Απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας για την Αραβική Άνοιξη στο Κάιρο

Απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας για την Αραβική Άνοιξη στο Κάιρο Facebook Twitter
Γυρισμένη κατά το μεγαλύτερο της μέρος, πριν την Επανάσταση του 2011, επάνω και γύρω από την πλατεία Ταχρίρ
0

Η ταινία «Στις τελευταίες ημέρες της πόλης» του αιγύπτιου σκηνοθέτη Ταμίρ ελ Σαίντ είναι ένας χαιρετισμός στο Κάιρο, μια καταγραφή της χαοτικής αυτής πόλης με τα αδιανόητα μποτιλιαρίσματα των αυτοκινήτων, τα κορναρίσματα, τον εκκωφαντικό θόρυβο, το ανθρώπινο πλήθος. Γυρισμένη κατά το μεγαλύτερο της μέρος, πριν την Επανάσταση του 2011, επάνω και γύρω από την πλατεία Ταχρίρ που είναι και η γειτονιά όπου ζούσε, και εξακολουθεί να ζει, ο νεαρός σκηνοθέτης χωρίς να γνώριζε όταν την γύριζε ότι θα γινόταν τόσο διάσημη στο παγκόσμιο κοινό και σύμβολο του αγώνα ενός ολόκληρου λαού.

Η πλοκή της ταινίας παρουσιάζει τη ζωή ενός σκηνοθέτη, του Χάλεντ, και την προσπάθεια του να αποτυπώσει σε φιλμ γεγονότα και καταστάσεις που προηγήθηκαν της Αραβικής Άνοιξης, στο κέντρο του Καϊρου, αναζητώντας παράλληλα νέο σπίτι για να νοικιάσει. Αναμειγνύοντας πλάνα από πραγματικά γεγονότα και καθημερινούς ανθρώπους που υποδύονται τους εαυτούς τους, αυτό που ζητούσε ο ελ Σαίντ από το συνεργείο του όσο βρισκόταν ακόμα σε γυρίσματα, αυτό που προσπαθούσε να τους εμφυσήσει, ήταν να κινηματογραφήσουν τη «ψυχή» της πόλης. Να μη δουν την ιστορική πόλη σα συλλογή από τουριστικές καρτποστάλ αλλά ως μια πόλη όπου ζουν πραγματικοί άνθρωποι.

Χρειάστηκαν σχεδόν 10 χρόνια για να την ολοκληρώσει και τώρα που είναι έτοιμη και ταξιδεύει σε διεθνή φεστιβάλ, η πραξικοπηματική –λαϊκής αποδοχής- κυβέρνηση του Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι αρνείται να δώσει άδεια προβολής, καθώς έχει περιορίσει την πλειονότητα των πολιτικών ελευθεριών των πολιτών. Κι αν κάτι είναι ηλίου φαεινότερο στην ταινία του ελ Σαίντ, μεταξύ του σήμερα και του χθες, είναι η παρουσία του στρατού παντού και οι συνεχείς περιπολίες. Όσο συναισθηματικά και αν αποδίδεται το παρελθόν, απέχει κατά πολύ από το πώς έχουν τα πράγματα τώρα. Μέχρι αυτή τη στιγμή οι αρχές όχι μόνο δεν έχουν δώσει άδεια προβολής της, αλλά ούτε καν απαντούν στο αίτημα – ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να λογοκριθεί και να απαγορευτεί.

Απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας για την Αραβική Άνοιξη στο Κάιρο Facebook Twitter

Μία απόρριψη όχι απλώς της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης στην ταλαιπωρημένη Αίγυπτο αλλά και η απόφαση της κυβέρνησης να ξεχαστούν τα γεγονότα σχετικά με την Επανάσταση, η σφαγή των 817 διαδηλωτών, το πραξικόπημα του 2013, όλα τα συμβάντα που είχαν καταγραφεί από τα κινητά του κόσμου που βρισκόταν στην πλατεία Ταχρίρ και στους γύρω δρόμους.

Η ταινία δείχνει τον νεαρό σκηνοθέτη –τον οποίο ενσαρκώνει ο ηθοποιός Χάλεντ Αμπντάλα-, να κυκλοφορεί με μια κάμερα και να βιντεοσκοπεί τους φίλους του. Αυτό σήμερα θα ήταν αδύνατο να συμβεί χωρίς να κινητοποιηθεί η μυστική αστυνομία. Το γραφειοκρατικό σύστημα ξεπερνάει κάθε καφκική διάσταση όταν κάποιος πάει να ζητήσει άδεια να κινηματογραφήσει το κέντρο του Καϊρου. Μόλις πριν λίγους μήνες δημοσιογράφοι που ζητούσαν γνώμες πολιτών και τις κατέγραφαν με βίντεο συνελήφθηκαν με την κατηγορία της υποκίνησης τρομοκρατίας και διασποράς ψευδών ειδήσεων. Η κατάσταση όλο και χειροτερεύει για καλλιτέχνες όπως ο ελ Σαίντ καθιστώντας αδύνατο να δουλέψουν ελεύθερα στην ίδια τους την πατρίδα.

Σε μια πόλη που υπήρξε ανέκαθεν το φυσικό σκηνικό μιας εύρωστης κινηματογραφικής παραγωγής, με πλούσια παράδοση που πάει πίσω στις αρχές του 20ου αι.. Κι αν κάτι θλίβει τους νέους αιγύπτιους κινηματογραφιστές είναι ακριβώς το γεγονός ότι σε αντίθεση με τους συναδέλφους τους σε ολόκληρο τον κόσμο που μπορούν χωρίς κανένα πρόβλημα να κινηματογραφήσουν ελεύθερα οτιδήποτε, αυτοί δεν έχουν αυτό το δικαίωμα χάνοντας την ευκαιρία να απαθανατίσουν μία από τις πλέον φωτογενείς και ενδιαφέρουσες πόλεις του κόσμου. Πάντως την ώρα που ο δυτικός τύπος εκθειάζει την ταινία «Στις τελευταίες ημέρες της πόλης» είναι αδύνατον να παιχτεί στην πόλη που έχει γυριστεί. Να δουν οι κάτοικοι της τις μεγάλες αλλαγές που έχουν συντελεστεί από το 2011 και μετά.

 Στοιχεία από την εφημερίδα Guardian

 
Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.