την χαράξει εκ νέου, ο επινοητής ενός εξαίσιου λυρικού εξπρεσιονισμού, ανέχτηκε για ώρες την αμηχανία και την άγνοια της μουσαφίρισσάς του.

 

Μιλήσαμε για τέχνη,για ποίηση,για τον εγγονό του, για τον κοινό μας φίλο Ιάσονα Δεπούντη, για την Κέρκυρα, για τα κομπιούτερ...

 

Υποτίθεται ότι τον συναντούσα για μια εργασία στο Πανεπιστήμιο με θέμα την Ελληνικότητα. Αυτή η ψιλοανύπαρκτη εργασία ήταν η αφορμή να γίνω αυτόπτης της πιο ήρεμης φαντασμαγορίας, της πιο ευγενούς αυτογνωσίας, της πιο ακριβούς και νηφάλιας καλλιτεχνικής συνείδησης. Τα δέντρα, τα καράβια, οι αστερισμοί, οι λιτανείες που χάραζε για περισσότερο από μισό αιώνα ο Νίκος Βεντούρας ήταν παρόντα σ'εκείνη τη συνάντηση στο σπίτι της Καποδιστρίου. Η γλυκύτατη κυρία 'Αντα,η σύντροφός του, με ξεπροβόδισε με την ευχή ''να μας ξανάρθετε''. Ξαναήρθα. Με τριάντα χρόνια καθυστέρηση.

 

Αλλά ξαναήρθα. 

 

Βλέπετε υπάρχει ο νόμος της κυκλικής εναλλαγής. Και κατά βάση μέσα σ' αυτό υπάρχει ο κόρος... Ο άνθρωπος θέλει το καινούριο. Κι εγώ δεν αντέχω διαρκώς να βλέπω τα δικά μου έργα στον τοίχο.― Ν.Β.

 

Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ 

― Τι είναι η τέχνη; Aπό πού έρχεται και πού μας πηγαίνει ;

Ν.Β. Yπάρχει ένας νόμος εις την εξέλιξη της τέχνης ... Αυτός αμφισβητείται από όλους, όλοι λένε όχι, δεν υφίσταται, παρόλα ταύτα πολλαπλασιάζονται κάθε μέρα αι προσπάθειαι να βγάλουν από την ιστορία της τέχνης έναν νόμο ο οποίος θα καθοδηγεί την τέχνη. Αυτός ο νόμος είναι έκφρασις μιας εσωτερικής και ενδομύχου πεποιθήσεως του ανθρώπου ....και υπάρχει πάντοτε και είναι ο νόμος της κυκλικής εναλλαγής― αυτό που ο λαός λέει «ρόδα είναι και γυρίζει»..και τούτος ο νόμος, αυτή η σπείρα οφείλεται εις τον κόρον.

 

Διότι αφού δεχόμαστε το υψηλό και το ωραίον του Μικελάντζελο και του Ραφαέλο και τις Παναγίες τους όλες, ο κόσμος το βαριέται κι αρχίζει να αποζητά κάτι το πλέον χαρούμενον κι αρχινάει και χαίρεται με τα «τι ωραία φύσις!'» κι άμα δεxτεί κι αυτό, επιζητά και το πιο σαρκικόν, κάτι το πονηρόν, τον έρωτα, τα υλικά...

 

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Νικόλαος Βεντούρας, «Στον κάμπο του Σιδάρι», 1973
Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Σελίδα σημειώσεων, 1975

 

Κι όταν τα δεχτούμε κι αυτά τα πράγματα πάμε στα άγρια, τα σημερινά, τα «σφάξε με» και «με το το αίμα της πληγής σου» και «κι από το αίμα πιο πικρό στο στόμα το φιλί σου»...

 

Κι έπειτα λένε δεν αντέχουμε άλλο αυτά τα ρεμπέτικα, τα χασάπικα, τα σερέτικα και δεν ξέρω πώς λέγονται αυτά.

 

Κι έτσι ο κύκλος διαρκώς ανοίγει και κλείνει. Προσέξτε όμως! Και το λέει αυτό ένα Γερμανός συγγραφέας, το 1932 παρακαλώ, δεν πρόκειται περί κύκλου ο οποίος κλείνει, αλλά πρόκειται περί σπείρας της οποίας το κέντρο συνεχώς μετατίθεται κάπου εμπρός. Κι αυτή η σπείρα δεν ξέρουμε πού ακριβώς πηγαίνει, προς ποία κατεύθυνση κινείται το κέντρο της, αλλά πάντως δεν πρόκειται περί κύκλου ο οποίος κλείνει και σταματά και δεν επαναλαμβάνεται επακριβώς.

 

Πρόκειται τρόπον τινά περί κυκλικής κινήσεως, είναι ο νόμος της κυκλικής εναλλαγής. Έρχεται το παρόν κι ύστερα πρέπει να έρθει το άλλο, το επόμενο.

 

Στην Αναγέννηση ήταν όλα εντάξει, ήτανε λίγο πιο άγρια τα πράγματα, πιο ελεύθερα, αλλά πλέον έπρεπε να γίνει ένα ξέσπασμα, να φύγει ο άνθρωπος από το παρόν του, να κινηθεί ο κύκλος...

 

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Νικόλαος Βεντούρας, Λιτανεία της Αναστάσεως του Αγ. Νικολάου στο Καμπιέλο, 1971

 

Η τέχνη τελειώνει ή δεν τελειώνει ;

Ν.Β. H τέχνη δεν τελειώνει. Αλλά εκείνο που σκέφτηκα να σας πω (γιατί σας ερώτησα ποιο είναι το θέμα σας),εκείνο το οποίο λοιπόν θυμήθηκα και πρέπει να σας αναφέρω (γιατί ποιός είμαι εγώ να αποφανθώ;...),πρόσεξα ,λοιπόν, αυτά που έλεγαν οι μεγάλοι μου,όπως ο Κάρλ Γιούνγκ,ο ψυχολόγος,ο οποίος και ασχολήθηκε με την τέχνη... Δεν υπάρχει τίποτε το προσωπικόν εις την τέχνην ,έλεγε...Εμείς οι άνθρωποι είμαστε το έδαφος στο οποίο ξεφυτρώνει τούτο εδώ το πράγμα που λέγεται τέχνη..Αλλά δεν είναι δικό μας,είναι το έδαφος από το οποίο ξεφυτρώνει η τέχνη,αλλά δεν είναι δική μας. Η τέχνη,η τέχνη έρχεται απ'αλλού. Από πού έρχεται; 'Iσως ο Καρλ Γιούνγκ εννοούσε την ύπαρξη του συλλογικού ασυνειδήτου,το ασυνείδητο λοιπόν αυτό,το συλλογικό του οποίου η τέχνη αποτελεί προιόν.

 

― Δηλαδή ο άνθρωπος βρίσκει έτοιμο το έδαφος της δημιουργίας όταν γεννιέται ;

Ν.Β. Αυτό υποστήριζε, την ύπαρξη του συλλογικού ασυνειδήτου. Μια ευρεία αποθήκη από μνήμες, από αρχέτυπα όπως τα έλεγε αυτός. Αρχέτυπα της προϊστορίας του «μη εγώ», δεν τα έχουμε μέσα μας, είναι ένστικτα τρόπον τινά. 'Ενστικτα, μνήμες και αρχέτυπα της σωματικής προιστορίας του ανθρώπου. 'Ενστικτα είναι αυτά.

 

Όταν εγώ ερώτησα τον Ευάγγελο Παπανούτσο, ο οποίος ήταν πολύ φίλος με τη γυναίκα μου, η γυναίκα του συγκεκριμένα με τη γυναίκα μου, και στην ερώτησή μου «γιατί κάνουμε τέχνη;», ο Παπανούτσος μου απάντησε ότι είναι η ανάγκη της θυμικής επικοινωνίας. Κι όταν συνέχισα,ερωτώντας τον «ναι, αλλά τι θέλουμε να δούμε μ'αυτό ;» μου απάντησε ξανά ότι θέλουμε να εκφράσουμε τη σφαίρα του θυμικού μας.

 

Κι αυτό μου είπε και ο Μιχελής. Ο Μιχελής ήτανε Πατρινός, αρχιτέκτων, καθηγητής της αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο, βαθύς γνώστης της αισθητικής της τέχνης. Αυτός μου έλεγε ότι τέχνη είναι η ανάγκη της θυμικής επικοινωνίας, αλλά κατά έναν τρόπον αισθητικόν.

 

Και τι είναι το αισθητικόν; To αισθητικόν είναι το αισθητικώς αξιόλογον... εκείνο το οποίο το έλκει το πνεύμα. Το πνεύμα είναι πέραν της γνώσεως, η σφαίρα του θυμικού,ε κείνο που μας τέρπει. Αλλά θέλει προσοχή...

 

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Νικόλαος Βεντούρας,Θα ξαναστήσουμε χορό αγνάντι από τη θάλασσα, 1979
Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Ο Νικόλαος Βεντούρας σε νεανική ηλικία

 

Μου λέτε αν έχει ελληνικότητα η τέχνη. Πού να την έχει; Aφού ούτε προσωπική είναι, ούτε ανήκει σε κανένα πρόσωπο. Δεν έχει τίποτε το προσωπικόν η τέχνη. Αν τώρα έχει ελληνικό θέμα; Ναι, μπορεί να έχει ελληνικό θέμα. Αλλά ο τρόπος της, αν είναι πραγματική τέχνη, είναι η παρόρμησις του ασυνείδητου.


Θυμάμαι που είχα ρωτήσει κάποτε τον Παπανούτσο. «Εάν είναι ένας καλόγερος και κάνει τέχνη, εάν δεν την κάνει για να την δείξει στους άλλους, κάνει στην πραγματικότητα τέχνη ή όχι;»  Kι εκείνος μου απάντησε  «'Οχι, όχι δεν κάνει τέχνη κάποιος αν είναι ερημίτης». Εκείνος που κάνει τέχνη την κάνει για να την δει ο άλλος, για να μεταδώσει το μήνυμα του θυμικού και στον άλλο. Το κάνει για να μιλήσει. Εγώ πιστεύω ότι ένας ερημίτης μπορεί να κάνει τέχνη, ο Παπανούτσος λέει όχι.

 

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Νικόλαος Βεντούρας,Παναγία της Τενέδου,1980

 

― Κι αυτοί που κλείνονται σπίτι τους και δεν θέλουν να δείξουν σε κανέναν το έργο τους ;

Ν.Β. Yπάρχει η Αλταμίρα ας πούμε, τόσα και τόσα σπήλαια με τέχνη της εποχής των σπηλαίων...

 

Έχει ένα σπήλαιο κι εδώ, κάτω από το βουνό του Παντοκράτορα. Πήγα κι εγώ εκεί― δεν μπήκα όμως. Ήμουνα οκτώ, ένας χωρικός με ανέβασε σε μια σκάλα, η είσοδος είναι ίσα-ίσα που μπορεί να μπει ένας άνθρωπος. Ξέρω την ιστορία. Είναι ένας βράχος ίσιος, κόκινος, σκουριασμένος... κι εκεί μέσα έχει μία τρύπα. Φαίνεται ότι όταν οι Τούρκοι πολιορκήσανε την Κέρκυρα πρώτη φορά το 1530, κάψανε πολλούς, κάνανε φοβερά πράγματα, όσους ζούσαν τους είχανε για τα σκλαβοπάζαρα. Σ' αυτή τη σπηλιά κρύφτηκε ένα χωριό ολόκληρο... έμεινε όμως έξω μια γριά και την πιάσανε οι Τούρκοι και την εβασάνισαν και ομολόγησε: της ρίξανε ένα γάτο μέσα στο σώβρακο που την είχε τρελλάνει και τα ομολόγησε όλα. Και τότε οι Τούρκοι τους εκάψανε― οι σκελετοί πρέπει να είναι εκεί μέσα υποθέτω...

  

― Τι πιστεύετε ότι είναι είναι σκανδαλώδες στην τέχνη; Mπορεί να είναι προκλητική η τέχνη; Είχατε ποτέ κάποια έντονη αντίδραση για τα έργα σας ;

Ν.Β. Θυμάμαι το 1948 έγινε μια έκθεση, η πρώτη έκθεση από Κερκυραίους καλλιτέχνες. Μου είπαν να λάβω κι εγώ μέρος κι έστειλα μερικούς πίνακες. 'Ενας απ'αυτούς τους πίνακες είχε τίτλο 'Ανω Πλατεία. Καθώς λοιπόν ένας αξιωματικός της αστυνομίας, διοικητής νομίζω, βλέπει τους πίνακες, τον οδηγούσε κάποιος Κερκυραίος καλλιτέχνης μπροστά στα έργα, στέκεται μπροστά στο δικό μου. Του λέει ο άλλος «Αυτό ονομάζεται Ανω Πλατεία». Κι αυτός του απαντά  «Γιατί όχι Άνω Ποταμών;'' . Γιατί υπάρχει κι αυτό.. Του άλλου του αρέσει, του άλλου δεν του αρέσει καθόλου. Έτσι και με μένα. Άνω Ποταμών!.. ήταν φαίνεται λίγο μοντέρνα καμωμένο για την εποχή του...ένα ελαφρύ σκάνδαλο...

 

Αλλά και μένα πολλές φορές ήτανε πράγματα που με αγρίεψαν και δεν μπορούσα να τα υποφέρω. Ο Ζαβιτσάνοςμε αγρίευε κάποτε κάποτε, παρόλο που μου άρεσε η τέχνη του. Ο γερμανικός εξπρεσιονισμός ήταν λίγο άγριος. Πότε μου αρέσανε πράγματα, πότε δεν μου αρέσανε.

Εκείνο που κοιτάτε είναι κόπια του Ρέμπραντ- από την αυθεντική πλάκα καμωμένο.

 

Βλέπετε υπάρχει ο νόμος της κυκλικής εναλλαγής. Και κατά βάση μέσα σ'αυτό υπάρχει ο κόρος...ο άνθρωπος θέλει το καινούριο. Κι εγώ δεν αντέχω διαρκώς να βλέπω τα δικά μου έργα στον τοίχο. Τα τρία, τέσσερα τελευταία χρόνια είναι του εξπρεσιονισμού... ξανανέβηκε.

 

Και τώρα ζούμε και την εποχή της μηχανής...Τώρα γίνεται με κομπιούτερ η ζωγραφική.

 

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Νικόλαος Βεντούρας ,Ο λόφος και η εκκλησία των Αγίων Πατέρων,1070

 

― Δεν πιστεύετε στις μηχανές ;

Ν.Β. Όχι, δεν με συγκινούν. Εδώ οι παλιοί Κερκυραίοι έχουμε μια ωραία παροιμία, Βενετσιάνικη: «Sotto scolio, bonaccia come olio''- πίσω απ'το βουνό, το νησί, έχει μπουνάτσα, νηνεμία, θάλασσα λάδι. Δεν πιάνει ο άνεμος εδώ, δεν μας φυσάει, γιατί είμαστε υπήνεμο μέρος, έχουμε μπουνάτσα...

 

Εκείνο το άλλο που κοιτάτε έχει τίτλο «Ας κυβερνούν οι άγγελοι όσους πιστούς τούς μένουν». Είναι μια λιτανεία η οποία κατεβαίνει από μια εκκλησία η οποία δεν υπάρχει πλέον. Διότι ο Μιχελής με παρακάλεσε όταν είχε έρθει στην Κέρκυρα με τη γυναίκα του ,να πάμε στην Μονή της Πλατυτέρας. Εκεί είναι θαμμένος ο Ιωάννης Καποδίστριας. Εκεί μας οδηγούσε ένας νεαρός Καλόγερος. Και αργότερα μας έστειλε από το Λονδίνο μερικά ποιήματα δικά του και μεταξύ αυτών και ένα για την Πλατυτέρα.

 

Ήταν και ποιητής ο Παναγιώτης Μιχελής. Και το ποίημα του τελειώνει έτσι: «Ας κυβερνούν οι 'Αγγελοι όσους πιστούς τους μένουν».... Κι ονόμασα έτσι ένα έργο μου... Τι ωραίο ποίημα!

 

 

― Πιστεύετε στην κριτική; H κριτική της τέχνης έχει έννοια ;

Ν.Β. Nα σας πω. Το ζήτημα της τέχνης είναι πολύ υποκειμενικό. Αυτό που εμένα μου αρέσει, τον άλλον τον αφήνει κρύο... Το ένα μου αρέσει και το άλλο είναι Ανω Ποτομών.... Μπορεί να μην αρέσει.

 

Κατά Πλάτωνα η ψυχή χωρίζεται σε τρία μέρη -εις το λογιστικόν, εις το επιθυμητικόν και εις το θυμικόν. Το θυμικόν είναι η σφαίρα της φαντασίας. Ο ένας εκεί μπορεί να βρει ανταπόκριση, αλλιώς τον αφήνει ψυχρό και το έργο του είναι αντιπαθές.

 

Αλλά η κριτική έχει κι ένα καλό, ότι μας φέρνει σε επαφή με το έργο της τέχνης. Διότι αν δεν το δει κανείς 2,3,5,10,20 φορές δεν μπορεί να μπει στο νόημα. Άμα το δει πολλές φορές είναι πιο εύκολο να το καταλάβει. Με την πρώτη ματιά είναι σαν ένας άνθρωπος ξένος,που δεν τον έχω ακόμα γνωρίσει...

 

Αλλά για ποια ελληνικότητα μου λέτε, τη στιγμή που υπάρχει τέτοια επικοινωνία και συγκοινωνία. Και τον καιρό των Μογγόλων, όταν ο Τζένκις Χαν ήρθε στην Ευρώπη, κάτι θα έφεραν κατ' εδώ οι εμπροσθοφυλακές του κι αυτές θα επήραν μαζί τους πράγματα. Η οδός της μετάξης δεν ήταν μια επικοινωνία μεταξύ της Ευρώπης και της Ανατολής;

 

Σήμερα ο 'Ελλην επηρεάζεται από τα μηχανικά μέσα, όλα κομπιούτερ πια...

 

Αυτό που είπε ένας Άγγλος φιλόσοφος, η επιθυμία να ανήκει κανείς κάπου...the desire to belong.

 

Kι ο σημερινός άνθρωπος εξακολουθεί να θέλει να ανήκει― σε μια οικογένεια, μια φυλή, ένα έθνος, μια φάρα, ένα κράτος. Αυτό του δίνει σιγουριά, κάπου να ανήκει. Είναι έμφυτο ένστικτο από την εποχή του Αρχανθρώπου... για να αισθάνεται καλά. Πέρασε μεγάλη μοναξιά και του'χει μείνει αυτό το πράγμα, αυτό το αρχέτυπο...

 

Δεν σας αφήσαμε όμως να φάτε το γλυκό σας... (γέλια) Του κόπηκε η όρεξη του κοριτσιού....

 

                                                                                                                                  Κέρκυρα, 9/12/1988

 

Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Ο Πειραεύς βράδυ, 1970.«Έκαμα μα burin, Toniques που μου έφερεν η Ζένη απ' το Παρίσι διάφορες ορθές κάθετες και οριζόντιες γραμμές...Εκ πείρας γνωρίζω και φοβούμαι ότι αί γραμμαί με το burin, Tonique, μολονότι έγιναν σπρωκτά, όχι τραβηκτά - ότι έχουν κάποια μικροσκοπική bavure, ήτις μετά τίνα δοκίμια χάνεται.Σε κάθε γραμμή [εδώ δεν έχω διπλές γραμμές μία μέσα στην άλλη όπως στο Άγ. Πατερες] αλλά, μπορείς να δώσης ενα μαύρο contour σχεδόν απαραίτητο δια να είναι ωραία. Και εις τις χρωματικές γραμμές καθώς και άλλο τόσο και Στες αρνητικές λευκές γραμμές.Πώς γίνεται αυτό;;;....Είναι λεπτή και ριψοκίνδυνη υπόθεσις.Διότι εάν βιάζεσαι και δεν προσέχεις θα μπάσεις και μέσα στην λχ λευκήν γραμμήν μαύρο (σκούρο) μίγμα ή θα λερώσης λχ το ωραίο λαμπερό κόκκινο με σκούρο μίγμα» ― Σημειώσεις του Ν.Β. Τηρήθηκε η στίξη και ορθογραφία του.
Nικόλαος Βεντούρας εχάραξεν Facebook Twitter
Το προσχέδιο του έργου «Ο Πειραεύς βράδυ», 1970.

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 21.4.2018

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ