Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής"

Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής" Facebook Twitter
Φωτό: Getty Images
0

Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής" Facebook Twitter

 

Η Ζυλιέτ Μπινός δεν επαναπαύεται στις δάφνες της, δεν μένει κλεισμένη στα βολικά σύνορα της μητρικής της γλώσσας, δεν σταματά να ψάχνει ακόμη μια απόχρωση βωβού συναισθήματος ή βίαιου πένθους που μπορεί να λείπει από το πλούσιο ρεπερτόριο της. Ακόμη κι στα blockbuster έχει δοκιμάσει τις δυνάμεις της, πρώτα δειλά στο Γκοτζίλα, και φέτος με πιο ζουμερό ρόλο, στο Φάντασμα στο Κέλυφος, γιατί τα παδιά της την ενθάρρυναν να παίξει σε έργα που θα ήθελαν κι αυτά να δουν. Η βασίλισσα του πόνου, τίτλο που μοιράζεται με την Ιζαμπέλ Υπέρ, με όλα τα διεθνή βραβεία στα ράφια της (“Χρυσή Σφαίρα δεν έχω πάρει”, μου υπενθύμισε γελώντας, κι έχει δίκιο, αφού η Λόρεν Μπακόλ  την είχε κερδίσει τη χρονιά του Άγγλου Ασθενή), η Μπινός δείχνει να διασκεδάζει στην σπάνια ευκαιρία που είχε στην Οικογένεια Βαν Πετεγκέμ, να παίξει μια ημίτρελη αριστοκράτισσα, που τραβάει τα πάνδεινα και βασανίζει όποιον μπορεί, σε ένα υφολογικό υβρίδιο δια χειρός Μπρυνό Ντυμόν. Στη συνέντευξη που έδωσε στην ταράτσα του club Silencio στις Κάννες, μιλάει για την γαλλική κωμωδία και την ελληνική τραγωδία, τον μίμο πατέρα της και τη σημασία των βραβείων στη ζωή της.

 

Οι μύθοι είναι οτι σημαντικότερο έχουμε. Ο Σοφοκλής ήταν ιδιοφυία, αναμφίβολα. Το επίπεδο της ποίησης στα γραπτά του είναι δυσθεώρητα υψηλό. Σε κάνει να πιστεύεις πως την χρειάζεσαι την τραγωδία στη ζωή σου, ακόμη κι αν σε οδηγεί σε άβολα μονοπάτια.

 

  • Αν μου ζητήσετε να περιγράψω συνοπτικά την ταινία “Οικογένεια Πετεγκέμ”, λυπάμαι, αλλά δεν θα μπορέσω να τα καταφέρω… Δεν είχα κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου, δηλαδή δεν γνώριζα εκ των προτέρων τη μανιέρα που έπρεπε να υιοθετήσω, αν και κάτι μου έλεγε πως δεν θα ήταν κάτι γνώριμο, ένα στιλ που θα είχα ξανακάνει, ώσπου άντλησα έμπνευση παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της Σεσίλ Σορέλ, κόμησσας του Σεγκύρ, μια ςθεατρικής ηθοποιού που μεσουράνησε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Σε μια και μοναδική συνέντευξη από το 1965, ουσιαστικά έπαιζε την περσόνα που λάνσαρε στη σκηνή και σκηνοθετούσε τον εαυτό της, με το γέλιο και τις τραβηγμένες χειρονομίες της. Ο Μπρυνό Ντυμόν μου το πρότεινε ως σημείο αναφοράς και το είδα πολλές φορές. Ο χαρακτήρας της Οντ που υποδύομαι είναι τόσο πολύ συνεπαρμένος από την τραγωδία που ο Μπρυνό σκέφτηκε πως θα ήταν καλή ιδέα να συνδυάσω το δράμα με την κωμωδία, να παίξω…την ηθοποιό. Επίσης χάρηκα με την σπάνια ευκαιρία να εκφράσω ανοιχτά έναν χαρακτήρα, γιατί συνήθως παίζω εσωστρεφείς γυναίκες. Ταυτόχρονα δε γίνεται να μην ψάχνω την ανθρωπιά και τις αδυναμίες σε κάθε ρόλο. Είχε πλάκα η Οντ Βαν Πεντεγκέμ

 

  • Ο πατέρας μου ήταν μίμος, κι όταν ήμουν μικρή, τον παρακολουθούσα στα σκετς εν ώρα εργασίας και τις πρόβες του στο σπίτι. Μου ήταν γνώριμη η υποκριτική χωρίς φωνή, μόνο με τις κινήσεις του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου, αλλά και η τεχνική της μάσκας, πάνω στην οποία επίσης δούλεψε ο πατέρας μου, με φωνή αλλά χωρίς έκφραση. Αργότερα μιμόμουν τα νούμερα του σε φίλους, στις παρέες, και στην αρχή της καριέρας μου έμαθα να αποβάλλω τη σωματικότητα και να παίζω λιτά, χωρίς να κουνιέμαι. Ή καλύτερα, έμαθα να χρησιμοποιώ το σώμα και το πρόσωπο μου με διαφορετιούς τρόπους.

 

  • Είναι δύσκολο να περιγράψω τις παραμέτρους της Οικογένειας Πετενγκέν, γιατί ούτε ο Μπρυνό Ντυμόν γνώριζε 100% σε ποιά κατεύθυνση πήγαινε. Όχι τεχνικά, γιατί ο ίδιος τα έχει σκεφτεί όλα από πριν και ξέρει πώς θα μοντάρει την ταινία του μόλις τελειώσουν τα γυρίσματα. Στις δικές μας λήψεις για παράδειγμα, κινηματογραφούσε μόνο το ωφέλιμο, πράγμα ασυνήθιστο, γιατί τις περισσότερες φορές μας ζητούν να γυρίσουμε ολόκληρη τη σκηνή και μετά κόβουν ότι δεν χρειάζεται και κρατούν ότι νομίζουν.

 

  • Έπαιξα πρόσφατα Αντιγόνη του Σοφοκλή και ομολογώ πως με συναρπάζει η ελληνική τραγωδία. Διάβασα κάπου πως τις έχουμε ανάγκη τις τραγωδίες, γιατί μοιάζουν με πρόβα της ίδιας μας της ζωής. Όλα αυτά που θα περάσουμε, τις δοκιμασίες που θα υποστούμε. Συνεπώς, πρέπει να προετοιμαστούμε, γιατί έχουμε να βιώσουμε πολλές και σκληρές καταστάσεις. Όλα τα σπουδαία θέματα ζωής, την απώλεια, την προδοσία, την εγκατάλειψη, τον αποχωρισμό. Όλα αυτά περιγράφονται στους μύθους, αλλά εγώ, ως ηθοποιός, οφείλω να τα διυλίσω μέσα από την ανθρώπινη πλευρά μου. Οι μύθοι σε βοηθούν να κατανοήσεις τη μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια ολόκληρης της ζωής σου. Αλλά μόνο μέσα από την ανθρωπιά σου τα αποδίδεις. Και η ανθρωπιά μεταφράζεται σε συναισθήματα, στην αλήθεια του εαυτού σου, σε όλα τα στάδια. Ο Οιδίποδας έχει 4 παιδιά, που αντιστοιχούν σε ισάριθμα σύμβολα του περάσματος, της ενηλικίωσης αν θέλετε, από τη ζωώδη κατάσταση, στη θείκή. Ο σκοπός της δουλειάς μου είναι να έρθω σε επαφή με όλα τα υπάρχοντα συναισθήματα, να τα εξερευνήσω και να τα εκφράσω. Αυτή είναι η αποστολή μου.

 

  • Οι μύθοι είναι οτι σημαντικότερο έχουμε. Ο Σοφοκλής ήταν ιδιοφυία, αναμφίβολα. Το επίπεδο της ποίησης στα γραπτά του είναι δυσθεώρητα υψηλό. Σε κάνει να πιστεύεις πως την χρειάζεσαι την τραγωδία στη ζωή σου, ακόμη κι αν σε οδηγεί σε άβολα μονοπάτια. Το κοινό θεωρεί πως έχει ανάγκη μόνο να γελάσει, να πάει σε κωμωδίες για να διασκεδάσει. Κάνει λάθος. Οφείλει να παρακολουθεί και τα δύο, για να εκτιμήσει και τις δύο πλευρές της ψυχής. 
  • Πολύ συχνά, οι τιμητικές διακρίσεις με εκπλήσσουν. Δεν το ξέρεις ποτέ από πριν, δεν το έχεις δεδομένο. Και δεν έχει και τόση σημασία τελικά. Είτε πάρεις βραβείο, είτε όχι, η “συναλλαγή” με το κοινό και η δουλειά του ηθοποιού, παραμένει η ίδια. Είσαι μπροστά στην κάμερα και καλείσαι να συμμετάσχεις σε κάτι συλλογικό. Αν πιστεψεις πως είσαι μόνος σου, μπήκες σε φυλακή από την οποια δύσκολα δραπετεύεις. Όπως ακριβώς συμβαίνει στη ζωή δηλαδή. Αν δώσεις τον εαυτό σου, τον προσφέρεις κάθε φορά που ανοίγει ένας κύκλος, τότε είσαι ελεύθερος, Κι εμένα μου αρέσει να είμαι ελεύθερη, δεν το αλλάζω με τίποτε αυτό το συναίσθημα. 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ