Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος δίνει ένα αστεράκι στη νέα ταινία της Αντζελίνα Τζολί

1

Δίπλα στη θάλασσα
By the Sea
Δραματική
2015, (ΕΓΧΡ.)
Σκηνοθεσία: Ατζελίνα Τζολί
Πρωταγωνιστούν: Ατζελίνα Τζολί, Μπραντ Πιτ

Η δεύτερη κινηματογραφική συνάντηση του «χρυσού» ζευγαριού του Χόλιγουντ πραγματοποιείται δέκα χρόνια μετά την ταινία Mr & Ms Smith. Τοθετείται τη δεκαετία του '70 και έχει θέμα τις δυσκολίες του έγγαμου βίου. Η Βανέσα και ο Ρόλαντ, απόμακροι συναισθηματικά και αποξενωμένοι ως ζευγάρι, θα βρεθούν σε μια ήσυχη παραλιακή πόλη της Γαλλίας, όπου θα γνωρίσουν μερικούς από τους κατοίκους της, θα κληθούν να αναμετρηθούν με τα μυστικά τους και να λάβουν δύσκολες αποφάσεις για το μέλλον της σχέσης τους και την κοινή τους πορεία.

Σε όλη τη διάρκεια του αργόσυρτου, στυλιζαρισμένου, οπτικά υπέροχου Δίπλα στη Θάλασσα υπάρχει η υπόσχεση ή, αν θέλετε, η απειλή της αποκάλυψης ενός τρομερού μυστικού, ικανού να φωτίσει την ταλαιπωρημένη σχέση του Ρόλαντ και της Βανέσα και ενδεχομένως να εμβαθύνει στο αιώνιο θέμα της φθοράς ενός παντρεμένου ζευγαριού. Ωστόσο, η Αντζελίνα Τζολί-Πιτ είναι περισσότερο απασχολημένη με την διακόσμηση της ταινίας, την ατμόσφαιρα ενός αισθηματικού θρίλερ που παραπέμπει στο ευρωπαϊκό σινεμά της δεκαετίας του '60 και του '70. Ως κράμα της αντονιονικής Περιπέτειας και της Περιφρόνησης του Ζαν-Λικ Γκοντάρ μέσα από τη ματιά ενός Αμερικανού τουρίστα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, το δράμα δεν συνέρχεται ποτέ από την υπερβολική του έκθεση στο άπλετο μεσογειακό φως που επιμελήθηκε ο μόνιμος διευθυντής φωτογραφίας του Μίκαελ Χάνεκε, ο Κρίστιαν Μπέργκερ, όπως και από την απερίστροφη υποταγή του στην πολυτελή συσκευασία μιας ταπεινής (10 εκατομμύρια δολάρια κόστισε), «καλλιτεχνικής» ταινίας χωρίς καν πραγματικό εικαστικό εξαγόμενο, αλλά με καρτποσταλική κατάθλιψη, με παραγωγή-απομίμηση: δεν υπάρχει ίχνος πρωτοτυπίας και ψυχής σε αυτό το όμορφο να το χαζεύεις, αλλά εντελώς αδρανές, γι' αυτό και ανιαρό να το παρακολουθείς, υπαρξιακό δράμα, ανάμεσα στην πρώην χορεύτρια του Μπρόντγουεϊ και τον δημιουργικά παγωμένο, πάλαι ποτέ ελπιδοφόρο συγγραφέα.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος δίνει ένα αστεράκι στη νέα ταινία της Αντζελίνα Τζολί Facebook Twitter

Η Τζολί-Πιτ κάνει ό,τι μπορεί για να τολμήσει: γύρισε μια ταινία που δεν συμβαδίζει καθόλου με τις τάσεις του Χόλιγουντ και δεν μοιάζει στο ελάχιστο με τις περιπέτειες όπου πρωταγωνιστεί ή τις δύο προηγούμενες σκηνοθετικές της προσπάθειες.

Η Βανέσα (Τζολί) περιφέρεται σαν αποστεωμένο ζόμπι από το κρασί και τα Quaaludes που καταναλώνει και ο Ρόλαντ (Πιτ) βολοδέρνει στο μπαρ της παραλιακής πόλης όπου έχει καταφύγει, πίνοντας και καπνίζοντας ασταμάτητα, ακούγοντας τις θυμοσοφικές συμβουλές του χήρου ιδιοκτήτη (Νιλς Άρεστρουπ), προσπαθώντας να βρει το επόμενο θέμα του, ντυμένος στην πένα, σαν ένας ευειδής Χέμινγουεϊ εκτός τόπου και χρόνου. Βρισκόμαστε στη Νότια Γαλλία, κάπου στις αρχές των '70s, όπου όλα κυλούν ήσυχα κι ωραία, σαν να έχουν περάσει αιώνες από τα κρίσιμα επεισόδια του Μάη του '68, αλλά οι Αμερικανοί επισκέπτες βρίσκονται στη δική τους εμπόλεμη ζώνη, καθώς αδυνατούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την κρίση στον γάμο τους και αναζητούν ένα θαύμα για να σώσουν τα κομμάτια της σχέσης τους. Στο διπλανό δωμάτιο του παράκτιου ξενοδοχείου τους καταλύει ένα νιόπαντρο ζευγάρι Γάλλων (ο Μελβίλ Πουπό και η Μελανί Λοράν) και η Βανέσα καταστρώνει ένα πονηρό σχέδιο δράσης μέσα στην απραξία της: παίρνει μάτι τις ερωτικές τους περιπτύξεις από μια τρύπα στον τοίχο και σταδιακά βάζει τον Ρόλαντ στο παιχνίδι – εκείνος δεν καταλαβαίνει αν θέλει να ξυπνήσουν σεξουαλικά μέσα από ένα ménage à quatre ή αν το μυαλό της έχει πάρει επικίνδυνες στροφές, ικανές να σαμποτάρουν αθώους γείτονες και να ισοπεδώσουν ό,τι έχει απομείνει από τους ίδιους. Ποιος είναι ο θύτης και ποιος ο ζημιωμένος, θα διερωτάται ο θεατής, βλέποντας τους πιο γνωστούς ηθοποιούς στον κόσμο να υποδύονται τα μιντιακά τους avatar.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος δίνει ένα αστεράκι στη νέα ταινία της Αντζελίνα Τζολί Facebook Twitter

Η Τζολί-Πιτ κάνει ό,τι μπορεί για να τολμήσει: γύρισε μια ταινία που δεν συμβαδίζει καθόλου με τις τάσεις του Χόλιγουντ και δεν μοιάζει στο ελάχιστο με τις περιπέτειες όπου πρωταγωνιστεί ή τις δύο προηγούμενες σκηνοθετικές της προσπάθειες. Παραλληλίζει τη δημόσια εικόνα εκείνης και του Μπραντ Πιτ με όλο τον θαυμασμό και τις προκαταλήψεις που τους συνοδεύουν, με ένα σενάριο που έγραψε αρκετά χρόνια πριν, με αφορμή όχι τα όποια ενδοσυζυγικά της προβλήματα αλλά την ασθένεια της μητέρας της και τη θλίψη που την κατέκλυσε όταν ο καρκίνος επιτέθηκε απότομα και φονικά στην οικογένειά της. Τέλος, εκθέτει το σώμα της στην κάμερα, προσκαλώντας το περίεργο βλέμμα των θεατών στο υγρό της στήθος από όλες τις γωνίες λήψης μετά την εκτενώς δημοσιοποιημένη διπλή μαστεκτομή, ξορκίζοντας την αχόρταγη αδιακρισία στο όνομα της Τέχνης. Το έργο, ωστόσο, είναι κενό, με προβλέψιμους και ενίοτε αφελείς διαλόγους (όπως όταν η Βανέσα αποπειράται να αυτοκτονήσει, πέφτει στο νερό και επιστρέφει βρεγμένη και περίλυπη, λέγοντας «τώρα το μέσα μου ταιριάζει με το έξω μου»), και η προσπάθεια εμβάθυνσης στην ψυχή τη δική της, του Μπραντ Πιτ και του γάμου ως θεσμού φαντάζει ρηχή αφορμή, ένα κομψότατο ντεκόρ, όπως το αξιοζήλευτο ξενοδοχείο, η γαλήνια τοποθεσία, το ρετρό σκηνικό στη Μάλτα και ο νόστιμος κάμπριο Citron-βάτραχος αντίκα με τον οποίο κάνουν τις βόλτες τους.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος δίνει ένα αστεράκι στη νέα ταινία της Αντζελίνα Τζολί Facebook Twitter
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ