Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης

Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0
Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Shigetaka Kurita, η αρχική σειρά των 176 Emoji ,1998–99. © 2016 NTT DOCOMO.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε στις 26 Οκτώβρη ότι η σειρά των πρώτων 176 emoji θα προστεθεί στη μόνιμη συλλογή του. Τα πρώτα αυθεντικά emoji σχεδιάστηκαν από τον Shigetaka Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo. Ο Kurita δημιούργησε τα εικονογράμματα του το 1999 σε μικροσκοπικά πλέγματα των 12x12 pixels. Από τότε τα emoji έγιναν μία παγκόσμια οπτική γλώσσα τόσο δημοφιλή που αρκετοί φοβούνται -υπερβάλλοντας μάλλον-ότι απειλούν τη κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας.

«Η μετάβαση από την πλατφόρμα του desktop σε αυτή του κινητού έκανε αναγκαία την αναθεώρηση σε οτιδήποτε σχετίζονταν με τη γραπτή επικοινωνία», έγραψε σε ένα ποστ που ανέβασε στην ιστοσελίδα του MoMA, ο Paul Galloway, ειδικός σε θέματα Αρχιτεκτονικής και Design του Μουσείου. «Αυτό ήταν κάτι που ξεκίνησε κυρίως από την Ιαπωνία όπου η πολιτιστική αναγκαιότητα απαιτούσε μακροσκελείς επιστολές με πολλές τιμητικές εκφράσεις οπότε τα emoji ήταν η έξυπνη συντόμευση που έλυνε αυτά τα προβλήματα».

Ο Kurita σχεδίασε τα emoji για να επιτρέψει την μετάφραση της μη λεκτικής επικοινωνίας σε ψηφιακά μηνύματα. Αυτό κατέληξε να είναι χρήσιμο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Το 2010 τα γιαπωνέζικα emoji μεταφράστηκαν σε Unicode. To 2011, η Apple πρόσθεσε τα emoji στο λειτουργικό της Ios σηματοδοτώντας την παγκόσμια έκρηξη των emoji. «Προσθέτοντας τη γλώσσα του σώματος, τα emoticons, τα kaomoji, και τα emoji επανέφεραν το ανθρώπινο στην βαθιά απρόσωπη, αφηρημένη ηλεκτρονική επικοινωνία» γράφει ο Paul Galloway σε μια ανάρτηση του στο Medium.



Αυτό είναι απλώς το τελευταίο από μια πρόσφατη σειρά αποκτημάτων ψηφιακών αντικειμένων του ΜοΜΑ που προκαλεί την συμβατική αντίληψη του τι είδους τέχνη και design αξίζει να υπάρχει σε ένα μουσείο. Το 2010 το μουσείο απέκτησε το σύμβολο @, μια κίνηση που άλλαξε το παιχνίδι όπως λέει ο Antonelli, «καθώς δεν είναι πλέον απαραίτητη η φυσική κτήση ενός αντικειμένου για μια εξαγορά». Λίγο αργότερα, το 2012, το μουσείο απέκτησε 14 κλασικά video games, ανάμεσα τους το Pac-Man και το Tetris, ως κομμάτι μιας «νέας κατηγορίας» τέχνης και το 2014, απέκτησε το app Biophilia της Bjork, το πρώτο app για download της συλλογής του.


Η απόκτηση του @ συνάντησε κάποιες αντιδράσεις επειδή «ήταν πιο αφηρημένη» λέει ο Antonelli. «Ήταν δύσκολο για τους ανθρώπους να το καταλάβουν. Αλλά με τα emoji οι άνθρωποι μπορούν να συνδέσουν ευκολότερα το γεγονός ότι είναι αντικείμενα design.» Ο Galloway εξηγεί γιατί η σειρά των αυθεντικών emoji είναι πολιτισμικά αρκετά σημαντικά ώστε να τους αξίζει μια θέση στην συλλογή:


«Τα emoji του Shigetaka Kurita είναι μια ισχυρή καταγραφή της δυνατότητας του design να αλλάξει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Η σχεδίαση μιας καρέκλας επιβάλει την στάση μας. Με τον ίδιο τρόπο, η φόρμα της ηλεκτρονικής επικοινωνίας δίνει σχήμα στη φωνή μας. Η συλλογή του ΜοΜΑ είναι γεμάτη με παραδείγματα με σχεδιαστικές επινοήσεις που άλλαξαν δραστικά τον κόσμο, από τηλέφωνα σε προσωπικούς υπολογιστές μέχρι το σύμβολο @. Τα σημερινά emoji (το πρόσφατο Unicode σετ αριθμεί σχεδόν 1800) έχουν εξελιχθεί πολύ πέρα από τις 176 αρχικές σχεδιάσεις του Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DOCOMO. Παρόλα αυτά, το DNA της σύγχρονης σειράς είναι ξεκάθαρα φανερό στα ταπεινά, πιξελιασμένα, αρχικά emoji του Kurita».


Η εξαγορά θα γιορταστεί με ένα installation στο lobby του ΜοΜΑ που θα εγκαινιαστεί στις αρχές του Δεκέμβρη. Ακόμα σκέφτονται πως θα παρουσιάσουν τα emoji. O Antonelli κινείται ανάμεσα σε ιδέες για αναλογική προβολή με μεταξοτυπίες ή ταπετσαρίες με emoji, μαζί με προβολή σε οθόνες. Αυτή η μίξη αναλογικού με ψηφιακό θα είναι μια υπενθύμιση ότι τα εικονογράμματα δεν είναι καινούργια. «Νομίζω ότι τα emoji υπήρχαν στην Αρχαία Αίγυπτο και στα σπήλαια», λέει ο Antonelli. «Εν τέλει αυτή είναι μια αναγέννηση».

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ