Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών

3

Η τέχνη είναι ακριβή. Και τα τελευταία δέκα και κάτι χρόνια έχει γίνει ακόμη ακριβότερη καθώς οι πωλήσεις σε τιμές ρεκόρ στις δημοπρασίες διαδέχονται η μία την άλλη! Για όλα φταίει το ένα τοις εκατό, ή για να είμαστε πιο ακριβείς το 0,001% που προέρχεται κυρίως από τον Αραβικό Κόσμο και την Ρωσία, που δεν χρειάζεται να το ξανασκεφτεί για να διαθέσει ποσά που αγγίζουν και ξεπερνάνε τα 100 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να αποκτήσει πίνακες καλλιτεχνών όπως ο Σεζάν, ο Γκογκέν και ο Πικάσο. Αν αναρωτιέστε για τι ποσά μιλάμε ρίξτε μια ματιά στους πέντε ακριβότερους πίνακες όλων των εποχών. Φυσικά ο κατάλογος αυτός μπορεί ανά πάσα στιγμή να αναθεωρηθεί, όποτε σημειωθεί η επόμενη τιμή ρεκόρ.

Η τρομακτική άνοδος των τιμών έχει δύο συγκεκριμένες αιτίες: η μία ονομάζεται Αραβικός Κόσμος, η άλλη Ρωσία.

 

Πωλ Γκογκέν, Πότε θα παντρευτείς; (1892)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσσο, Το όνειρο

 

Ποσό: $300 εκ. (αγορά το 2015)

Αγοραστής: Αλ-Μαγιάσσα μπιντ Χαμάντ μπιν Καλίφα Αλ-Θάνι

 

Ο Γκογκέν ζωγράφισε την εικόνα αυτή ένα χρόνο μετά την άφιξη του στη Ταϊτή, και είναι χαρακτηριστική της εξιδανίκευσης με την οποία απαθανάτισε το νησί και τους κατοίκους της, παρότι η Ταίτή ήταν μια πλήρως εξευρωπαϊσμένη Γαλλική αποικία την περίοδο εκείνη. Όταν ο πίνακας εκτέθηκε στο Παρίσι έτυχε αποδοκιμασίας και δεν πωλήθηκε. Πόσο άλλαξαν όμως οι καιροί! Αγοραστής είναι η αδελφή του Εμίρη του Κατάρ και πρόεδρος της Αρχής Μουσείων του Κατάρ. Το όνομα της αναφέρεται συχνά σε λίστες όπως "Οι 100 Πιο Ισχυρές Γυναίκες στον Κόσμο." Το 2016 αναμίχθηκε σε μια διαμάχη ανάμεσα στην σημαντική γκαλερί Gagosian και την Pelham Holdings, μια εταιρεία που διευθύνει κάποιος Γκάι Μπένετ για να διαχειρίζεται τις αγορές έργων τέχνης της Αλ-Μαγιάσσα και του συζύγου της Σεΐχη Γιάσσιμ μπιν Αμπντουλαζίζ αλ-Θάνι. Η διαφωνία αφορούσε την ιδιοκτησία ενός έργου του Πικάσσο που φιλοτεχνήθηκε το 1931, επρόκειτο για ένα γύψινο μπούστο της ερωμένης και μούσας του Μαρί Τερέζ Βάλτερ, το οποίο εκτέθηκε στην έκθεση για την γλυπτική του Πικάσσο το 2015. Αμφότερες οι πλευρές ισχυρίζονταν ότι είχαν αγοράσει το έργο από την Μάγια Βιντμάγιερ-Πικάσσο, την κόρη του καλλιτέχνη από την Βάλτερ.

 

Πωλ Σεζάν, Οι Χαρτοπαίκτες (1892–1895)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πωλ Γκογκέν, Πότε θα παντρευτείς; (1892)


Πόσο: $250 εκ. (αγορά το 2011)

Αγοραστής: Βασιλική Οικογένεια του Κατάρ 

 

Ο πίνακας αυτός είναι μία από τις πέντε εκδοχές του συγκεκριμένου θέματος που ζωγράφισε ο Σεζάν, μία άλλη φιλοξενείται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ως αγοραστής αναφέρεται η Βασιλική Οικογένεια του Κατάρ (στην οποία ανήκει η προαναφερθείσα Αλ-Μαγιάσσα), αλλά η μυστικοπάθεια αφορά και την ίδια την πώληση: κρατήθηκε μυστική  μέχρι έναν χρόνο μετά την αγορά του έργου.   

Μαρκ Ροθκο, No. 6 (Μωβ, Κόκκινο και Πράσινο) (1951)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πωλ Σεζάν, Οι Χαρτοπαίκτες (1892–1895)

 

Πόσο: $186 εκ. (αγορά το 2014)

Αγοραστής: Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ

 

Παρότι ο Ρόθκο έχει ταυτιστεί με τους πίνακες χρωματιστών ορθογωνίων όπως αυτός, η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια θεματική ενότητα που αποδίδεται στην ύστερη περίοδο της καριέρας του. Ξεκίνησε να ζωγραφίζει αυτού του είδους τα έργα το 1949, όταν ήδη διένυε την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, τα οποία έγιναν συνώνυμα με την καλλιτεχνική του δημιουργία μέχρι την αυτοκτονία του το 1970.

Οι τιμές στην αγορά έχουν εκτιναχθεί σε θεόρατα ύψη όπως αποδεικνύεται και από το παράδειγμα του τέως καρδιολόγου, νυν ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ. Αυτή η αγορά του Ρόθκο είναι το κλασικό παράδειγμα του πως οι ιδιωτικές αγοραπωλησίες μπορούν να βγούνε ξινές. Ο Ριμπολόβλεφ αρχικά αγόρασε τον πίνακα μέσω μιας υπεράκτιας εταιρείας του, πρόκειται για κοινή πρακτική που επιτρέπει πίνακες όπως αυτός να "αποθηκευθούν" σε φορολογικούς παραδείσους ώσπου να πωληθούν ξανά...αφορολόγητα. Ο πωλητής ήταν ένας Ελβετός έμπορος τέχνης ο οποίος επένδυε σε σειρά τέτοιων "άνευ δασμών" αγοραπωλησιών. Όπως αποδείχθηκε ο Ελβετός διεξήγαγε και μια επιχείρηση ξεπλύματος χρημάτων. Ο Ριμπολόβλεφ είχε αγοράσει αρκετά έργα τέχνης από εκείνον, συμπεριλαμβανομένου του Ρόθκο, αλλά απευθύνθηκε στις αστυνομικές αρχές όταν ανακάλυψε ότι "φούσκωνε" παράνομα τα τιμολόγια που εξέδιδε για τις υπηρεσίες του. Η όλη υπόθεση ξεσκέπασε τις πρακτικές του μυστικοπαθούς κόσμου των ιδιωτικών αγοραπωλησιών.  

Πάμπλο Πικάσσο, Οι Γυναίκες από το Αλγέρι (1955)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Μαρκ Ροθκο, Νο.6 (Μωβ, Κόκκινο και Πράσινο), (1951)

 

Πόσο: $179 εκ. (αγορά το 2015)

Αγοραστής: (πιθανολογείται) Χαμάντ μπιν Γιάσσιμ μπιν Γιάμπερ Αλ-Θανι 

 

Το Κατάρ ξαναχτυπά! Ο αγοραστής αυτή την φορά είναι ο πρώην Πρωθυπουργός του Κατάρ, ένας δισεκατομμυριούχος (φυσικά), ο οποίος σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα Independent, είναι ιδιοκτήτης κάποιων από τα ακριβότερα ακίνητα του Λονδίνου. Ο πίνακας αποτελεί μέρος της σειράς 15 ελαιογραφιών με θέμα το χαρέμι, τις οποίες φιλοτέχνησε σε μία περίοδο δύο μηνών, ως φόρο τιμής στην οριενταλιστική σύνθεση του Ευγένιου Ντελακρουά Γυναίκες από το Αλγέρι στα Διαμερίσματα τους, του 1834. Θεωρείται και ένα κλείσιμο του ματιού στο φίλο και αντίζηλο του Πικάσο, Ανρί Ματίς, ο οποίος είχε επίσης ζωγραφίσει σκηνές με Αλγερινές παλλακίδες. Πολλοί κριτικοί τέχνης θεωρούν την σειρά αυτή μια μέτρια απόπειρα της ύστερης καριέρας του Πικάσο, αλλά σχεδόν όλοι συμφωνούν ότι αυτή η εκδοχή είναι η καλύτερη. Παρά τα χρήματα που δαπάνησε ωστόσο, ο Χαμάντ δεν θα μπορέσει να πάρει τον πίνακα σπίτι επειδή ο ισλαμικός νόμος απαγορεύει την απεικόνιση γυμνών, ακόμα και τα αφαιρετικά όπως αυτό. Τουλάχιστον μπορεί να τον κρεμάσει στον τοίχο των Λονδρέζικων ακινήτων του. 

Πάμπλο Πικάσσο, Το όνειρο (1932)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσσο, Οι Γυναίκες από το Αλγέρι (Εκδοχή "O") (1955)


Πόσο: $155 εκ. (αγορά το 2011)

Αγοραστής: Στήβεν A. Κόεν

 

Το να συμπεριλαμβάνονται δύο πίνακες του Πικάσο στην κορυφαία πεντάδα των ακριβότερων έργων τέχνης δεν είναι κάτι που μας εκπλήσσει. Ζωγράφισε αυτό το πορτρέτο της ερωμένης του Μαρί-Τερέζ Βάλτερ όταν εκείνος ήταν 50 κι εκείνη 24. Για έναν τόσο ένθερμο εραστή δεν ήταν παράξενο το ότι απέδωσε το κεφάλι της αγαπημένης του ως βάλανο ενός τεράστιου πέους. Όσο γα το αν αναπαριστά την δική του βάλανο, βασιζόμενοι και στο τεράστιο εγώ του θα πούμε μάλλον ναι. Όσο για τον αγοραστή του πίνακα, είναι αναμφισβήτητα λάτρης της καλής ζωής. Διαχειριστής ενός αμοιβαίου κεφαλαίου, στον Κόεν επιβλήθηκε πρόστιμο της τάξεως του 1,2 δις δολαρίων από το ομοσπονδιακό δικαστήριο για μια υπόθεση εκμετάλλευσης εσωτερικής πληροφορίας στην οποία ενεπλάκη η εταιρεία του. Γεγονός που δεν του χάλασε και πολύ τις δουλειές αν κρίνουμε από τα κέρδη 2,3 δις δολαρίων για το έτος εκείνο. Ο Κόεν είναι διάσημος για την αγορά του έργου του Ντάμιεν Χίρστ Καρχαρίας σε Δεξαμενή, στην φιλική τιμή των 8 εκ. δολαρίων. Επειδή στο αρχικό έργο για την συλλογή Saatchi ο καρχαρίας πριν βυθιστεί στην φορμαλδεΰδη είχε συντηρηθεί λάθος, άρχισε να αποσυντίθεται και ο Κόεν έσκασε άλλες 100.000 δολάρια για να τον αποκαταστήσει. Μην ανησυχείτε πάντως, ο Κόεν αποκάλεσε το έξοδο "ασήμαντο". 

 

Στοιχεία από το TimeOut New York

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 1.3.2017

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ