Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση

Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
0

Αν είστε λάτρεις των εσωρούχων και θεωρείτε ότι κάποια από αυτά δικαιούνται μια θέση σε μουσείο, τότε η έκθεση «Undressed: A Brief History of Underwear» που θα παρουσιάζεται μέχρι τον Μάρτιο του 2017 στο Victoria and Albert Museum, στο Λονδίνο, θα σας ενθουσιάσει. Η έκθεση αφηγείται την ιστορία του σχεδιασμού εσωρούχων από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα. Εξερευνά τη στενή σχέση μεταξύ των εσωρούχων και της μόδας και τον ρόλο τους στη διαμόρφωση του ιδανικού σώματος με βάση τις επιταγές της. Τα εσώρουχα είναι μερικές φορές αμφιλεγόμενα, πυροδοτώντας συζητήσεις για την υγεία και την υγιεινή, την εικόνα του σώματος και τα στερεότυπα. Το κόψιμο, η εφαρμογή, το ύφασμα και η διακόσμηση αντανακλούν την αλλαγή της στάσης προς το φύλο και την ηθική, τη μετατόπιση των εννοιών του δημοσίου και του ιδιωτικού και τις καινοτομίες στην τεχνολογία του υφάσματος και του σχεδιασμού. Τα εσώρουχα έχουν επίσης επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ντυνόμαστε. Νυχτικά έχουν μεταμορφωθεί σε καθημερινά χαλαρά ρούχα, ενώ κορσέδες και κρινολίνα έχουν ξανασχεδιαστεί από τους σχεδιαστές μόδας με σκοπό να αμφισβητήσουν τη σύμβαση και να διερευνήσουν τη δυναμική σχέση ανάμεσα στο σώμα και τα ρούχα.

Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Η έκθεση αφηγείται την ιστορία του σχεδιασμού εσωρούχων από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα. Credit : Victoria and Albert Museum, London

Αυτή η συναρπαστική και προκλητική ιστορία ξετυλίγεται μέσα από τουλάχιστον 200 εκθέματα. Εσώρουχα σχεδιασμένα για άνδρες και γυναίκες παρουσιάζονται μαζί με διαφημιστικό υλικό, φωτογραφίες και ταινίες για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις μας σχετικά με τα πιο προσωπικά ρούχα που βρίσκονται στην ντουλάπα μας. Στην πραγματικότητα, τα εσώρουχα δεν είναι ένα εύκολο θέμα για έρευνα. Η επιμελήτρια της έκθεσης Edwina Ehrman, χτενίζοντας τα δημοσιευμένα γράμματα της βικτωριανής συγγραφέως Elizabeth Gaskell που σχολιάζει συχνά τη μόδα, διαπίστωσε με έκπληξη ότι στην αλληλογραφία της με τις κόρες της δεν υπήρχε η παραμικρή αναφορά στα εσώρουχα, γεγονός που αποδίδει στην απόφαση της Gaskell να μη συζητήσει για ένα θέμα πολύ εφήμερο και ελαφρώς αγενές. Το εσώρουχο φοριέται κάτω από τα ρούχα μας και είναι κυριολεκτικά κρυμμένο από την ιστορία. Οι άνθρωποι συχνά είτε το θεωρούμε δεδομένο ή δε θέλουμε να μιλήσουμε γι 'αυτό, ιδίως οι άνδρες, όπως η Ehrman ανακάλυψε όταν προσπάθησε να μιλήσει σε σύγχρονους άνδρες σχετικά με τα εσώρουχά τους κατά τη διάρκεια της έρευνα για την έκθεση. Την αμηχανία απέναντι στα εσώρουχα επιβεβαιώνει και το γεγονός ότι πιο εντυπωσιακό κομμάτι της ανδρικής μόδας στην έκθεση, ένα μακρύ ροζ ριγέ αντρικό εσώρουχο του 1890, είναι καταλογογραφημένο ως παντελόνι(!) από τον άντρα επιμελητή που το κατέγραψε στο Victoria and Albert Museum το 1930.

Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Credit : Victoria and Albert Museum, London

Η γκάμα των εκθεμάτων είναι μεγάλη και ο επισκέπτης εκτός από καλτσοδέτες τις Γεωργιανής εποχήςθα δει μέχρι και έναν «ανυψωτή πισινού» του 2015, ένα μάλλον τρομακτικό, με χειρουργική εμφάνιση εξάρτημα, που είναι σχεδιασμένο για να προσφέρει σε όποιαν το φοράει οπίσθια σαν της Κιμ Καρντάσιαν. Με δεδομένο ότι τέτοιου είδους ενδύματα τα φορούν μόνο διασημότητες, αναρωτιέται κανείς αν κάποια από τα πιο τρελά εσώρουχα που έχουν διατηρηθεί μέχρι σήμερα, επιβίωσαν απλά και μόνο ακριβώς ήταν εξωφρενικά. Κανείς δε μπορεί να πει με σιγουριά τι ακριβώς ισχύει. Η έκθεση περιλαμβάνει και ένα από τα πρώτα γυναικεία εσώρουχα που σώθηκαν, αυτά που φορούσε η δούκισσα του Κεντ, η μητέρα της Βασίλισσας Βικτωρίας. Μπορεί το μήκος του εσωρούχου να δείχνει συντηρητικό, ας λάβουμε όμως υπόψη μας ότι ήταν το μόνο που φορούσαν οι γυναίκες που ακολουθούσαν τη μόδα την εποχή της Αντιβασιλείας, κάτω από διάφανα φορέματα από μουσελίνα. Ανάμεσα στους βικτωριανούς κορσέδες συναντάμε και τους λιγότερο γνωστούς αντρικούς κορσέδες, που σκοπό είχαν να διατηρούν τους αναβάτες των αλόγων ευθυτενείς και επιπλέον να ...μαζεύουν και το στομάχι τους. Το συγκεκριμένο μοντέλο που εκτίθεται στο V&A Museum κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τον μεταλλουργό ο οποίος εφηύρε το λεπτό πλέγμα μεταλλικών συρμάτων που χρησιμοποιούνται στα επεκτάσιμα πλαϊνά φύλλα του.

Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Σετ εσωρούχων Agent Provocateur Soiree, SS 2015. Φωτο: Sebastian Faena. Moντέλο: Eniko Mihalik


Στα τέλη του 19ου αιώνα αρχίζει να κυριαρχεί μια ανησυχία σχετικά με το κατά πόσο ήταν υγιεινά τα καταπιεστικά εσώρουχα που χρησιμοποιούσαν, με τα πρώτα βαμβακερά εσώρουχα να κατασκευάζονται και μάλιστα με ιατρική έγκριση. Οι στηθόδεσμοι κάνουν την εμφάνισή τους κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και εν μέρει είναι αποτέλεσμα της ανησυχίας ότι οι κορσέδες σφίγγουν υπερβολικά και βλάπτουν το γυναικείο αναπαραγωγικό σύστημα. Από τότε η μόδα δε σταμάτησε να αλλάζει –τα εσώρουχα συχνά έχουν φορεθεί ακόμα και ως ρούχα. Αν πάλι τα θεωρείται πολυτέλεια, τότε ρίξτε μια ματιά στον «Κορσέ της Λιτότητας», έναν κορσέ φτιαγμένο από στριμμένα χαρτιά κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα εσώρουχα δεν ικανοποιούν απλά τη ματαιοδοξία μας, αποτελούν κομμάτι του πολιτισμού μας, είναι μια αναγκαιότητα και προϋπόθεση για να αισθανόμαστε αξιοπρεπείς. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι δε μπορούν να είναι και σέξι –η έκθεση στο V&A Museum είναι αποκαλυπτική.

Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Διαφημιστική κούκλα για το παντελόνι Y-front, 1950s. Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Διαφημιστική αφίσα σχεδιασμένη από τον Hans Schleger για την εταιρεία Charnaux Patent Corset Co. Ltd c. 1936 Credit: Courtesy of the Hans Schleger Estate
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Η Gwyneth Paltrow με φόρεμα κορσές Trompe l’oeil σχεδιασμένο από τον Antonio Berardi, S/S 2009Credit: © Sipa Press/ REX Shutterstock
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Kρινολίνο"Princess Louise Jupon Patent", c. 1871, Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Κορσές, 1890-1895, Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από μεταξωτό εσώρουχο πιθανώς Hitrovo του 1930. Credit: The Royal Pavilion & Museums, Brighton & Hove
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Αντρική μπλούζα και παντελόνι σχεδιασμένα από τον Sibling, Άνοιξη-Καλοκαίρι 2013, Credit : Victoria and Albert Museum, London
Η σεμνή ιστορία των εσωρούχων σε μία υπέροχη έκθεση Facebook Twitter
Εσώρουχα "Μonday to Friday", 2015 © cheekfrills


Info:
Undressed: A Brief History of Underwear

16 April 2016 – 12 March 2017

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ