Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Katrina Daschner, Powder Placenta
0

Στις 22 του μήνα οι GOMENES I –ένα καλλιτεχνικό project που διερευνά τα στερεότυπα του φύλου στην Ελλάδα, την Αυστρία αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες- παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια της Σύναψης 2, στα πλαίσια της Biennale Αθηνών 2015-2016, ενώ το φθινόπωρο θα βρεθούν στην Βιέννη της Αυστρίας για την δεύτερη παρουσίασή τους υπό τον τίτλο GOMENES II. Η Εύα Γιαννακοπούλου και η Rilène Markopoulou που βρίσκονται πίσω από το project μας εξήγησαν τι ακριβώς είναι και ποια σχεδιάζουν να είναι η πορεία του.

 

— Γιατί χρησιμοποιήσατε μια λέξη με τόσο αμφιλεγόμενη έννοια στα ελληνικά όπως οι γκόμενες; Και γιατί είναι γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες;

Θεωρούμε ότι ο όρος στα Ελληνικά συμπυκνώνει σε μια λέξη έννοιες που σχετίζονται με προκλητικό τρόπο με την διερεύνηση των Φύλων και την σεξουαλικότητα. Πρόκειται για ένα "μη πολιτικά ορθό" όρο, ο οποίος αν και οργανικό στοιχείο της καθομιλουμένης, προκαλεί ως επί το πλείστον αρνητικούς συνειρμούς. Αυτό το πλαίσιο σε συνδυασμό με μια έντονη δική μας διάθεση αυτοσαρκασμού και χιούμορ μας γοήτευε, οπότε αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε τον αμφιλεγόμενο αυτό τίτλο ως αφορμή για αμφιλεγόμενες εικαστικές και θεωρητικές προσεγγίσεις. Ο τίτλος, στην συγκεκριμένη γραπτή του εκδοχή όπου χρησιμοποιούνται κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες και αρίθμηση, θεωρούμε ότι αποσυντίθεται εννοιολογικά. Πιστεύουμε ότι το οπτικό αποτέλεσμα αποδυναμώνει την αρνητικά χροιά του όρου προσδίδοντάς του υπαινιγμούς και αφαιρώντας του οποιαδήποτε σαφήνεια.

Σκοπός του εγχειρήματος είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα.

— Στα αυστριακά υπάρχει λέξη με παρόμοια έννοια;

Στα Γερμανικά υπάρχουν δυο παρόμοιοι όροι (Tussi, Braut), οι οποίοι όμως δεν αποδίδουν επακριβώς την ελληνική έννοια. Αυτό είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί από νωρίς, όταν δηλαδή προτείναμε το concept στις/στους συμμετέχουσες/οντες, χρειάστηκε να  εξηγήσουμε περιφραστικά περί τίνος επρόκειτο.   

— Τι ακριβώς είναι το project GOMENES; Τι παρουσιάσατε στην Bienalle και τι θα παρουσιάσετε στη Βιέννη;

Οι GOMENES προκύπτουν τόσο από την διερεύνηση των στερεοτύπων του Φύλου έτσι όπως αυτά νοούνται σε κοινωνικό επίπεδο, όσο και από μοτίβα που σχετίζονται με τις κυρίαρχες δομές αφήγησης. Σκοπός του εγχειρήματος  είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα. Σκοπός μας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της πολύπλευρης Ευρωπαϊκής κρίσης στην ενσώματη διάσταση των Φύλων μέσω της πολιτικής, της σεξουαλικότητας και των κυρίαρχων κοινωνικών δομών.


Ως επίκεντρο της πειραματικής τους πρακτικής οι GOMENES I, μέρος της Σύναψης 2 της Αθηναϊκής Biennale, παρουσίασαν performances και Συμπόσια όπου τα όρια μεταξύ θεωρητικού λόγου και καλλιτεχνικής αναπαράστασης, ο ρόλος μεταξύ ομιλητή και καλλιτέχνη, τέθηκαν ως δυσδιάκριτα. Οι GOMENES I βρέθηκαν στις 19/4 στο Μπάγκειον της Ομόνοιας, ενώ στις 20 και 22/4 στο υπόγειο επίπεδο της στοάς στην οδό Πανεπιστημίου 64, καθώς και την πλατεία Ομονοίας, σε μια προσπάθεια να εισέλθουν στο αστικό τοπίο του περιβάλλοντα χώρου.


Στην δεύτερη εκδοχή του project που θα παρουσιαστεί στην Βιέννη, οι ίδιοι συμμετέχοντες θα δράσουν και πάλι από κοινού, έτσι ώστε να διερευνήσουν το Αυστριακό κοινωνικό πλαίσιο με γνώμονα τα ζητήματα Φύλου και στερεοτύπων, ανακαλύπτοντας ενδεχόμενες συνάφειες η διαφορές.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Μεταθεοδοσία, Σεμέν

— Θα λέγατε ότι υπάρχει μια ευδιάκριτη διαφορά στα στερεότυπα και στην προσέγγιση του φύλου ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αυστρία; Υπάρχουν κάποιες διαπιστώσεις από τις πρώτες συναντήσεις στην Ομόνοια;

Θα λέγαμε πως ναι και όχι παράλληλα. Μοιραζόμαστε σε μεγάλο βαθμό την ίδια διάθεση ερμηνείας των συνθηκών που περιβάλλουν τα Φύλα και τις μεταβαλλόμενες δυναμικές τους σε μία περίοδο έντονης και κριτικής θεωρητικής αναζήτησης. Από την άλλη η Αυστρία είναι μια χώρα στην οποία έχουν δοθεί λύσεις σχετικά με την ισότητα των Φύλων π.χ. Στην Ελλάδα νοιώθουμε πως πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά, ειδικά σε ό,τι αφορά στην Διεμφυλικότητα και την κοινωνικοπολιτική της διάσταση.  

  

— Εκτός από την εικαστική προσέγγιση, τι άλλο σκοπεύει να διερευνήσει το project;

H προσέγγισή μας είχε διττό χαρακτήρα, αφενός μια αφηγηματικότητα που άπτεται ζητημάτων των Φύλων μέσω μιας εμπειρικής προσέγγισης και αφετέρου ζητήματα κονωνικοπολιτικής επιτελεστικότητας σε περιόδους κρίσης. Οι 23 καλεσμένες/οι μας, καλλιτέχνες και θεωρητικοί, κυρίως από την Αυστρία και την Ελλάδα αλλά και από την Γαλλία και την Γερμανία, κλήθηκαν να δράσουν από κοινού και να συνδιαμορφώσουν ένα πλαίσιο διερεύνησης, συνύπαρξης και διαλόγου που σχετίζονται με θέματα Φύλου στην σύγχρονη Αθηναϊκή πραγματικότητα. Θεωρήσαμε ότι για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα έπρεπε να εισάγουμε στην πρακτική μας την συνθήκη των Συμποσίων, ένα φαγοπότι δηλαδή που λειτούργησε καταλυτικά για την σύμπραξή μας, εφόσον κατά την διάρκεια των δυο εκ των τριών ημερών του project συμμετέχοντες και θεατές κλήθηκαν να παρακολουθήσουν τις παρουσιάσεις με ποτό και φαγητό.  

— Τι είδους καταγραφή θα υπάρχει;

Υπάρχουν ήδη φωτογραφίες και videos όπου έχουν καταγραφεί όλες οι δράσεις των συμμετεχόντων. Οι μορφές καταγραφής της εικαστικής performance είναι κατά κύριο οπτικές, εμείς όμως αποφασίσαμε να εισάγουμε και την παράμετρο της "λεκτικής αποτύπωσης" στο project. Στην περίπτωση του GOMENES I θα υπάρξει και γραπτή καταγραφή από τον συγγραφέα Δούκα Καπάνταη ο οποίος παρευρέθη στις παρουσιάσεις με σκοπό να αποτυπώσει λογοτεχνικά τις εντυπώσεις του. Το Φθινόπωρο του 2016 σκοπεύουμε να εκδώσουμε ένα εικαστικό κατάλογο όπου θα συμπεριλαμβάνονται οι δράσεις όλων των συμμετεχόντων στην Ελλάδα και την Αυστρία.     

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Περσεφόνη Μύρτσου, Perspectives more southern than the southern ones

— Το είναι το Netting The Work; Πώς προέκυψε ως ιδέα; 

Το Netting the Work είναι μια πλατφόρμα που συστάθηκε με πρωτοβουλία της Rilène Markopoulou και της Εύας Γιαννακοπούλου. Πρόκειται για ένα μεταβαλλόμενο και ελισσόμενο "οργανισμό" ο οποίος με αφετηρία την Αθήνα ταξιδεύει σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχοντας συνήθως σε Φεστιβάλ ή διοργανώσεις εικαστικής performance. H ιδέα προέκυψε αρχικά γιατί και οι δύο βρισκόμαστε εδώ και πολλά χρόνια σε μια κατάσταση έντονης κινητικότητας και ταξιδιών μοιράζοντας τη προσωπική και επαγγελματική μας ζωή μεταξύ διαφορετικών χωρών. Σε αυτό προστέθηκαν σύντομα κάποιες σκέψεις περί μετάβασης, εικαστικής πρακτικής και καλλιτεχνικού νομαδισμού. Σκεφτήκαμε λοιπόν πως όλο αυτό μας αφορούσε και μας ενδιέφερε με πολλούς τρόπους, οπότε αποφασίσαμε να το υλοποιήσουμε. Συνήθως δουλεύουμε με κύκλους παρουσιάσεων που διαρκούν ένα έτος και παρουσιάζονται σπονδυλωτά σε διαφορετικές χώρες. Το concept, η μορφή παρουσίασης και ο αριθμός συμμετεχόντων ποικίλουν από παρουσίαση σε παρουσίαση και από χώρα σε χώρα. 

     

— Στην Ελλάδα πώς μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος τη συνέχεια του project;

Μπορεί κάποιος να ενημερώνεται μέσω της ιστοσελίδας του Netting the Work http://nettingthework.com και να ακολουθεί τις ενημερώσεις του facebook οι οποίες εμπλουτίζονται κάθε φορά που γίνονται οι παρουσιάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Φωτεινή Καλλέ, Reproduction
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Lauren Zoe Landeg Martinson and Laura Renvoize
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Mαρία Μπουντούκα, Ξενάγηση
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Stefanie Seibold, I am not half the man I used to be
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Valentine Verhaeghe, Wind (2)
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
I don_t write diaries I&II On Love and Crisis and the Power of Fragility, video-text-montage, Yara Haskiel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ