Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Στο νέο της ντοκυμαντέρ Peggy Guggenheim: Art Addict, η κινηματογραφίστρια Lisa Immordino Vreeland παρουσιάζει την Peggy ως μία σκανδαλώδη μοιραία γυναίκα του καλλιτεχνικού κόσμου και οραματίστρια που ενέπνευσε τις ζωές πολλών καλλιτεχνών...

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim

0

Η Peggy Guggenheim, απόγονος μιας οικογένειας με αμύθητη περιουσία και περίοπτη θέση στους κοσμικούς κύκλους του 20ου αιώνα, από πολύ νεαρή ηλικία βρέθηκε στο μάτι του δημιουργικού κυκλώνα της σύγχρονης τέχνης. Ταξίδευε ανά τον κόσμο προωθώντας καλλιτέχνες στους οποίους πίστευε, ξεγλυστρώντας από τα δεινά δύο παγκοσμίων πολέμων και συνάπτοντας περιστασιακές σχέσεις όποτε και με όποιον της κάπνιζε. Ήταν η απόλυτη ενσάρκωση της σύγχρονης γυναίκας, με τα όλα της (συν μία κακή ρινοπλαστική). Η Peggy υπήρξε μια επαναστάτης που άλλαξε τον ρου της ιστορίας της τέχνης.

Στο νέο της ντοκυμαντέρ Peggy Guggenheim: Art Addict, η κινηματογραφίστρια Lisa Immordino Vreeland παρουσιάζει την Peggy ως μία σκανδαλώδη μοιραία γυναίκα του καλλιτεχνικού κόσμου και οραματίστρια που ενέπνευσε τις ζωές καλλιτεχνών όπως ο Max Ernst (τον οποίο και παντρεύτηκε), ο Jackson Pollock(τον οποίο ανακάλυψε και τον μετέτρεψε σε ίνδαλμα) και πολλών άλλων.

Η Peggy Guggenheim υπήρξε μοναδική. Από μικρή ηλικία αποφάσισε ότι ήθελε να δημιουργήσει την δική της ταυτότητα. Ξύρισε τα φρύδια της, είχε εραστές χωρίς να κρύβεται και εδραίωσε την απόλυτη ανεξαρτησία της μετακομίζοντας στο Παρίσι στα 1920's όπου μπορούσε να ζήσει όπως ήθελε. Μια πραγματικά μοντέρνα γυναίκα.

Εν έτει 1978 – 1979 η Jacqueline Bograd Weld πέρασε δύο ολόκληρα καλοκαίρια συζητώντας με την Peggy και παίρνοντας συνεντεύξεις από ακόμα 200 άτομα για να γράψει το βιβλίο της Peggy: The Wayward Guggenheim, την μοναδική βιογραφία που κυκλοφόρησε με την άδεια της ιδίας. Η Lisa Immordino Vreeland που είχε αποκτήσει τα δικαιώματα για το βιβλίο, κατά την διάρκεια της έρευνας της ανακάλυψε τις μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις στο υπόγειο της Bograd Weld. Ήταν ένας θησαυρός καθώς επρόκειτο για τις μακροσκελέστερες συνεντεύξεις που έδωσε ποτέ η Peggy και φυσικά αποτέλεσαν τον σκελετό του ντοκυμαντέρ. Εκεί η Peggy αφηγείται η ίδια πως επαναστάτησε στην αυστηρή ανατροφή και τους κανόνες που της επέβαλλαν η κοινωνική θέση και οι Γερμανίδες νταντάδες, διανθίζοντας την με ελάχιστες από τις άπειρες εκκεντρικότητες των Seligman που ήταν η οικογένεια της μητέρας της.

Η φαινομενικά ρόδινη ζωή της όμως σημαδεύτηκε από αρκετά τραγικά περιστατικά. Ο πνιγμός του πατέρα της στον Τιτανικό, ο θάνατος του εραστή της και η πτώση των δύο ανηψιών της από τον ταράτσα του Surrey Ηotel πιθανά οι αιτίες που την έκαναν να αναζητήσει παρηγοριά στην τέχνη και να διοχετεύσει την αγάπη της στα έργα και την συλλογή της.

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Δεν αποχωριζόταν ποτέ τα σκυλιά της

Η Peggy Guggenheim υπήρξε μοναδική. Από μικρή ηλικία αποφάσισε ότι ήθελε να δημιουργήσει την δική της ταυτότητα. Ξύρισε τα φρύδια της, είχε εραστές χωρίς να κρύβεται και εδραίωσε την απόλυτη ανεξαρτησία της μετακομίζοντας στο Παρίσι στα 1920's όπου μπορούσε να ζήσει όπως ήθελε. Μια πραγματικά μοντέρνα γυναίκα. Όταν το 1946 κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία της με τίτλο Out of This Century οι συγγενείς της αναφέρονταν σε αυτή ως Out of Her Mind και προσπάθησαν να αγοράσουν κάθε αντίτυπο του βιβλίου στη Νέα Υόρκη για να βγει εκτός κυκλοφορίας. Προφανώς δεν θαύμαζαν το θάρρος της να δημοσιεύσει ένα βιβλίο οπου μαζί με τις εμπειρίες της από την σημαντικότατη αυτή περίοδο για την σύγχρονη τέχνη ανέφερε και όλους τους εραστές της.

 

Συν τω χρόνω η θέση και η προσφορά της στον χώρο της τέχνης αναγνωρίστηκε και έχει πάψει να θεωρείται μια γραφική περσόνα. Δικαίως μάλιστα, καθώς αποτελεί μία από τις ελάχιστες προσωπικότητες στον χώρο της ιστορίας της τέχνης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις ζωές τόσων πολλών καλλιτεχνών σε τόσες διαφορετικές χώρες. Εξερεύνησε τον κόσμο της τέχνης στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη και Βενετία, ήξερε να διακρίνει τους μεγάλους καλλιτέχνες και τους στήριζε παίζοντας με τους δικούς της κανόνες. Ακριβώς όπως και στην προσωπική της ζωή.

Η Peggy έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ζωή και το έργο πολλών καλλιτεχνών όμως εκείνον που θεωρούσε πνευματικό της παιδί ήταν ο Pollock. Τον στήριξε ώστε να δημιουργήσει τα έργα του με πραγματική ελευθερία και όταν οργανώθηκε η πρώτη εκθεση του στο Museo Correr στην Βενετία είχε πει: «Θυμάμαι την υπέρτατη χαρά που ένιωθα καθώς καθόμουν στην Piazza San Marco και κοιτούσα τους πίνακες να λάμπουν μέσα από τα ανοιχτά παράθυρα του μουσείου, ήταν σαν να τοποθετείται ο Pollock ιστορικά εκεί που άνηκε, ως ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της εποχής μας που είχε κάθε δικαίωμα να εκθέτει το έργο του σε αυτό το μεγαλειώδες σκηνικό.»

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Peggy Guggenheim, φωτ.: Frank Scherschel, 1953

Στην δική της επίδραση αποδίδεται και η στροφή των ζωγράφων Lucio Fontana και Alberto Burri στους μεγάλους καμβάδες όταν με την συμβολή της εκτέθηκαν για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1948 μεγάλα έργα του Pollock και έγχρωμα έργα του Kandinsky. Ως τότε τα είχαν δει μόνο ασπόμαυρα τυπωμένα σε περιοδικά. Πέντε χρόνια νωρίτερα στην έκθεση της Exhibition of Collage ο Robert Motherwell χρησιμοποίησε για πρώτη φορά το μέσο που θα τον καθιέρωνε. Επίσης δεν είναι ευρέως γνωστό ότι η πρώτη έκθεση στην οποία συμμετείχε ο Lucian Freud ήταν σε μία έκθεση παιδικής τέχνης στην γκαλερύ της στο Λονδίνο.

Μπορεί να μην ήταν μια παραδοσιακή φεμινίστρια αλλά η Peggy Guggenheim ενσάρκωνε τα φεμινιστικά ιδεώδη στον τρόπο που ζούσε και εργαζόταν. Με την έκθεση 31 Women το 1943 διοργάνωσε την πρώτη έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά σε γυναίκες καλλιτέχνες από όλη την Αμερική με έργα των Louise Nevelson, Leonor Fini, Frida Kahlo, Dorothea Tanning, Gypsy Rose Lee, και της κόρης της Pegeen Vail.

Στο τέλος της ταινίας ο Larry Gagosian λέει πως η συλλογή της την κατέστησε αθάνατη. Το όραμα μιας γυναίκας που λάτρευε την τέχνη ήταν να δημιουργήσει μια συλλογή για να την μοιραστεί με τον κόσμο. Κι αυτή είναι σαφώς μια πράξη αθανασίας.

Οι χαμένες μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις με την Peggy Guggenheim Facebook Twitter
Η Peggy Guggenheim με τον Jackson Pollock
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ