Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ

0

Το Δελτίο Τύπου που συνόδευε την παρουσίαση του τρέιλερ για το magnum opus του Τέρενς Μάλικ, «Voyage of Time», το ανέφερε ως ένα έργο που ο Αμερικανός δημιουργός δουλεύει εδώ και 40 περίπου χρόνια. Ο υπολογισμός αυτού του χρονικού διαστήματος γίνεται με βάση το φιλόδοξο πρότζεκτ με τίτλο «Q» που ανέλαβε ο Μάλικ στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και περιγραφόταν ως μια εξερεύνηση της προέλευσης της ζωής στη Γη. Αν, όμως, τα 40 χρόνια ακούγονται πολλά και φαντάζουν ως μια υπερβολή των Γραφείων Τύπου, δεδομένου πως ο Μάλικ ασχολήθηκε με πολλά άλλα πράγματα ενδιαμέσως, πιθανόν το λάθος να έγκειται στο ότι είναι λιγότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Η όλη ιδέα μοιάζει να υπήρχε στο μυαλό του αρκετό καιρό πριν, ίσως όταν δεν είχε ασχοληθεί ακόμη με τον κινηματογράφο.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι' αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time».

Όσες φορές τα αμερικανικά μέσα προσπάθησαν να βρουν μια συγκεκριμένη και ξεκάθαρη απάντηση για την εικοσάχρονη αποχή του Μάλικ από το «Days of Heaven» του 1978 ως τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» του 1998, αποτύγχαναν πανηγυρικά. Υπήρχε ένα ασαφές σύνολο διαφωνιών, μη εγκεκριμένων σεναρίων και ημιτελών πρότζεκτ που καλύτερα απ’ όλους συνόψισε ο φίλος του και σεναριογράφος Μπιλ Γουίτλιφ, όταν είπε το 1995 πως είχε προβλέψει ήδη ότι ο Μάλικ δεν θα μακροημέρευε στο σινεμά γιατί δεν αγαπούσε τόσο το μέσο όσο τη φιλοσοφία αλλά και επειδή ήταν μάλλον αδύνατον να λειτουργήσει υπό τους περιορισμούς της σύγχρονης παραγωγής. Φυσικά, η πρόβλεψή του ήταν λανθασμένη, αλλά έδινε το στίγμα για τα ενδιαφέροντα του Μάλικ, ενώ πολλές φορές είχε αναφερθεί η εμμονή του στο να απαντηθεί το ερώτημα σχετικά με τον σκοπό μας σε αυτό τον κόσμο. Εκεί οφείλεται και η εμπλοκή του με το «Q», για το οποίο η Paramount έκοψε τη χρηματοδότηση, καθώς ο Μάλικ δεν είχε καταφέρει να παρουσιάσει κάποιου είδους σενάριο, έπειτα από λίγα χρόνια ερευνών και έχοντας στήσει μια ομάδα φωτογράφων και τεχνικών στα ειδικά εφέ που βρίσκονταν μεταξύ Λος Άντζελες και Παρισιού. Κράτησε, όμως, αρκετή από την έρευνα που είχε κάνει, όπως και πολλές εικόνες, ελπίζοντας πως θα του ξαναδινόταν μια ευκαιρία στο μέλλον.

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι’ αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time». Σε αυτό ευελπιστούσε να μαζέψει, παράλληλα με τις άλλες ταινίες που γυρνούσε, όλη τη γνώση και την εμπειρία της ζωής του, ώστε να παρουσιάσει επιτέλους τη δουλειά του πάνω στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του κόσμου. Τονίζεται η εμπειρία της ζωής, καθώς δεν ενδιαφερόταν για μια αμιγώς επιστημονική εργασία αλλά για έναν συνδυασμό επιστήμης και πνευματικότητας. Πάντως, ο τρόπος δημιουργίας του Μάλικ κόντεψε να ρίξει την όλη προσπάθεια στο κενό. Εταιρεία που ήταν ανάμεσα στους χρηματοδότες μήνυσε άλλη εταιρεία παραγωγής που συνεργαζόταν μαζί του, κατηγορώντας ουσιαστικά τον ίδιο πως χρησιμοποίησε χρήματα του «Voyage of Time» για τις υπόλοιπες ταινίες του και πως πήρε 6 εκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια χωρίς να παρουσιάσει έστω ένα μικρό δείγμα δουλειάς. Οι δικηγόροι του αρνήθηκαν τις κατηγορίες, επέμειναν πως το έργο είναι εντός χρονικά, χωρίς να έχει ξεφύγει από το αρχικό budget. Άλλωστε, ο Μάλικ τα τελευταία χρόνια γυρνά υλικό σχεδόν για όλες τις ταινίες του μαζί, ακατάπαυστα – στο μοντάζ για το «Μέχρι το Θαύμα» χρησιμοποίησε πλάνα από το «Δέντρο της Ζωής». Αυτό που οι χρηματοδότες του ανέφεραν ως κλοπή ήταν γι’ αυτόν ο μοναδικός τρόπος για να καταφέρει να παραδώσει ολοκληρωμένη δουλειά. Παρουσίασε, τελικά, υλικό στην αγορά των Καννών το 2014, γυρισμένο σε πολλά και πολύ διαφορετικά σημεία της Γης.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter
Eικόνες από το Voyage of Time

Φτάνουμε, λοιπόν, στο σήμερα. Τα νομικά προβλήματα τελείωσαν, το μοντάζ (μάλλον) έχει ολοκληρωθεί και σε λίγες μέρες οι θεατές του Φεστιβάλ της Βενετίας θα δουν αυτό το μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός. Για την ακρίβεια, θα δουν τη μία εκδοχή του, διάρκειας 90 λεπτών, με αφήγηση της Κέιτ Μπλάνσετ. Υπάρχει και μια δεύτερη που θα παιχτεί αποκλειστικά σε κινηματογράφους IMAX (δηλαδή όχι στην Ελλάδα), διάρκειας 40 λεπτών, με αφήγηση του Μπραντ Πιτ – κάτι που είχε συμφωνηθεί πριν από το «Δέντρο της Ζωής». Η ταινία θα είναι εντός του διαγωνιστικού προγράμματος και το τρέιλερ που είδαμε πριν από λίγες μέρες αποκαλύπτει ελάχιστα πράγματα και περιορίζεται σε γενικότητες. Δεν περιμέναμε, άλλωστε, κάτι πιο συγκεκριμένο για ένα τόσο μεγαλεπήβολο έργο, του οποίου η προβολή μοιάζει με ένα μεγάλο στοίχημα. Θα βολευτεί ο Μάλικ σε μια σειρά ερωτημάτων που στην ουσία θα αποδεικνύουν την αδυναμία του να βρει συγκεκριμένες απαντήσεις ή θα προσφέρει μια συναρπαστική οπτική, τεχνολογική και πνευματική εμπειρία; Δεδομένου πως είναι από τους λίγους εν ζωή σκηνοθέτες που έχουν την ικανότητα να πετύχουν το δεύτερο, η προβολή του «Voyage of Time» ξεχωρίζει από το ούτως ή άλλως εξαιρετικό φετινό πρόγραμμα της Βενετίας. Απαντήσεις σύντομα ή ίσως και ποτέ, αν θυμηθούμε την αντιπαράθεση γύρω από το «Δέντρο της Ζωής».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ