Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter
1

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter

 

Η πιο χίπικη ελληνική ταινία δεν ήταν ούτε το Αλδεβαράν (1976) του Ανδρέα Θωμόπουλου, ούτε η Θεία μου η χίπισσα (1970) του Αλέκου Σακελλάριου με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Αν υπολογίσει κανείς ότι τα μηνύματα των παιδιών των λουλουδιών έφτασαν στη χώρα μας με τουλάχιστον μία πενταετία καθυστέρηση, το δρόμο άνοιξε ο Θανάσης Βέγγος με τη ξεκαρδιστική κωμωδία του Επιχείρησις Γης Μαδιάμ της σουρεαλιστικής σειράς Θου- Βου! Η ταινία αυτή γυρίστηκε το 1968, ένα χρόνο δηλαδή πριν από το Woodstock και προβλήθηκε την επόμενη χρονιά.

 

Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra!

 

Ούτε που θα φανταζόταν ο δημιουργός της ότι ακόμη ένα χρόνο μετά, το 1970, η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ από το Woodstock θα προξενούσε βίαια επεισόδια έξω από τους αθηναϊκούς κινηματογράφους! Ο μουσικός παραγωγός Ιλάν θυμάται χαρακτηριστικά τη χουντική αστυνομία να εισβάλλει σε ένα σινεμά και να προβαίνει σε κατάσχεση της κόπιας! Γιατί όμως ο Βέγγος θεωρείται κατά τη γνώμη μου πρωτοπόρος του εν Ελλάδι...χιπισμού; Είναι σίγουρο πως μιας και το Woodstock δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμη, ο Βέγγος είχε δει, πιθανώς και μελετήσει, το αντίστοιχο ντοκιμαντέρ του D.A. Pennebaker από το Monterey International Pop Festival του 1967 - αυτό είχε ισχυριστεί σε σχετική μας συζήτηση και ο σκηνοθέτης Γιάννης Σολδάτος, βιογράφος του Βέγγου! Έτσι εξηγείται το ψυχεδελικά ζωγραφισμένο αμάξι, ακριβές αντίγραφο των χίπικων βαν του Frisco, που χρησιμοποιούν με τον ανεκδιήγητο βοηθό του, Αντώνη Παπαδόπουλο, στις εξορμήσεις τους.

 

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter

 

Επίσης, είναι η πρώτη φορά που σε ταινία του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου ακούγεται ηχογράφηση της Janis Joplin! Όση ώρα δηλαδή παρακολουθούμε το φοβερό δίδυμο των πρακτόρων της συμφοράς on the road, στο ψυχεδελικό- όπως είπαμε- όχημα τους, ακούμε το κομμάτι Combination of the two από το άλμπουμ Cheap Thrills του ΄68, τον δεύτερο δίσκο της Joplin με τους Big Brother & The Holding Company!

 

Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που καθιστά την ταινία Θου- Βου: Επιχείρησις γης μαδιάμ γνήσια χίπικη είναι ένα πλάνο που διαρκεί κλάσματα δευτερολέπτου! Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra! Δεδομένου ότι ο Ρωμανός υπήρξε η πρώτη αξιόλογη περίπτωση Έλληνα ψυχεδελικού rocker, ο Βέγγος τον ενέταξε μ' αυτό τον τρόπο στην κωμωδία του, θέλοντας να αποτυπώσει 100% το στίγμα της Flower Power και στη μικρή χώρα μας! Εν κατακλείδι, μερικά χρόνια πριν από την απόλυτη κυριαρχία του ΝΕΚ που ασπάστηκε εν πολλοίς τα χίπικα ιδεώδη, αλλά και τη μαζική παραγωγή των σοφτ- πορνό του Όμηρου Ευστρατιάδη, όπου το εγχώριο μουσικό underground πέρασε μπροστά από το φακό, ο Θανάσης Βέγγος (εν αγνοία του;) μας χάρισε ένα μεγάλο ντοκουμέντο για μια κατάσταση που πήγαινε να φτιαχτεί και στην Ελλάδα, μεσούσης της δικτατορίας!

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια