Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
3

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα της Τζόαν Λίντσεϊ γράφτηκε το 1967 και άφηνε να εννοηθεί πως αυτό που διηγούνταν δεν ήταν αποκύημα της φαντασίας της, ούτε κάποιος τοπικός θρύλος, αλλά ίσως και να ήταν αληθινό γεγονός



Ένα ακριβό και αυστηρό σχολείο θηλέων
οργανώνει εκδρομή στον Βράχο τον Κρεμασμένων, μια ορεινή τοποθεσία κοντά στη Μελβούρνη, την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, πάνω στην αλλαγή 2 αιώνων, το 1900. Οι μαθήτριες, ντυμένες στα λευκά, ανοιχτόχρωμες και αθώες, απολαμβάνουν το τοπίο διαβάζοντας ποίηση, και τρεις από αυτές, μαζί με μια συνοδό, σχεδόν μαγεμένες, ανεβαίνουν λίγο ψηλότερα με αποτέλεσμα να εξαφανιστούν.

Το μυθιστόρημα της Τζόαν Λίντσεϊ γράφτηκε το 1967 και άφηνε να εννοηθεί πως αυτό που διηγούνταν δεν ήταν αποκύημα της φαντασίας της, ούτε κάποιος τοπικός θρύλος, αλλά ίσως και να ήταν αληθινό γεγονός. Τρία χρόνια μετά τον θάνατό της, το 1987, το βιβλίο ξανακυκλοφόρησε με ένα νέο, κρυφό ως τότε, κεφάλαιο που είχε γράψει η ίδια και επιβεβαίωνε πως τίποτα δεν ήταν αληθινό. Ήδη όμως αρκετοί είχαν αποκτήσει εμμονή με την ιστορία, αν και ο Πίτερ Γουίαρ δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ να παίξει αυτό το παιχνίδι αλήθειας-θρύλου το 1975. Είδε στην ιστορία ένα πολυεπίπεδο υπόβαθρο για την γυναικεία φύση, τη θέση του φύλου στον 20ο αιώνα, αλλά και μια αλληγορία για την ίδια του τη χώρα γενικότερα, ένα θέμα που ήταν από τους ακρογωνιαίους λίθους του περίφημου Αυστραλιανού Νέου Κύματος, ενός από τα συναρπαστικότερα ρεύματα στην ιστορία του κινηματογράφου.

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
Πίτερ Γουίαρ, "Picnic at Hanging Rock"

Το σχολείο τους δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μέσο εκπαίδευσης, σε μια ζωή υπηρετική προς έναν σύζυγο-αφέντη, που τα λόγια των μεγάλων ποιητών -που τόσο θαυμάζουν-, χάνουν την αξία τους. Διόλου τυχαία αυτό συμβαίνει την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, στη γιορτή του έρωτα, που γι' αυτές θα μείνει για πάντα μια ονείρωξη, ένα ανεκπλήρωτο ταξίδι

Οι Αυστραλοί οργανώθηκαν κινηματογραφικά στις αρχές της δεκαετίας του '70, πρώτα με κάποιες συμπαραγωγές, χρησιμοποιώντας εμπειρότερους συντελεστές από αγγλόφωνες χώρες, και μετά με ένα ταμείο που χορηγούσε έξοδα για πρώτες ταινίες νέων σκηνοθετών. Οι τελευταίοι δεν έπεσαν στην παγίδα του εύπεπτου σινεμά, αλλά κατάφεραν να φτιάξουν μια κινηματογραφική γλώσσα, με 2 βασικά θέματα να κυριαρχούν: τις κοινωνικές δομές μιας χώρας εν εξελίξει με μαζικές εισροές λευκών από την Ευρώπη που ερχόταν σε αντίθεση με τον μυστηριακό πολιτισμό των αυτοχθόνων, και κυρίως την επιρροή που είχε αυτή η σύγκρουση στο τοπίο της χώρας. Ο Νίκολας Ρεγκ που ήρθε από την Αγγλία για να γυρίσει το Walkabout το 1970, έβαλε 2 νεαρά λευκά αδέρφια να περιπλανηθούν στο φαινομενικά αφιλόξενο και ερημικό τοπίο του μεγάλου νησιού πλάι σε έναν Αβορίγινα, με αποτέλεσμα λίγα χρόνια μετά η μία ηρωίδα να ασφυκτιά στην «ασφάλεια» των τεσσάρων τοίχων και του μοντέρνου σπιτιού της. Ο Τεντ Κότσεφ είδε μια διαρκή παρακμή, ένα χρόνο αργότερα, στο συγκλονιστικό Wake in Fright, όπου λευκοί άνδρες συμπεριφέρονται ως πρωτόγονοι σε ένα περιβάλλον που μοιάζει γι΄αυτούς με επίγεια κόλαση. Η φύση είχε ρόλο σε όλα τα φιλμ, ακόμη και με μορφή χαρακτήρα σε ταινίες τρόμου, όταν εκδικήθηκε ένα νεαρό ζευγάρι για τους ρύπους και τους καυγάδες του στο Long Weekend του 1978.

Ο έρωτας που χάθηκε για πάντα στο βουνό Facebook Twitter
Πίτερ Γουίαρ, "Picnic at Hanging Rock"

Ο Γουίαρ όμως έκανε την γνωστότερη ταινία αυτής της περιόδου, ένα μικρό θαύμα, δεδομένων των οικονομικών περιορισμών που είχε. Οι εικόνες της εκδρομής στο βουνό διατηρούν μια πανίσχυρη δύναμη ως σήμερα και τα πλάνα με τις μαγεμένες περιηγήτριες σε συνδυασμό με τη μουσική, ένα κράμα βουκολικών ήχων και κλασικών μελωδιών, προσφέρει μια υπερβατική εμπειρία, ένα αλησμόνητο παγανιστικό τελετουργικό. Τι τράβηξε όμως τις κοπέλες στο βουνό και γιατί εξαφανίστηκαν; Απάντηση δεν παίρνουμε ποτέ, γεγονός που επηρέασε για χρόνια την διεθνή καριέρα της ταινίας, καθώς αυτό το άλυτο μυστήριο εκνεύριζε τους αμερικανούς διανομείς - ο Γουίαρ κάποια στιγμή εξομολογήθηκε πως ένας υποψήφιος διανομέας πέταξε τον καφέ του στην οθόνη εκνευρισμένος για το δίωρο που έχασε.

Τα πάντα όμως είναι συμβολικά στο φιλμ, και, κάτι μόνιμο στην μετέπειτα πορεία του Γουίαρ, πολύ ξεκάθαρα. Το βουνό κινηματογραφείται ισομερώς με 2 τρόπους, είτε με πλάνα πάνω σε φυσικούς βράχους που μοιάζουν με άγρια πρόσωπα που θέλουν κάτι να πουν, είτε ως σύνολο φαλλικών συμβόλων. Με αυτές τις 2 μορφές, το βουνό «τρώει» τις κοπέλες, τις δείχνει το μέλλον, που απέχει πολύ από τη ρομαντική διάθεση της νιότης τους. Το σχολείο τους δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μέσο εκπαίδευσης, σε μια ζωή υπηρετική προς έναν σύζυγο-αφέντη, που τα λόγια των μεγάλων ποιητών -που τόσο θαυμάζουν-, χάνουν την αξία τους. Διόλου τυχαία αυτό συμβαίνει την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, στη γιορτή του έρωτα, που γι' αυτές θα μείνει για πάντα μια ονείρωξη, ένα ανεκπλήρωτο ταξίδι.

Αυτή η τελετουργική αποχώρησή των όμορφων κοριτσιών από τα εγκόσμια είναι παράλληλα και η αποχώρησή τους από αυτό που ονομάζουμε «σύγχρονος κόσμος». Είναι η παράδοσή τους στη φύση και η δήλωση πως κάποτε υπήρχε κάτι όμορφο και μυστηριακό σε αυτό τον κόσμο που χρόνο με το χρόνο το καταστρέφουμε, σκοτώνοντας τα αρχέγονα συναισθήματα που κρύβονται μέσα μας. Θα ήταν πολύ φθηνό να χαρακτηρίσει κάποιος το Picnic at Hanging Rock ως μια αντιδραστική ταινία για τη σημερινή ημέρα, γιατί πετυχαίνει το αντίθετο, να μας υπενθυμίσει δηλαδή ότι η έννοια «έρωτας» δεν κρύβεται μέσα σε φθηνά δώρα ή μια τυπική έξοδο, αλλά είναι κάτι ιδεώδες και συναρπαστικό, που μπορούμε να το ανακαλύψουμε πριν μας «καταπιεί» ο δικός μας κόσμος.

Οθόνες
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ