Μπορεί μέχρι σήμερα μόνο ένα μικρό ποσοστό ειδησεογραφικών ομίλων να έδινε βαρύτητα στην ΗΤΤPS (Ασφάλεια Πρωτοκόλλου Μεταφοράς Υπερκειμένου) και προκειμένου να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη επαφή τους με τους αναγνώστες, όμως, μία σειρά από αλλαγές (που αφορούν κυρίως τους όρους αναζήτησης μέσω Google) φαίνεται αναγκάζει τις ενημερωτικές ιστοσελίδες να αλλάξουν τακτική. 

 

Μια επίσκεψη στο site της "Washington Post" πείθει και για του λόγου το αληθές και για την αλλαγή, καθώς στη θέση του url, δεν εμφανίζεται πλέον απλώς το "http", αλλά το εικονίδιο μίας κλειδαριάς δίπλα από το "https" στην αρχή κιόλας του link. 

 

 

 

Το "s" που έχει προστεθεί, δεν είναι παρά το πρώτο γράμμα της αγγλικής λέξης "security" (μτφ: ασφάλεια), υποδεικνύει ότι το περιεχόμενο ενός site μεταφέρεται μέσω κρυπτογραφημένης σύνδεσης που καθιστά δύσκολο για κάποιον τρίτο να παρακολουθήσει ή να χακάρει πληροφορία που διοχετεύεται από την ιστοσελίδα στον χρήστη της. (Παρακάτω, μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τις HTTPS συνδέσεις, σε πολύ απλή εξήγηση από τον Eric Mill, ομοσπονδιακό ειδικό σε θέματα ψηφιακών υπηρεσιών που εργάζεται για λογαριασμό της αμερικανικής κυβέρνησης).

 

 

Και φυσικά, η μετάβαση της "Washington Post" στην εποχή του HTTPS έγινε αποδεκτή με τη δέουσα χαρά από την τεχνολογική και διαδικτυακή κοινότητα. 

 

 

 

Την ίδια στιγμή, οι συζητήσεις για το αν πρέπει οι ιστοσελίδες να περάσουν στην εποχή της ασφαλούς σύνδεσης, μαίνονται ακόμη. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο προστατεύονται τα στοιχεία και οι συνήθειες του επισκέπτη, είναι ότι και οι αναγνώστες έρχονται σε επαφή με ασφαλέστερο περιεχόμενο, λιγότερο ευάλωτο σε κάθε μορφής παραβίαση, ενώ και τα περιφερειακά δεδομένα εμφανίζονται σε πιο πλήρη μορφή.  Και πάλι, όμως, αν όλα αυτά δεν αποτελούν επαρκές κίνητρο για τη μετάβαση, φρόντισε η Google να κάνει σαφέστερη την ανάγκη χρήσης των HTTPS, βγάζοντας μαζί με τη σχετική ανακοίνωση και ένα μικρό δόλωμα για τους ομίλους ενημέρωσης: όσοι προχωρούν στην αλλαγή θα εμφανίζονται ελαφρώς προωθημένοι στις λίστες αναζήτησης της Google. Αλλά και αυτό να μην λάβουν υπ' 'όψιν τους οι ιδιοκτήτες των ιστοσελίδων, πολύ σύντομα θα αρχίσουν να πιέζονται από τις αλλαγές στις ρυθμίσεις διάσημων browsers, όπως ο Chrome και το Firefox.

 

Ας σημειωθεί ότι όλη αυτή η πίεση για να λειτουργούν οι ιστοσελίδες με προϋποθέσεις HTTPS δεν είναι κάποιο νάζι των ανθρώπων της τεχνολογικής κοινότητας. Σελίδες όπως η Wikipedia, το Netflix, το site του Λευκού Οίκου έχουν ήδη μπει στη διαδικασία της αλλαγής ακριβώς για λόγους αμφίδρομης ασφάλειας χρήστη και ιδιοκτήτη. To ίδιο πρωτόκολλο και πλέον ξεκάθαρα για λόγους ασφαλείας έχουν αποκτήσει τράπεζες, δημόσιοι οργανισμοί του εξωτερικού, κ.ο.κ.  Και πάλι, όμως, οι ειδησεογραφικοί πίσω έχουν μείνει πίσω σ' αυτό. Μόλις πέρσι το φθινόπωρο, οι "New York Times" αναφέρθηκαν στην πρόκληση που είχαν να αντιμετωπίσουν οι ιστοσελίδες ενημέρωσης μέσα από αυτή τη μετάβαση, επισημαίνοντας ότι ήταν κάτι που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη από τα τέλη του 2015.

 

Στην πραγματικότητα, βέβαια, εκείνο που φοβούνται οι μεγάλες ενημερωτικές ιστοσελίδες είναι μία πιθανή ζημία σε ό,τι αφορά τις διαφημιστικές τους καταχωρήσεις, καθώς τα διαφημιστικά banners χρειάζονται ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια, προκειμένου και αυτά να εμφανίζονται με "ασφαλισμένο" περιεχόμενο.

 

Αυτό τη στιγμή που και οι Times έκαναν τη δική τους προσπάθεια, σύμφωνα και με την εκπρόσωπο της κραταιάς εφημερίδας Danielle Rhoades-Ha, η οποία διευκρίνισε, ωστόσο, ότι δεν έχει τεθεί deadline για την ολοκλήρωση αυτής της μετάβασης. Όπως εξηγεί, δεν υπήρχε καμία βοήθεια ή έστω ένα τεχνολογικό προηγούμενο, πάνω στο οποίο θα μπορούσε να "πατήσει" το τεχνικό τμήμα για να προχωρήσει σε αυτή την κολοσσιαία αλλαγή, κάτι το οποίο επιβεβαιώνει και ο τεχνικός προϊστάμενος ενός άλλου κραταιού ομίλου, ο Will Van Wazer, που δίνει τη δική του άποψη για λογαριασμό της "Washington Post".

 

Και στις δύο περιπτώσεις γίνεται λόγος για αμέτρητες ώρες εργασίες και τεχνικούς που θα δουλέψουν πάνω στη διαδικασία της μετατροπής και προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όλο (όλο, όμως) το αρχείο των συγκεκριμένων μέσων ενημέρωσης θα μπορεί να εμφανίζεται στον διαδικτυακό επισκέπτη στη νέα του μορφή. Γιατί, όμως, είναι τόσο δύσκολο το πέρασμα στην HTTPS εποχή; Η βασική πρόκληση για έναν ειδησεογραφικό οργανισμό είναι ακριβώς η μετατροπή και η φόρτωση σε κατάλληλη μορφή όλου του αρχείου του, αρχείου ετών από κείμενα, βίντεο, φωτογραφίες και ηχητικά αποσπάσματα. 

 

Και να τι αποκάλυψε ο Van Wazer επιχειρώντας να εξηγήσει τη μέθοδο της "Post":

"Η διαδικασία φαινομενικά είναι απλή. Βασικά πρέπει να βρεις και να αντικαταστήσεις το "http://" με το "https://." Σ' εμάς, ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορούσε τις δημοσιεύσεις περιεχομένου τρίτων, δηλαδή, το υλικό διαφημιστικών, αλλά και υλικό από τη δική μας αίθουσα σύνταξης. Στη συνέχεια ένας developer έπρεπε να φτιάξει ένα εργαλείο, το οποίο θα κατέγραφε τα 1000 πιο δημοφιλή άρθρα μας, στο νέο πια περιβάλλον και πρωτόκολλο και σε μορφή που θα μπορούσε να τα επισκεφθεί κάθε αναγνώστης και να μας τα στείλει. Αυτό, με όλα τα ενδεχόμενα προβλήματα που θα μπορούσα να προκύψουν με τα URLs. Ακόμη και με αυτό το ανεκτίμητο εργαλείο, χρειαστήκαμε τουλάχιστον δύο μήνες δουλειάς για να διασφαλίσουμε ότι λειτουργούν όλα σωστά". 

 

Στην πραγματικότητα, βέβαια, εκείνο που φοβούνται οι μεγάλες ενημερωτικές ιστοσελίδες είναι μία πιθανή ζημία σε ό,τι αφορά τις διαφημιστικές τους καταχωρήσεις, καθώς τα διαφημιστικά banners χρειάζονται ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια, προκειμένου και αυτά να εμφανίζονται με "ασφαλισμένο" περιεχόμενο. 

 

Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί ο υπεύθυνος διαδικτυακής ανάπτυξης της "Washington Post", "με τη νέα κατάσταση θα έπρεπε να συμμορφωθεί και ο κάθε διαφημιζόμενος συνεργάτης, καθώς αν δεν συνέβαινε αυτό, αυτομάτως στον αναγνώστη θα εμφανιζόταν μήνυμα ότι εισέρχεται σε επισφαλή διαδικτυακό τόπο" κι αυτό φυσικά δεν το θέλει κανείς απ' όσους φιλοξενούν διαφημίσεις και διατηρούν ακριβές συνεργασίες με διαφημιζόμενους. 

 

Σε έναν τέλειο διαδικτυακό κόσμο, όλες οι ιστοσελίδες θα είχαν ήδη γυρίσει στην HTTPS μορφή τους. Είναι, ίσως, ο μοναδικός τρόπος για να διασφαλιστεί η ιδιωτικότητα του αναγνώστηκε και να προστατευθούν τα προσωπικά του δεδομένα. Επίσης, είναι ο μόνος σοβαρός τρόπος για να εξασφαλιστεί η αξιοπρέπεια και η αξιοπιστία των δημοσιογράφων που υπηρετούν τη διαδικτυακή ενημέρωση. Και, μοιραία, λόγω των πρόσφατων τεχνολογικών αλλαγών, η μετάβαση θα γίνει παρά τις όποιες δυσκολίες της. Απλώς και για την ώρα οι ενημερωτικοί κολοσσοί του εξωτερικού φαίνεται να εργάζονται χωρίς manual σε μία ολοκαίνουρια, αχαρτογράφητη κατάσταση που απαιτεί πολλή πολλή δουλειά. 

 

Με στοιχεία από το Niemanlab.com