15 παρτίδες σκάκι στο σινεμά

15 παρτίδες σκάκι στο σινεμά Facebook Twitter
2
15 παρτίδες σκάκι στο σινεμά Facebook Twitter
Δείτε 15 αναγνωρίσιμες στιγμές από την ιστορία του σινεμά όπου παίζεται μια παρτίδα σκάκι

Ο κινηματογράφος έχει χρησιμοποιήσει πολλές φορές το σκάκι ως μέσο αφήγησης. Δεν αναφέρομαι σε ταινίες που είναι αυτό το βασικό θέμα καθώς δεν είναι πάρα πολλές για τα χρόνια της έβδομης τέχνης, ούτε αντιπροσωπεύουν τη δημοφιλία του παιχνιδιού. Υπάρχουν μεν σημαντικές, όπως η πρώιμη ρωσική κωμωδία Chess Fever (1925), το πολύ αγαπητό στην εποχή του Searching for Bobby Fischer (1993), το ευρηματικό Computer Chess (2013) ή το ακόμη πιο πρόσφατο Θυσιάζοντας Ένα Πιόνι (2014), αλλά η κύρια χρήση του σκακιού στον κινηματογράφο είναι ως στοιχείο κατανόησης των χαρακτήρων που παίζουν, ενώ το βλέπουμε επίσης και ως τρόπο για να περάσουν οι ήρωες την ώρα τους – μέχρι και ως σάτιρα. Δείτε 15 αναγνωρίσιμες στιγμές από την ιστορία του σινεμά όπου παίζεται μια παρτίδα σκάκι.

1.


Καζαμπλάνκα (1942)

Μπόγκαρτ εναντίον Λόρε, δεινός σκακιστής ο πρώτος στην πραγματική ζωή, πριν καταλήξει στο σινεμά.

2.


Το Χρήμα της Οργής (1956)

Ο Κιούμπρικ λάτρευε το σκάκι, έβρισκε συχνά τρόπους να το τοποθετεί κάπως μέσα στις ταινίες του, εδώ έβαλε μέχρι και ολόκληρη σκηνή μέσα σε σκακιστικό όμιλο.

3.


Η Έβδομη Σφραγίδα (1957)

Πιθανότατα η κλασσικότερη, η πρώτη σκηνή που συνήθως μας έρχεται στο μυαλό ακούγοντας τη φράση «σκάκι στο σινεμά».

4.


Από τη Ρωσία με Αγάπη (1963)

Καταπληκτικό σκηνικό, με την αναπαράσταση του παιχνιδιού στον τοίχο για το κοινό, σε μία από τις καλύτερες ταινίες Μποντ που έγιναν ποτέ.

5.


Υπόθεση Τόμας Κράουν (1968)

Σκάκι και αποπλάνηση, δεν είναι από τις καλύτερες σκηνές πάνω στο παιχνίδι, αλλά σχεδόν ταυτισμένη με το κλασικό αυτό φιλμ.

6.


2001: Οδύσσεια του Διαστήματος (1968)

Ο Γκάρι Λόκγουντ περνά την ώρα του παίζοντας σκάκι εναντίον του HAL, δίνοντάς του εντολές για κινεί τα πιόνια στην οθόνη.

7.


Η Τρελή Ιστορία του Κόσμου (1981)

Σκάκι με πιόνια αληθινούς ανθρώπους, λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση και μια απρόσμενη εξέλιξη στην παρτίδα που μόνο ο Μελ Μπρούκς θα μπορούσε να φανταστεί.

8.


Blade Runner (1982)

Οι μεταλλαγμένοι μπορούν να παίξουν και σκάκι, το οποίο εμφανίζεται σε δύο διαφορετικές σκηνές του αριστουργήματος του Ρίντλεϊ Σκοτ.

9.


Η Απειλή (1982)

Κερτ Ράσελ εναντίον Chess Wizard και πως μπορείς να προλάβεις την ήττα, όταν παίζεις απέναντι σε ένα μηχάνημα.

10.

Ημέρα Ανεξαρτησίας (1996)

Πατέρας και γιος, χαλαροί λίγο πριν τα άσχημα νέα. Το σκάκι έχει το ρόλο του στον χαρακτήρα του Γκόλντμπλουμ και θα τον βοηθήσει στις θεωρίες που αναπτύσσει για τους εξωγήινους.

11.


X-Men (2000)

Κάποτε οι ταινίες με υπερήρωες μπορούσαν να τελειώνουν με μια παρτίδα σκάκι αντί κάποιου μακελειού.

12.


Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος (2001)

Όταν η σκακιέρα είναι μεγαλύτερη από εσένα, τότε η παρτίδα μπορεί να γίνει θανατηφόρα.

13.

Βασίλισσα Βικτώρια: Τα Χρόνια της Νιότης (2009)

Η Έμιλι Μπλαντ, ως νεαρή βασίλισσα Βικτώρια, παίζει σκάκι και φαντάζεται τον εαυτό της σαν να ήταν το αντίστοιχο πιόνι.

14.

Κι αν σου Κάτσει; (2009)

Ο Λάρι Ντέιβιντ με μηδενική ανοχή είναι ο χειρότερος δάσκαλος του σκάκι που θα μπορούσες να έχεις.

15.


Πώς να Κλέψετε Έναν Ουρανοξύστη (2011)

Ο Άλαν Άλντα αφού έπαιζε πρώτα παρτίδες εξ' αποστάσεως εναντίον του Μπεν Στίλερ, του εξηγεί μια ιστορική κίνηση στην εξέλιξη του παιχνιδιού που εκφράζει κάπως και την επιχειρηματική του στρατηγική.

Μπόνους, για περισσότερο σκάκι, ένα supercut με 101 ματ σε σινεμά και τηλεόραση.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM