AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας

AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Η επιτυχία της έχει κάνει τους πάντες να μιλάνε γι' αυτήν, γιατί δεν πρόκειται απλώς για μία έκθεση που είναι αφιερωμένη στη μόδα μιας εποχής ή σε έναν ταλαντούχο σχεδιαστή αλλά που στοιχειοθετεί την πορεία της μόδας μέσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας, κυρίως λόγω του ότι η διαφορά μεταξύ τεχνολογίας και ραπτικής στο χέρι είναι πια ελάχιστη.
0


Ο τίτλος της έκθεσης «Manus x Μachina» (ο οποίος αποτελεί παράφραση του Deus ex Machina) είναι εμπνευσμένος από την ταινία του Φριτς Λανγκ «Metropolis», η οποία ξεκινάει και τελειώνει με την επιγραμματική φράση: «Ο μεσολαβητής μεταξύ του μυαλού και των χεριών πρέπει να είναι η καρδιά». Αν υπολογίσουμε τη δυστοπική άποψη του Λανγκ για την τεχνολογία, θα μπορούσαμε να παραφράσουμε αυτήν τη ρήση και να πούμε ότι «ο μεσολαβητής μεταξύ των χεριών και της μηχανής πρέπει να είναι η καρδιά». Αυτό ισχυρίζεται ο Άντριου Μπόλτον, διευθυντής του Ινστιτούτου Μόδας του Μουσείου Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης και επιμελητής της έκθεσης, της πρώτης για την οποία φέρει την αποκλειστική ευθύνη. Η επιτυχία της έχει κάνει τους πάντες να μιλάνε γι' αυτήν, γιατί δεν πρόκειται απλώς για μία έκθεση που είναι αφιερωμένη στη μόδα μιας εποχής ή σε έναν ταλαντούχο σχεδιαστή αλλά που στοιχειοθετεί την πορεία της μόδας μέσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας, κυρίως λόγω του ότι η διαφορά μεταξύ τεχνολογίας και ραπτικής στο χέρι είναι πια ελάχιστη. Εξού και ο τίτλος της έκθεσης: «Manus x Machina: Η μόδα στην εποχή της τεχνολογίας».


Η έκθεση καταλαμβάνει δύο κεντρικές αίθουσες του μουσείου: αυτή των Robert Lehman Galleries στον 1ο όροφο και το υπόγειο. Συγχρόνως, έχει γίνει μια καινοτομία, καθώς η σκηνογραφία της είναι αυτή ενός κτιρίου μέσα στο κτίριο. Μπαίνοντας, ο επισκέπτης αντικρίζει ένα από τα πιο θεαματικά κοστούμια που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια. Ένα νυφικό του Καρλ Λάγκερφελντ του 2014 για τον οίκο Σανέλ, τοποθετημένο σε ειδικό βάθρο, με απλωμένη μια ουρά 6 μέτρων που το συμπληρώνει. Η ουρά είναι ιδανικό παράδειγμα του συνδυασμού μηχανικής εκτέλεσης και ραπτικής στο χέρι, καθώς είναι ολόκληρη κεντημένη επάνω σε μοτίβα τα οποία, αφού πρώτα σχεδιάστηκαν με χρυσή μπογιά και μεταφέρθηκαν στο ύφασμα από μηχανή με στρας, στο τέλος κεντήθηκαν με μαργαριτάρια και πολύτιμους λίθους. Ένας καθρέφτης τοποθετημένος ψηλά και πάνω από το ένδυμα προβάλλει τις λεπτομέρειές του από ψηλά.

Ξεκινώντας από το παραδοσιακό métier της υψηλής ραπτικής με εκπληκτικά δείγματα που αποκαλύπτουν τη μεγάλη παράδοση των εργαστηρίων κεντηστρών, προχωρώντας στα φτερά, στα ψεύτικα άνθη και στα συνθετικά μαργαριτάρια, είναι σαν να κοιτάζεις έκθεση γλυπτών και σύγχρονης τέχνης.


Σκοπός της έκθεσης, όμως, δεν είναι να εντυπωσιάσει με τα εξεζητημένα σχέδια και τις περίτεχνες κατασκευές, αλλά, μέσα από 170 υπέροχα ενδύματα υψηλής ραπτικής και prêt-a-porter de lux από τον 19ο αιώνα έως τις μέρες μας, να καταδείξει τη συμβολή της τεχνολογίας σε όλη αυτήν τη διαδικασία. Πλέον η παλιότερη άποψη ότι το αποτέλεσμα της βιομηχανικής παραγωγής και της μηχανής είναι κατώτερο σε ακρίβεια από αυτό ενός καλοραμμένου ρούχου στο χέρι δεν ισχύει. Η σύγχρονη τεχνολογία είναι αναγκαία και θεμελιώδης στην κατασκευή ενός ρούχου, ακόμα κι αν πρόκειται για αποκλειστικό μοντέλο. Ο χρόνος που καταναλώνεται, μάλιστα, είναι εξίσου πολύς και το ότι χρησιμοποιήθηκε μηχανή δεν έχει πια σημασία. Το πέρασμα από τη χρήση της πρώτης μηχανής Singer και το ράψιμο στο χέρι στα υπερσύγχρονα μηχανήματα μαζικής παραγωγής και το 3-D printing το αποδεικνύει. Ο Μπόλτον επιμένει σε αυτό και εξηγεί σε όλους τους τόνους και με κάθε ευκαιρία ότι είναι αυτό ακριβώς που ήθελε να παρουσιάσει: μια έκθεση για τις τεχνικές και τις διαδικασίες κατασκευής, τις κρυφές τεχνικές και την τεχνολογία της μόδας από τον προ-προηγούμενο αιώνα μέχρι σήμερα, που αναλύει, τελικά, το DNA του σύγχρονου ρούχου. Οι ανοιχτές σελίδες από την «Εγκυκλοπαίδεια των τεχνών και επιστημών του 19ου αι.» –η πρώτη φορά που η μόδα συμπεριλήφθηκε στις τέχνες και στις επιστήμες– αποτελούν πρόσθετα τεκμήρια.


Ξεκινώντας από το παραδοσιακό métier της υψηλής ραπτικής με εκπληκτικά δείγματα που αποκαλύπτουν τη μεγάλη παράδοση των εργαστηρίων κεντηστρών, προχωρώντας στα φτερά, στα ψεύτικα άνθη και στα συνθετικά μαργαριτάρια, είναι σαν να κοιτάζεις έκθεση γλυπτών και σύγχρονης τέχνης. Κατεβαίνοντας στο δεύτερο επίπεδο, οι ολόφωτες, κατάλευκες κόγχες προβάλλουν ρούχα με πτυχώσεις, με δαντέλες ή από δέρμα, ενώ μία ακόμα αίθουσα παρουσιάζει τα υφάσματα και την τέχνη του ραψίματος και της κατασκευής του ρούχου, όπως συνέβαινε στα ατελιέ των οίκων υψηλής ραπτικής. Κι όλα αυτά πάντα σε αντιπαράθεση με τη σύγχρονη τεχνολογία, τα κομπιούτερ, το 3-D printing, τη χρήση λέιζερ και τους υπέρηχους. Οι σχεδιαστές που εκπροσωπούνται είναι η πλειονότητα όσων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της μόδας. Η Κοκό Σανέλ και η Μαντλέν Βιονέ, ο Πολ Πουαρέ και η Μαντάμ Γκρε, ο Κριστιάν Ντιόρ και ο Ζιβανσί, ο Ισέι Μιγιάκε και οι δημιουργοί της Comme des Garçons, ο Ιβ Σεν Λοράν και ο Αλεξάντερ Μακουίν, η Μιούτσια Πράντα και ο Τιερί Μιγκλέρ, ο Νόρμαν Νόρελ και ο Πάκο Ραμπάνε, ο Γιότζι Γιαμαμότο και ο Μαρκ Τζέικομπς, ο Καρλ Λάγκερφελντ και η νεότατη Ίρις Βαν Χέρπεν από την Ολλανδία, ο Τουρκοκύπριος Χουσεΐν Σάλαγιαν και η Ελληνίδα Μαίρη Κατράντζου. Όλοι όσοι επηρέασαν καθοριστικά τη μόδα τα τελευταία 100 χρόνια και εξακολουθούν να το κάνουν, όσοι είναι νεότεροι και σύγχρονοί μας, επηρεασμένοι και οι ίδιοι από την εποχή μας, την εξέλιξη της τεχνολογίας και της οικονομίας.

AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Σκοπός της έκθεσης, όμως, δεν είναι να εντυπωσιάσει με τα εξεζητημένα σχέδια και τις περίτεχνες κατασκευές, αλλά, μέσα από 170 υπέροχα ενδύματα υψηλής ραπτικής και prêt-a-porter de lux από τον 19ο αιώνα έως τις μέρες μας, να καταδείξει τη συμβολή της τεχνολογίας σε όλη αυτήν τη διαδικασία.
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Οι σχεδιαστές που εκπροσωπούνται είναι η πλειονότητα όσων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της μόδας.
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herpen (Dutch, born 1984) Dress, spring/ summer 2015
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Threeasfour (American, founded 2005), Dress spring summer 2014
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Threeasfour (American, founded 2005), Dress spring summer 2014
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herpen (Dutch, born 1984) Dress, spring/ summer 2015
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Alexander Mqueen (British, founded 1992), Sarah Burton (British, born 1974), Ensemble, spring/ summer 2012
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
House of Dior (French, founded 1947), Christian Dior (French, 1905-1957), Junior dress, autumn/ winter 1949-50
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Alexander McQueen spring 2012 collection
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
House of Balenciaga (French, founded 1937), Nicolas Ghesquiere (French, born 1971) Dress, spring/ summer 2003
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herper (Dutch, born 1984), Dress. autumn/winter 2013-2014, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herper (Dutch, born 1984), Dress. autumn/winter 2013-2014, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent (French, 1936-2008) Dress, spring/summer 1983, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent (French, 1936-2008) Dress, spring/summer 1983, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent (French, 1936-2008) Dress, spring/summer 1983, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Alexander Mqueen (British, 2969-2010) Dress, spring/summer 2009
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent, ,Iris Van Herper, Iris Van Herper
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herper (Dutch, born 1984), Dress, autumn/ winter 2013-14, Haute Couture

Φωτό: www.racked.com

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ