Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
2

 

Η RAAAF (Rietveld-Architecture-Art-Affordances) είναι μια ομάδα Ολλανδών αρχιτεκτόνων, που ιδρύθηκε το 2006 και τα τελευταία χρόνια έχει ξεχωρίσει με τη δουλειά της, η οποία συνδυάζει τον σχεδιασμό, με μια φιλοσοφία που αναδεικνύει τα φλέγοντα κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα. Σύμφωνα με την ομάδα, που αποτελείται από  τους αδελφούς Ronald και Erik Rietveld και την Arna Mačkić, «Για τη RAAAF κάθε έργο είναι μανιφέστο από μόνο του. Οι παρεμβάσεις μας είναι αποτέλεσμα μιας ανεξάρτητης στάσης κι ενός ερευνητικού προγράμματος, που ξεκινούν από αυτά που μας γοητεύουν, καθώς τα φέρνουμε αντιμέτωπα με επείγοντα κοινωνικά ζητήματα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πώς θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν ελεύθεροι από τα συμβατικά όρια. Πώς θα ήταν τα νέα μοντέλα σκέψης, αν ζούσαμε με ένα διαφορετικό σύνολο κανόνων. Το να δείξουμε αυτά τα οράματα, είναι ο στόχος του κάθε έργου».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η υπεύθυνη των πρότζεκτ της RAAAF Arna Mačkić και οι ιδρυτές της (και αδέρφια) Erik και Ronald Rietveld

 

Χαρακτηριστική αυτής της αντίληψης είναι η εγκατάσταση The End of Sitting για την οποία η ομάδα κέρδισε το Great Indoor Award 2015. Πρόκειται για μια διαδραστική εγκατάσταση που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την καλλιτέχνη Barbara Visser και έρχεται να επανασχεδιάσει το εργασιακό περιβάλλον. Είναι μία πρόταση και ένα μοντέλο σκέψης που αμφισβητεί την αναγκαιότητα της καθιστικής κοινωνίας, στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή. Οι επισκέπτες καλούνται να εξερευνήσουν διαφορετικές θέσεις και στάσεις σε ένα πειραματικό εργασιακό τοπίο, με κεκλιμένες και ανώμαλες επιφάνειες. Σύμφωνα με τον Ronald Rietveld, η ιδέα ήταν «να προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από επιλογές, ώστε να ενεργοποιούνται οι άνθρωποι από τις πολλαπλές δυνατότητες να εργαστούν σε διάφορες στάσεις, ιδανικά παρακινώντας τους να αλλάζουν στάση κάθε τριάντα λεπτά».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Στο Bunker 599, μια τσιμεντένια κατασκευή του 19ου αιώνα χωρίστηκε στη μέση, "σχολιάζοντας" έτσι τις πολιτικές της Ολλανδίας και της UNESCO για τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, ωθώντας τους επισκέπτες να δουν με άλλο μάτι ό,τι υπάρχει γύρω τους.

 

Ενώ το σύγχρονο αστικό περιβάλλον είναι γεμάτο με εγκαταλελειμμένα χωράφια και κτίρια, χωματερές και σκουπίδια, καθώς και ψυχοφθόρα γραφεία, σχολεία και εμπορικά κέντρα, αυτό ακριβώς το μεταβιομηχανικό τοπίο είναι που χρησιμεύει ως σημείο εκκίνησης για τα έργα της RAAAF, αφού δεν το βλέπει ως τόπο τραγωδίας αλλά ως πιθανή πηγή ενέργειας, παραγωγικότητας και απόλαυσης. Το υπόβαθρο της ομάδας συντελεί προς αυτήν την κατεύθυνση: Ο Ronald είχε εργαστεί στο παρελθόν ως αρχιτέκτονας τοπίου, ο Erik μελέτησε σε βάθος τη φιλοσοφία της εφαρμοσμένης γνωσιακής επιστήμης, παίρνοντας τελικά διδακτορικό, ενώ η Mačkić, που συμπλήρωσε την ομάδα το 2009, έχει ολοκληρώσει εκτεταμένη έρευνα σχετικά με την αστική καταστροφή στην πρώην Γιουγκοσλαβία.

 

Το έργο της RAAAF έχει δημοσιευθεί σε παγκόσμια κλίμακα και έχει πάρει μέρος σε κορυφαίες Μπιενάλε τέχνης και αρχιτεκτονικής, όπως αυτές του Σάο Πάολο, της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ανάμεσά τους το Prix de Rome Architecture 2006, το Rotterdam Design Prize 2011 και το Architectural Review Award 2013. Το 2013 η ομάδα κέρδισε το βραβείο του Νέου Ριζοσπάστη και Ολλανδού Αρχιτέκτονα της Χρονιάς. 

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Για το έργο Secret Operation 610 "μεταμόρφωσαν" ένα καταφύγιο αεροπορικής βάσης του ΝΑΤΟ σε πειραματικό χώρο εργασίας. Η αρχιτεκτονική γλώσσα αναβιώνει τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του ψυχρού πολέμου.

 

Γράφει για την RAAAF ο Aaron Betsky (Η Εφημερίδα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων, 2013): «Αυτό που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα σχετικά με το έργο της εταιρείας είναι ότι έχει επιλέξει να κάνει ή να προτείνει, ακριβώς το είδος των έργων που νομίζω ότι είναι τόσο ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του δομημένου περιβάλλοντος μας. Σε όλες τους τις εργασίες οι αδελφοί Rietveld και η Mačkić χρησιμοποιούν τη δύναμη που έχει ό,τι είναι κενό, αχρησιμοποίητο ή απόν. Ίσως είναι εξαιτίας της προοπτικής του τοπίου του Ronald, αλλά αυτό που προσφέρουν είναι απλό αλλά ανεκτίμητο.[…] Στα κενά, μετατρέποντάς τα σε προσωρινά αντικείμενα ή σημειώνοντάς τα, μπορούμε να βρούμε τι θα μπορούσε να λείπει, σε έναν κόσμο τόσο γεμάτο με πράγματα και εικόνες. Η RAAAF φέρνει μια αναγκαία ποίηση της απουσίας, σε έναν κόσμο γεμάτο με οικοδομημένα κλισέ και περιττά αντικείμενα».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η διαδραστική εγκατάσταση The End of Sitting θέτει ερωτήματα για την "καθιστική κοινωνία μας"στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή.

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
To "After Image" δείχνει τι υπάρχει κάτω απ' το έδαφος της Ολλανδίας, και κατασκευάστηκε με εκατομμύρια πυλώνες. Η παρέμβαση της RAAAF αποκαλύπτει μέρος του εντυπωσιακού "κάτω κόσμου".

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Το "Pretty Vacant", βρίσκεται σε ένα εγκαταλελειμμένο ναό στο Κεντρικό Μουσείο της Ουτρέχτης. Βασίζεται στον "αρνητικό χώρο" προηγούμενης εγκατάστασης της RAAAF Vacant NL, που είχε εκπροσωπήσει την Ολλανδία στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2010.

 

 

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT