Εκεί που οι άστεγοι τιμούν τους νεκρούς τους

Εκεί που οι άστεγοι τιμούν τους νεκρούς τους Facebook Twitter
2

Στο τέλος του μυθιστορήματος του Theodore Dreiser Sister Carrie που γράφτηκε το 1900, ο πένητας και άστεγος George Hustwood αυτοκτονεί σε μια φτηνή πανσιόν. "Ένα αργοκίνητο, μαύρο πλοιάριο που ξεκινούσε από την αποβάθρα της Εικοστής Έβδομης Οδού, κουβαλούσε στο εβδομαδιαίο του ταξίδι μαζί με πολλά άλλα, το ανώνυμο σώμα του στο Potter's Field", έγραφε ο Dreiser.

Πάνω από έναν αιώνα μετά, αυτού του είδους οι ανώνυμες ταφές σε αντίστοιχα μέρη εξακολουθούν να είναι ο κανόνας για τους άπορους ή ανώνυμους ανά τον κόσμο.

Η πόλη της Κοπεγχάγης όμως καθιέρωσε έναν πιο σεβαστικό τρόπο για την ανάπαυση των αστέγων της. Πριν από δύο χρόνια, ανταποκρινόμενη στο αίτημα της οργάνωσης Giv Din Hånd – Δώσε ένα χέρι – η πόλη αφιέρωσε ένα τμήμα 75τ.μ. του Κοιμητηρίου Assistens για την ταφή των "ανθρώπων που ζούνε στον δρόμο". Το Assistens είναι ένα υπέροχα σχεδιασμένο και αγαπημένο σημείο πράσινου στην καρδιά της πρωτεύουσας και αποτελεί τελευταία κατοικία πεφωτισμένων Δανών όπως ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και ο Κίρκεγκορ.

Η κοινότητα των αστέγων της Κοπεγχάγης είχε αποκτήσει την συνήθεια να τιμά τους νεκρούς της κρεμώντας φωτογραφίες των ανθρώπων που απεβιώσαν σε ένα συγκεκριμένο δέντρο στην πλατεία Kultorvet στο κέντρο της πόλης.

Πριν την καθιέρωση του τμήματος αυτού στο Assistens η πόλη ενταφίαζε τους αστέγους εντός τεφροδόχων σε ανώνυμους κλήρους εντός των κοιμητηρίων. Στην πραγματικότητα περίπου οι μισοί κάτοικοι της Κοπεγχάγης είναι ενταφιασμένοι με τον τρόπο αυτό, συχνά συνεχίζοντας μάλιστα την οικογενειακή παράδοση σε κάποιο συγκεκριμένο νεκροταφείο. Η πρακτική των μη σημασμένων τάφων προέκυψε την δεκαετία του 1920, από την ανάγκη των Δανών για κοινωνική δημοκρατία και συλλογικά κινήματα. "Όπως στην ζωή έστεκες δίπλα σε κάποιον που δεν γνώριζες, έτσι και στον θάνατο έπρεπε να επιλέξεις το ίδιο." λέει ο Stine Helwig, ειδικός στα κοιμητήρια της Κοπεγχάγης.

Για τους άστεγους ωστόσο η ταφή αυτή ήταν κάτι το αναπόφευκτο κι όχι επιλογή, ενώ οι τυχόν φίλοι και συγγενείς δεν γνώριζαν τον τόπο ταφής τους. Έτσι η κοινότητα των αστέγων της Κοπεγχάγης είχε αποκτήσει την συνήθεια να τιμά τους νεκρούς της κρεμώντας φωτογραφίες των ανθρώπων που απεβιώσαν σε ένα συγκεκριμένο δέντρο στην πλατεία Kultorvet στο κέντρο της πόλης. Όταν οι τοπικές αρχές αναμόρφωσαν την πλατεία και έκοψαν το δέντρο ο Michael Espensen από την Giv Din Hånd θέλησε να βρεθεί ο κατάλληλος τόπος για τις ταφές και τα μνημόσυνα των ανθρώπων που ζούνε στον δρόμο. "Ένα οικογενειακό κοιμητήριο είναι ο τόπος όπου μπορείς να θυμηθείς τους παλιούς και να μιλήσεις για εκείνους." λέει. "Το ίδιο ισχύει και για τους αστέγους. Κι επειδή οι περισσότεροι άστεγοι δεν έχουν οικογένεια, οι φίλοι τους είναι η οικογένεια τους."

Ο Helweg σημειώνει ότι πριν από 100 χρόνια η ιδέα για ένα νεκροταφείο αστέγων θα είχε απορριφθεί καθώς η κουλτούρα των Δανών θα θεωρούσε κοινωνικό στιγματισμό την ταφή μαζί με πένητες. "Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει και οι άστεγοι έχουν αποκτήσει φωνή."

Ως τώρα 10 άνθρωποι έχουν αποτεφρωθεί και ενταφιαστεί στο τμήμα αυτό του Assistens, το οποίο κοσμείται από ένα χάλκινο αφαιρετικό γλυπτό στο οποίο οι άστεγοι αφήνουν λουλούδια και φωτογραφίες των αποθανόντων φίλων τους. "Κάποιοι άστεγοι το έχουν ενσωματώσει στην καθημερινότητα τους" λέει ο Helweg. "Συλλέγουν λουλούδια από ανθοπωλεία και έρχονται με 20 ανθοδέσμες."

Ο Espensen θα ήθελε να δει παρόμοια κοιμητήρια και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Άμστερνταμ και το Αμβούργο. "Ζούνε πολλοί άστεγοι στους δρόμους των πόλεων αυτών" λέει. Αν η ανταπόκριση των πολιτών είναι παρόμοια με της Κοπεγχάγης θα μπορούσε να συμβεί. "Οι κάτοικοι της Κοπεγχάγης ήταν ευγενείς και σωστοί σχετικά με το θέμα αυτό" λέει ο Espensen. "Ξέρετε όλοι έχουν ανάγκη να ανήκουν κάπου. Το ίδιο και οι άστεγοι. Κι οι άνθρωποι το συναισθάνονται αυτό. Λένε: Εμείς έχουμε οικογενειακό τάφο, γιατί όχι κι εκείνοι;"

Η Αθήνα, μια χειμαζόμενη από την κρίση πόλη, θα έπρεπε να αναλογιστεί επίσης τον πληθυσμό αστέγων που φιλοξενεί και να στέρξει και για την ανάμνηση τους. Πρός το παρόν, δεν υπάρχει καμμία σχετική μέριμνα. Οι άστεγοι θάβονται σε ανώνυμους τάφους. Το παράδειγμα της Κοπεγχάγης είναι σημαντικό.

________

Στοιχεία: CityLab, Eπιμέλεια: The LifO Team

Urban Culture
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Urban Culture / Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Μια βόλτα τον χειμώνα στο βραδινό λιμάνι μοιάζει με μεταμεσονύκτια προβολή στο σινεμά. Μόνο που εδώ η εικόνα και ο ήχος δεν έρχονται από την οθόνη αλλά από την «αστική ευθύνη» που έχει η πρωτεύουσα να υποδέχεται και να αποχαιρετά εμπορεύματα, ταξιδευτές και νησιώτες σε μια αδιάκοπη ανθρωπολογική ταλάντωση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά

Μουσική / Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

Ένας Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία θέλει να μετατρέψει την αθηναϊκή νύχτα σε ένα μεγάλο πάρτι σαν αυτά που γίνονται στο καρναβάλι της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι Αθηναίες κυκλοφορούν "οπλισμένες": Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές - Μικροπράγματα

Urban Culture / Οι Αθηναίες κυκλοφορούν «οπλισμένες»: Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές

Έξι Αθηναίες μάς μιλούν για τα όχι και τόσο αθώα μπρελόκ αυτοάμυνάς τους, για αυτές τις φούξια γάτες που κρεμούν στα κλειδιά τους για να μη φοβούνται να επιστρέψουν μόνες στο σπίτι τα βράδια.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι συμβαίνει με το lean στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Lean: Το ναρκωτικό της γενιάς του τραπ

Το κωδεϊνούχο κοκτέιλ που συνδέθηκε με την κουλτούρα του τραπ είναι ένα φτηνό ναρκωτικό και πολύ εύκολο στην παρασκευή του, που έχει γίνει το αγαπημένο των εφήβων και των νεαρών ηλικιών. Και είναι ένα πολύ δημοφιλές ναρκωτικό που για την Ελλάδα είναι σαν να μην υπάρχει.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
τι ομορφα που ειναι να ξερεις οτι ζεις σε μια χωρα που προβλεπει σχεδον για τα παντα.. ειναι τρομερα απομακρη εικονα, απο εμας που ουτε οταν ζουν δεν εχουμε που να τους κοιμησουμε.