Ανταπόκριση από τις Κάννες: Θα πάρει ο Σπάικ Λι τον Χρυσό Φοίνικα με το «BlacΚkΚlansman»;

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Θα πάρει ο Σπάικ Λι τον Χρυσό Φοίνικα με το «BlacΚkΚlansman»; Facebook Twitter
Για τον Λι το θέμα είναι δεδομένο, αλλά οι λογαριασμοί παραμένουν ανοιχτοί: η ταινία του είναι ένα κάλεσμα για επαγρύπνιση
1

Το «BlacΚkΚlansman», με τρία κάπα, του Σπάικ Λι ξεκινάει με ένα τραγικωμικό λογύδριο του φανταστικού αφεντικού της Κου Κλουξ Κλαν, με τον Άλεκ Μπόλντουιν να κοιτάζει στα μάτια την κάμερα και να προβάρει τη ρητορική μίσους που έχει σκοπό να ξεσηκώσει τη λευκή Αμερική εναντίον των τριών μεγάλων ασθενειών που την απειλούν κάπου ανάμεσα στα '50s και στα '60s: τους μαύρους, τους Εβραίους και τους κομμουνιστές.


Ο Λι δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με τo τρίτο «μίασμα» και συνδυάζει τους δύο πρώτους εχθρούς των white supremacists με μια ενδιαφέρουσα, τραβηγμένη, άλλοτε περιπετειώδη και συχνά κωμική πλοκή: βάζει τον νεόφυτο, και μοναδικό μαύρο αστυνομικό, τον Ρον Στάλγουορθ, να τηλεφωνήσει από το αστυνομικό τμήμα του Κολοράντο, στις αρχές των '70s, στο τοπικό παράρτημα της οργάνωσης ΚΚΚ, παρουσιάζοντας ψεύτικο ενδιαφέρον για πιθανή εγγραφή στους κόλπους της.

Επειδή για ευνόητους λόγους δεν γίνεται να εμφανιστεί αυτοπροσώπως, βάζει έναν καταδεκτικό, περίπου πρόθυμο συνάδελφό του, τον Φλιπ Ζίμερμαν, προφανώς εβραϊκής καταγωγής, αν και όχι μεγαλωμένο με συνείδηση Εβραίου, να αναλάβει τη φυσική εισχώρηση στην οργάνωση, που βασικά αποτελείται από έναν φιλόδοξο αρχηγό, ένα καχύποπτο τσιράκι κι έναν γραφικό καρπαζοεισπράχτορα, καρικατούρα ανάλογη με εκείνη των Αφροαμερικανών στις παλιές, εντελώς μπαρμπαθωμάδικες ταινίες.

Μέσα σε ένα φορμάτ αφήγησης, που με το χιούμορ και το σασπένς για την τροπή της υπόθεσης δεν επιθυμεί να ξενίσει το μεγάλο κοινό, ο Λι προσεγγίζει τη μέθοδο της αμεσότητας που έχει υιοθετήσει ο Μάικλ Μουρ στα ντοκιμαντέρ για να διαδώσει τις θέσεις του.

Καλωδιωμένος και καλά δασκαλεμένος, ο Φλιπ (Άνταμ Ντράιβερ) παίζει τον ρόλο του, αντιμετωπίζοντας τους ρατσιστές στα λημέρια τους, ενώ ο Ρον (Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον) διεξάγει την έρευνά του για τα μέλη, εισχωρεί με τη σειρά του στο μαύρο κίνημα που οργανώνει μια όμορφη σπουδάστρια και ανησυχεί την αστυνομία για πιθανή υποκίνηση βίας. Με ανάλογο έργο, στις συνθήκες που επιτρέπει το χρώμα του δέρματός τους, ο Φλιπ και ο Ρον γίνονται οι ειρωνικές όψεις του ίδιου νομίσματος της καταπίεσης για τον Λι.


Μέσα σε ένα φορμάτ αφήγησης, που με το χιούμορ και το σασπένς για την τροπή της υπόθεσης δεν επιθυμεί να ξενίσει το μεγάλο κοινό, ο Λι προσεγγίζει τη μέθοδο της αμεσότητας που έχει υιοθετήσει ο Μάικλ Μουρ στα ντοκιμαντέρ για να διαδώσει τις θέσεις του. Για να μη γελιόμαστε, το «BlacΚkΚlansman» δεν κρύβει τη μεριά στην οποία κλίνει, και μάλιστα κλείνει με τα γεγονότα που συνέβησαν πέρσι, όταν ένα άγνωστο αυτοκίνητο έπεσε σε διαδηλωτές, μαύρους και συμπαθούντες, σκοτώνοντας μια κοπέλα, με τον Τραμπ να μασάει τα λόγια του και να αποφεύγει, με γελοίο τρόπο («some fine people» είχε πει για κάποιους από τους ποινικά κολάσιμους αντιδραστικούς), να καταδικάσει τη φονική ενέργεια.

Ανταπόκριση από τις Κάννες: Θα πάρει ο Σπάικ Λι τον Χρυσό Φοίνικα με το «BlacΚkΚlansman»; Facebook Twitter
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης εμφανίστηκε στην επίσημη πρεμιέρα με τη γνωστή απεικόνιση των λέξεων love και hate. Φωτο: Matthias Nareyek/Getty Images/ Ideal Image


Για τον Λι το θέμα είναι δεδομένο, αλλά οι λογαριασμοί παραμένουν ανοιχτοί: η ταινία είναι ένα κάλεσμα για επαγρύπνιση, όπως, αντίστοιχα, το «Βιβλίο της Εικόνας», που επίσης διαγωνίζεται φέτος για τον Χρυσό Φοίνικα, είναι η επίκληση του Ζαν Λικ Γκοντάρ, μέσω εικόνων και λέξεων, χωρίς ίχνος πρωτότυπου πλάνου, για αναθέωρηση μιας αυτοκαταστροφικής παθητικότητας.


Το πρόσωπο-κλειδί στην ταινία του Λι είναι ο Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, γιος του Ντενζέλ, με φωνή και άρθρωση που θυμίζει καταπληκτικά τον πατέρα του. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης εμφανίστηκε στην επίσημη πρεμιέρα με τη γνωστή απεικόνιση των λέξεων love και hate στα δάχτυλα των χεριών του και ο Γουόσινγκτον ισορροπεί ακριβώς το αιώνιο δίπολο της ειρηνικής ή βίαιης διεκδίκησης των πολύπαθων, και πάντα πολύτιμων, πολιτικών και ατομικών δικαιωμάτων, ειδικά την περίοδο που διανύουμε.


Όταν είχα ρωτήσει παλιότερα τον Ντενζέλ αν βρίσκει κόντρα ρατσιστική τη στάση του Λι απέναντι στους λευκούς, είχε διπλωματικά αστειευτεί («Ποιος, ο Σπάικ, ο φίλος μου, μπααα»), διασκεδάζοντας την οξύτητα των παρορμητικών δηλώσεων του προβοκάτορα σκηνοθέτη. Ο Ντενζέλ, αν και σκηνοθέτης ενίοτε, δεν παύει να είναι ηθοποιός και χριστιανός που προσπαθεί να κατανοήσει τους χαρακτήρες που υποδύεται, δίνοντας ανθρώπινη ποιότητα και ελαφρυντικά στην επιθετική φιγούρα του Μαλκολμ Χ ‒ με την υπογραφή του Λι, να θυμίσω.

 

Το επίσημο τρέιλερ της ταινίας

Στο ντεμπούτο του σε μεγάλο ρόλο στο σινεμά, ο Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον γίνεται η φυσική ζυγαριά σε ένα έργο που σβήνει τον θυμό με την κατανόηση, δείχνοντας πως ο Σπάικ, που πάντα αγκυλώνει, όπως δηλώνει το όνομά του στα αγγλικά, ξέρει πως, για να περάσει τα (δίκαια) πιστεύω του, οφείλει να καταδείξει προσεκτικά και τις δύο όψεις της μάχης, έχοντας το Κακό ως δεδομένο. Το στόρι της ταινίας του έχει αδυναμίες στην ανέλιξή του, αλλά προχωράει ακάθεκτα, με σπιρτάδα και νεύρο.


Το 1989, ο Σπάικ Λι διεκδικούσε και πάλι τον Φοίνικα με τον πιο ολοκληρωμένο σταθμό της φιλμογραφίας του, το «Κάνε το σωστό». Περίπου τριάντα χρόνια πέρασαν και σε πρόσφατες δηλώσεις του ο σκηνοθέτης υπενθύμισε πως το μεγάλο βραβείο τού το είχε στερήσει ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ο Βιμ Βέντερς (δίνοντάς το σε έναν άλλο Αμερικανό, τον Στίβεν Σόντερμπεργκ, για το έξυπνο, εστετίστικο, φρέσκο, διόλου προβοκατόρικο «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες»), και πως δεν τον έχει συγχωρέσει ποτέ για την προτίμησή του εκείνη.

Τι σύμπτωση! Ο Βέντερς είναι παρών στις Κάννες με ένα ντοκιμαντέρ-παραγγελιά, το «Pope Francis: A man of his word», το πορτρέτο του Πάπα Φραγκίσκου.

Την ίδια στιγμή που ο Λι συνεχίζει από κει που έφυγε, εννοώντας πως ο αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη, ο Γερμανός, έχοντας σχεδόν εγκαταλείψει τη φιξιόν, επιχειρεί, εκτός διαγωνιστικού προγράμματος, μια αγιογραφία για τον Ομπάμα του καθολικισμού, με ρευστό, επιμελημένο ύφος, αλλά χωρίς ίχνος πρόκλησης και αποκάλυψης ‒ ως άλλος αριστερός χριστιανός που έχει ολική πρόσβαση στις κινήσεις του Ποντίφικα και τον στήνει, με την τεχνική της άμεσης συνέντευξης του Έρολ Μόρις, μπροστά στην κάμερά του, αφήνοντάς τον να ανακοινώσει τις ανανεωτικές, καλοήθεις προθέσεις για μια ειρηνική επανατοποθέτηση του ανθρώπου απέναντι στη φτώχεια και τον υλισμό. Ποιος γελάει τώρα; Και ποιος είναι έτοιμος να σπάσει τη βιτρίνα και να κάνει το σωστό;

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Ο πάπας Φραγκίσκος "Ομπάμα του Καθολικισμού" ; Νομίζω ότι τον αδικείτε εξαιρετικά τον Φραγκίσκο. Ο Ομπάμα ο οποίος εκπροσωπούσε μια Δημοκρατία ήταν ένα συνεχές στρογγύλεμα, πολύ συναίνεση, πολύ επικοινωνία και πολύ λίγο χειροπιαστό αποτέλεσμα. Ο Φραγκίσκος, ο οποίος βρέθηκε επικεφαλής ενός από τους πλέον αντιδραστικούς θεσμούς παγκοσμίως, έχει τολμήσει να έλθει σε ρήξη με μια τεράστια παράδοση ιδεολογικής μαυρίλας, σκοταδισμού και αντίδρασης (έστω και σε λεκτικό για την ώρα επίπεδο, δεν είναι λίγο αυτό. Πολλά από τα λόγια του θα τα προσυπέγραφαν αριστερές και ριζοσπαστικά οικολογικές οργανώσεις)