5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Tο Supersonic (2016) του Matt Whitecross εξετάζει το φαινόμενο Oasis μέσα από την ταραγμένη και δημιουργική σχέση των ταλαντούχων αδερφών Gallagher, καθώς και την απρόσμενη πορεία τους προς την κορυφή.
0

To In-Edit Festival είναι ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο. Ξεκίνησε από τη Βαρκελώνη το 2003 και από τότε, κάθε χρόνο, ταξιδεύει σε πολλές πόλεις στην υφήλιο. Στην Ελλάδα ήρθε πρώτη φορά το 2014, στη Θεσσαλονίκη. Φέτος επιστρέφει στη χώρα μας για τρίτη συνεχή χρονιά και κάνει στάση στην Αθήνα. Για τρεις ημέρες, από τις 20 έως τις 23 Οκτωβρίου, οι λάτρεις της μουσικής και του κινηματογράφου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στη Στέγη μουσικά φιλμ για όλα τα γούστα: βιογραφίες με πρωταγωνιστές θρύλους όπως οι Bob Dylan, Leonard Cohen, Nina Simone και Janis Joplin, την αιώνια κόντρα των Oasis και των Blur να ξεδιπλώνεται με δύο ξεχωριστά φιλμ, ντοκιμαντέρ για νεότερους δημιουργούς, όπως οι National, και παραγνωρισμένα γκρουπ, όπως οι Sparklehorse, φιγούρες των παρασκηνίων σαν τον Danny Fields αλλά και ζωντανές εμφανίσεις από τη Sister Fa και τον Edwyn Collins. Διαλέξαμε τα 5 πράγματα που δεν πρέπει κάποιος να χάσει φέτος.

Don't Look Back (1967)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Don't Look Back

Ένα από τα κορυφαία μουσικά ντοκιμαντέρ όλων των εποχών σε σκηνοθεσία του D.A. Pennebaker, που καταγράφει μια πολύ σημαντική στιγμή στην ιστορία της σύγχρονης μουσικής. Ο Bob Dylan βρίσκεται στην Αγγλία το 1965 για μια περιοδεία που θα αλλάξει τη ζωή του. Αντίθετα με την απόμακρη εικόνα που θα χτίσει τα κατοπινά χρόνια, ο νεαρός φολκ τραγουδοποιός εμφανίζεται μπροστά στην κάμερα αρκετά οξυδερκής, γοητευτικός και χαρισματικός. Τα πρώτα σημάδια του χωρισμού του με την Joan Baez είναι έκδηλα. Υπάρχουν σκηνές ανθολογίας, όπως η σεκάνς που αργότερα θα χρησιμοποιηθεί ως βιντεοκλίπ του «Subterranean Homesick Blues», με τον ποιητή Allen Ginsberg στο βάθος. Εκτός από την Joan Baez, στο φιλμ επίσης εμφανίζονται οι Alan Price (που μόλις έχει εγκαταλείψει τους Animals), Albert Grossman (μάνατζερ του Dylan), Bob Neuwirth, Marianne Faithfull, John Mayall και Ginger Baker μεταξύ άλλων.

22 Οκτωβρίου, 16:00 (Κεντρική Σκηνή) / 23 Οκτωβρίου, 22:00 (Μικρή Σκηνή)

The possibilities are endless (2014)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
The possibilities are endless

Ο Edwyn Collins ξεκίνησε τη μουσική του καριέρα στη Σκωτία με το συγκρότημά του, Orange Juice, το 1979. Ποτέ δεν γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία και το γκρουπ διαλύθηκε το 1985. Εκείνη την περίοδο ο Collins αποφάσισε να ακολουθήσει σόλο καριέρα και προσέλαβε για μάναντζέρ του την Grace Maxwell, που αργότερα θα γινόταν γυναίκα και μούσα του. Το 1994 θα γνωρίσει απρόσμενη επιτυχία με το κομμάτι «A girl like you». Η τραγωδία όμως θα χτυπήσει 11 χρόνια μετά, το 2005, όταν κατά τη διάρκεια μιας ραδιοφωνικής εκπομπής θα υποστεί ένα βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο, εξαιτίας του οποίου δεν μπορεί παρά να ψελλίσει τις λέξεις «ναι», «όχι», «Grace Maxwell» και «οι δυνατότητες είναι απεριόριστες». Το ντοκιμαντέρ μιλάει για τη δύναμη της αγάπης και τη δύσκολη, συγκινητική διαδρομή του προς την ανάρρωση. Ο Edwyn Collins μπορεί πλέον να ξανατραγουδάει και θα εμφανιστεί για ένα live session στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης μετά τη λήξη του ντοκιμαντέρ.

23 Οκτωβρίου, 19:45 (Κεντρική Σκηνή)

Bird on A Wire (2010)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Bird on A Wire

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Tony Palmer κινηματογραφεί μια ευρωπαϊκή περιοδεία του Leonard Cohen το 1972 και μας αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές του πιο μελαγχολικού δανδή που υπήρξε ποτέ στη μουσική. Η κάμερα ακολουθεί τον Cohen που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τη φήμη του και τις δεκάδες, πανέμορφες θαυμάστριές του που δεν τον αφήνουν λεπτό σε ησυχία, στις πιο επίμονες από τις οποίες δεν μπορεί παρά να υποκύψει. Ο γνωστός μουσικός παραμένει μέχρι το τέλος αινιγματικός χαρακτήρας. Σε μια σκηνή κάνει acid πριν από την τελευταία στάση της περιοδείας του στην Ιερουσαλήμ, με καταστροφικά αποτελέσματα. Κι όμως,πραγματοποιεί συγκλονιστικές εμφανίσεις όπου κι αν βρεθεί. Το ντοκιμαντέρ δεν θα είχε γίνει γνωστό ποτέ, αν δεν είχε επέμβει ο γιος του μάνατζέρ του, Stephen Machat. Ένα χαμένο ντοκουμέντο μιας εποχής με σπάνιο υλικό, τραβηγμένο με κάμερα 16 mm που αποκαταστάθηκε πρόσφατα.

22 Οκτωβρίου, 18:30 (Μικρή Σκηνή)

Fonko (2014)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Fonko

Το Fonko είναι ένα ενδιαφέρον οδοιπορικό των Σουηδών Lars Loven, Göran Olsson και Lamin Daniel Jadama που ερευνά τη μουσική επανάσταση που συντελείται σήμερα στην Αφρική. Fonko σημαίνει στις διάφορες αφρικανικές διαλέκτους «το πράγμα», ενώ στα Wolof σημαίνει «το να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον». Οι αστικοί ήχοι των κλαμπ συναντούν την παράδοση μέσα από τις νέες τεχνολογίες. Μια ολόκληρη κουλτούρα ξεδιπλώνεται και νέα ταλέντα κάνουν την εμφάνισή τους, με τις ιδέες τους και την τέχνη τους να ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Το φιλμ συναντά τους πιο δημιουργικούς και τολμηρούς μουσικούς της γενιάς τους, από το Ντακάρ μέχρι το Λάγκος και το Γιοχάνεσμπουργκ, ενώ το φάντασμα του Fela Kuti, ενός από τους μεγαλύτερους μουσικούς και πολιτικούς ακτιβιστές της ηπείρου, πλανάται στην ατμόσφαιρά του, με ηχητικό υλικό από τις πρώτες του συνεντεύξεις. Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει συναυλία από τη Sister Fa, μίας από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της σύγχρονης αφρικανικής μουσικής από τη Σενεγάλη, η οποία μιλάει στο φιλμ.

21 Οκτωβρίου, 22:00 (Κεντρική Σκηνή)

Blur vs Oasis

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Blur: New World Towers

Δύο ξεχωριστά φιλμ μιλούν με διαφορετικό τρόπο για δύο από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα που έβγαλε η βρετανική ποπ σκηνή τη δεκαετία του '90. Είναι γνωστή η τεράστια κόντρα που είχαν μεταξύ τους εκείνη την εποχή, ο απόηχος της οποίας δεν φαίνεται να έχει σταματήσει να τους συνοδεύει μέχρι και σήμερα. Στο Blur: New World Towers (2015) ο Sam Wrench συναντά τους Blur στη σημερινή εποχή κατά τη διάρκεια των σύντομων ηχογραφήσεων του τελευταίου τους άλμπουμ, «Magic Bus». Μια μπάντα με κουρασμένα μέλη και αβέβαιο μέλλον, που όμως συνεχίζει να έχει ακόρεστη ενέργεια που δεν φαίνεται να τους εγκαταλείπει. Στον αντίποδα, το Supersonic (2016) του Matt Whitecross εξετάζει το φαινόμενο Oasis μέσα από την ταραγμένη και δημιουργική σχέση των ταλαντούχων αδερφών Gallagher, καθώς και την απρόσμενη πορεία τους προς την κορυφή. Μέσα σε τρία χρόνια έγιναν οι απόλυτοι άρχοντες της brit pop. O Noel και ο Liam εμφανίζονται όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί ποτέ.

Blur: New World Towers, 22 Οκτωβρίου, 20:15 (Κεντρική Σκηνή) / 23 Οκτωβρίου, 20:00 (Μικρή Σκηνή) Oasis: Supersonic, 20 Οκτωβρίου, 21:00 / 22

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ