Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού

Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
1

Σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού, χτισμένο το 1920, απέναντι σχεδόν από το ΕΜΣΤ, υπήρχε μια παράξενη κινητικότητα τον τελευταίο καιρό. Οι χίπστερ που κυριαρχούν στα πέριξ του Κουκακίου, περνώντας, έβλεπαν στον αχανή χώρο με τις κηλίδες του λαδιού εμφανείς ακόμη, κάτω από το θεατρικό φως των φεγγιτών, φιγούρες από μέταλλο και χαρτί, σε σχεδόν τελετουργικές αναδιατάξεις – χωρίς να είναι σαφές αν αυτό είναι κάποια νέα γκαλερί ή κάτι άλλο.


Τώρα ξέρουμε. Η πολύμηνη, σχολαστική σαν προσευχή δουλειά ήταν το εικαστικό εγχείρημα μιας γλύπτριας και ζωγράφου που είχε 20 χρόνια να φανεί: της Μαριάννας Λύρα. Συνδυάζοντας ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις και περφόρμανς, η ολιγόλογη, σεμνή καλλιτέχνις, που μιλώντας προσέχει τις λέξεις και αποφεύγει κάθε εξωραϊσμό, πήρε τις μορφές ενός έργου που είχε ζωγραφίσει πριν από δύο δεκαετίες και εμφυσώντας τους τρεις διαστάσεις τις σκόρπισε στην εντροπία του χώρου, να ζήσουν όπως η καθεμία μπορεί: με ορμή, όνειρα, νόμους ή ανομία, ενθουσιασμό ή συντριβή – μέχρι να πεθάνουν ξανά κι ένα άλλο καλλιτεχνικό όνειρο να τις αναστήσει.
Όπως λέει η καλλιτέχνις Μαριάννα Λύρα, «επαναλαμβάνοντας και επανασυναρμολογώντας, μεταξύ χάους και φορμαλισμού, η δημιουργική διαδικασία απελευθερώνεται και οι φιγούρες, αποδεσμευμένες πλέον, αποκτούν τη δική τους "ζωή". Σε μια επαναλαμβανόμενη διαδικασία διαμελισμού, αποκόλλησης, επικόλλησης, φωτοαντιγραφής και μετάθεσης, οι φόρμες ανασυντίθενται ξανά και ξανά, δημιουργώντας καινούργιους κόσμους κάθε φορά, μεταπηδώντας από την ύλη στο άυλο, από το θετικό στο αρνητικό, από το μικρό στο μεγάλο και από το άδειο στο γεμάτο. Μια ασταμάτητη ροή παραλλαγών με άπειρες δυνατότητες και λεπτοφυείς διακυμάνσεις, που ανοίγουν τον δρόμο για νέες αφηγήσεις. Στο πεδίο του προσηλωμένου παιχνιδιού, το ασυνείδητο και η φαντασία δοκιμάζονται και επαληθεύονται, χωρίς να "λογοκρίνονται"».


«Ρει start» είναι ο τίτλος του εικαστικού αυτού εγχειρήματος, παραπέμποντας στη ρήση του Ηράκλειτου, αλλά παίζοντας και με άλλες συνηχήσεις (τις λέξεις art, start κ.λπ.).


Με υλικά τις ψηφιακές εκτυπώσεις εικόνων που αποτυπώνουν τα στάδια της μεταμόρφωσης των χαρακτήρων του Δείπνου, καθώς και το χαρτόνι, το μέταλλο, τα συρμάτινα πλέγματα, τα υφάσματα, το φως και τη σκιά, η Μαριάννα Λύρα, εμπνευσμένη από τον Γουίλιαμ Κέντριτζ, διηγείται ιστορίες οι οποίες επιδέχονται πολλαπλές αναγνώσεις και ολοκληρώνονται τόσο μέσα από οπτικοακουστικές προβολές όσο και μέσα από τη δράση των περφόρμερ, οι οποίοι, ως κινούμενες πηγές φωτός, ξεναγούν τους θεατές σε πρόσθετες αφηγήσεις μέσω των σκιών που προκύπτουν από την κίνησή τους στον χώρο.


Ο πίνακας από τον οποίο ξεκινούν όλα δεσπόζει στον χώρο και παρουσιάζεται για πρώτη φορά μετά από είκοσι χρόνια. Δείχνει μια σκηνή ακινητοποιημένη στον χρόνο, στην καρδιά μιας πόλης, το σούρουπο. Δώδεκα πρόσωπα έχουν μαζευτεί γύρω από το οικογενειακό τραπέζι, όταν ξαφνικά, ανάμεσά τους, πέφτει μια αστραπή. Ήταν το τελευταίο τους δείπνο. Τίποτα δεν θα μείνει όπως ήταν και τίποτα δεν θα είναι πια ίδιο.

Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Άποψη του χώρου
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Ελεύθερη πτώση
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Μνημείο
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Πέρασμα
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Εν Πλω Σκιές
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Χορεύτρια
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Επανεκκίνηση
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Νήσος
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Καθιστή φιγούρα
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Άποψη του χώρου

 

Info:

Μαριάννα Λύρα: «ρει start»

Λεωφ. Συγγρού 114 είσοδος από Φαλήρου 97-99

Διάρκεια: 18/05-30/06

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο 11.00-14.00 & 18.30-22.00 / Δευτέρα-Κυριακή 18.30-22.00 / Τρίτη κλειστά

Περφόρμανς: 19/05-04/06, Δευτέρα, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 21.00

Είσοδος ελεύθερη

Συντελεστές

Σύλληψη & εκτέλεση εικαστικού έργου: Μαριάννα Λύρα

Ομάδα εργασίας: Μαριάννα Λύρα, Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Νίκος Ναζίρης

Εγκαταστάσεις, κατασκευές και τεχνική υποστήριξη: Νίκος Ναζίρης, Παναγιώτης Στεφανόπουλος, Περικλής Φραγκιάς

Σύλληψη & σχεδιασμός έκθεσης ψηφιακών εκτυπώσεων: Ιωσήφ Ευφραιμίδης

Συντονισμός & επιμέλεια της περφόρμανς: Μαρκέλλα Μανωλιάδη

Περφόρμερ: Μαρία Παπακωνσταντίνου, Δάφνη Σταθάτου, Μαρία Τσιγγίστρα

Επιμέλεια οπτικοακουστικών προβολών : Τάκης Αναγνωστόπουλος

Φωτισμοί: No Dark

Φωτογραφίες: Τάκης Αναγνωστόπουλος

Σχεδιασμός καταλόγου: Bob Studio

 

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ