documenta 14: Ασκήσεις Ελευθερίας. Από τον Γιάννη Κωνσταντινίδη

documenta 14: Ασκήσεις Ελευθερίας. Από τον Γιάννη Κωνσταντινίδη Facebook Twitter
Η ιδέα των «μπλοκ ψευδο-ερειπίων» προέκυψε από δύο βασικές αναφορές: τα σκαλιά προς το βήμα της Πνύκας στην αρχαιότητα και τους τσιμεντένιους σκελετούς των αθηναϊκών πολυκατοικιών. Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης
0


Η αίθουσα όπου δόθηκε η συνέντευξη τύπου ήταν κατάμεστη. Υπερτερούσαν σε αριθμό οι δημοσιογράφοι, αλλά ήταν παρών και κόσμος του θεάτρου που πάντα λαμπυρίζει πιο αλέγρος από τον κόσμο των παρευρισκόμενων εικαστικών. Όλους όμως τους επισκίαζε η παρουσία εκείνων των αιθέριων υπάρξεων (ανεξαρτήτως φύλου και εμφανισιακών χαρακτηριστικών) που κατέχουν υποστηρικτικά πόστα και καταφθάνουν πάντα ελαφρώς πιο καλοντυμένες απ' όσο αρχικά φαίνεται να απαιτούν οι περιστάσεις. Αυτές οι πεπλοφόροι της επισημότητας επιβάλλουν τον δικό τους τόνο ως σωστό για την κάθε εκδήλωση, χάρη στην αμόλυντη αθωότητα της αέναης débutante και χάρη στη χαλύβδινη αυτοπεποίθησή τους. Ήταν λοιπόν βέβαιο πια ότι τα πράγματα ήταν πολύ σοβαρά.


Πρώτος πήρε τον λόγο ο δήμαρχος Αθηναίων, που, ως γνωστόν, επιμηκύνει τα όμικρον όταν βρίσκονται στο τέλος της λέξης, τραβώντας τα κάπως ρομαντικά προς τα επάνω. Επιπλέον, είναι και οι εισπνοές του που ηχούν κάπως μακρύτερες και βαθύτερες από τις εκπνοές του. Το αποτέλεσμα είναι όποτε διαβάζει κατεβατά και, ακόμα χειρότερα, όταν διαβάζει καταλόγους αγνών προθέσεων και υψηλών αξιών σε κατεβατά, μοιραία μερικές απ' αυτές να χάνονται, επειδή απλά πέφτουν –από ατυχία τους και μόνο– πάνω σε εισπνοή και έτσι καταπίνονται, αντί να βγουν προς τα έξω.

[Σύμφωνα με τον Άνταμ Σίμτζικ] στην Ευρώπη σήμερα η υπεράσπιση και η προστασία της κοινωνίας είναι αναγκαίες κυρίως ενάντια στη βία που ασκεί κατά της κοινωνίας το ίδιο το κράτος.


Ωστόσο, ο δήμαρχος ξέφυγε από αυτόν τον τόνο που ευνοεί μόνο τις εναντιωματικότητες και τις παχυλογίες και υπερύψωσε τελικά τη φωνή του υποστηριζόμενος από ένα μαξιλαράκι αναπάντεχης αισιοδοξίας, μόλις άγγιξε το θέμα της τουριστικής προσδοκίας από την documenta 14. Δηλαδή, το ότι η Αθήνα, «η μοναδική αυτή πόλη της κλασικής αρχαιότητας, με τις μεγάλες όμως σύγχρονες πολιτισμικές δυνατότητες», θα γίνει «πόλος έλξης για χιλιάδες επισκέπτες, δημιουργούς και φιλότεχνους» που θα έρθουν για την έκθεση, προστιθέμενοι σαν extra bonus πόντοι στη διαρκώς αυξανόμενη τουριστική κίνηση τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, κάποια στιγμή, πάνω στον ενθουσιασμό του, ο δήμαρχος διατύπωσε και τη ρητορική ερώτηση βαθμίδας νηπιαγωγείου: «Δεν είναι πλέον η ώρα να αναδειχθεί [η Αθήνα] και σε έναν σπουδαίο πολιτιστικό προορισμό;» χωρίς όμως να διακινδυνεύσει μια περαιτέρω ανάπτυξη του θέματος.

Βέβαια, ακόμα και στις μέρες μας θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει ότι η βασική προτεραιότητα ενός δημάρχου (αλλά και οποιουδήποτε άλλου) θα έπρεπε να σχετίζεται με τον πολιτισμικό αντίκτυπο στον κόσμο μιας έκθεσης με τη βαρύτητα που έχει για τη σύγχρονη τέχνη παγκοσμίως η ανά πενταετία διοργάνωση της documenta. Να αναρωτιέται δηλαδή αν η επιρροή που ασκεί στους κύκλους της τέχνης θα μπορέσει να ξεχειλίσει προς το αγνό κοινό και να το επηρεάσει στα πεδία που η ίδια η έκθεση αποζητά και που πρωτίστως είναι το πολιτικό και κοινωνικό καθώς και το πεδίο της αναγνώρισης της πρωτοπορίας στην καλλιτεχνική δημιουργία.


Κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε όμως γιατί όλοι έχουν συνηθίσει στο ότι από την πρώτη στιγμή ο δήμαρχος στεκόταν στο θετικό αποτέλεσμα που θεωρείται ότι θα έχει η διοργάνωση στην τουριστική κίνηση, αφού είναι έτσι κι αλλιώς «η ναυαρχίδα» των εικαστικών εκθέσεων. Έτσι, στο τέλος όλοι μάλλον χάρηκαν με την ανακοίνωσή του ότι η Aegean Airlines θα δρομολογήσει απευθείας πτήσεις από την Αθήνα στο Κάσελ κατά το διάστημα μεταξύ τέλους Μαρτίου και τέλους Ιουνίου 2017, ώστε να διευκολυνθούν οι ενδιαφερόμενοι που θα ήθελαν να δουν και τα δύο σκέλη της έκθεσης στις πόλεις στις οποίες διοργανώνεται.

documenta 14: Ασκήσεις Ελευθερίας. Από τον Γιάννη Κωνσταντινίδη Facebook Twitter
O δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης (Α), ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14, Adam Szymczyk (Δ) και ο επιμελητής προγράμματος δημόσιων δράσεων της documenta 14, Paul B. Preciado (Κ) σε συνέντευξη Τύπου στο πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα, την Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2016, για την μεγάλη έκθεση Σύγχρονης Τέχνης documenta 14, που θα φιλοξενηθεί στην Αθήνα την Άνοιξη του 2017. Η Αθήνα γίνεται η πρώτη πόλη, που στην 50χρονη ιστορία του θεσμού, θα συμφιλοξενήσει την έκθεση με την γερμανική πόλη του Κάσελ. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ


Παρά το ότι η συνέντευξη τύπου είχε ως αντικείμενο την έναρξη του Προγράμματος Δημόσιων Δράσεων της documenta, το οποίο ξεκινά στις 14/9, το πρόγραμμα αυτό δεν παρουσιάστηκε με τον πιο αναλυτικό τρόπο. Μερικοί απέδωσαν το γεγονός στο ότι ο Άνταμ Σίμτζικ, ο Πολωνός καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14, δεν πρόλαβε να επεκταθεί στην ανάλυση του προγράμματος επειδή αφιέρωσε τον περισσότερο χρόνο που είχε στη διάθεσή του σε ευχαριστίες προς τους διάφορους δημόσιους φορείς και θεσμούς που συμμετέχουν με ποικίλους τρόπους συνεργασίας στην έκθεση.

Δεν αποκλείεται ο Άνταμ Σίμτζικ να παρεξηγείται μερικές φορές. Μάλλον φταίει το βορειοευρωπαϊκό παρουσιαστικό του, που στιγμιαία μπορεί να φαντάζει ψυχρότερο του κανονικού, λόγω της αδιάσταλτης εκφραστικότητάς του. Αυτά τα δύο στοιχεία μαζί υπάρχει περίπτωση να προκαλέσουν έναν ελαφρύ τρόμο στους ανυποψίαστους, σαν –ας πούμε– να είχαν απέναντί τους την Κριστίν Λαγκάρντ της διεθνούς σύγχρονης τέχνης.

Αν παραδοθούν όμως σ' αυτή την τρομώδη κατάσταση, μάλλον θα αδικήσουν τον Άνταμ Σίμτζικ, τον οποίο κυρίως χαρακτηρίζει μια αξιοζήλευτη ικανότητα να μην ξεφεύγει ποτέ από το θέμα του, να μην παραμελεί τον συλλογιστικό στόχο του και κυρίως να μην παγιδεύεται ποτέ στην όποια χαζοχαρούμενη ατμόσφαιρα μπορεί να δημιουργείται γύρω του, επιδιώκοντας να του επιβάλει τη χαλαρότητά της ή τις προκαταλήψεις της.


Με το πλήρες μενού των ευχαριστιών του ο Άνταμ Σίμτζικ άφησε τον απαραίτητο χρόνο στους παρευρισκομένους να κάνουν έναν γρήγορο απολογισμό και να κατανοήσουν ότι κανένας σχετιζόμενος φορέας και θεσμός του ελληνικού Δημοσίου δεν θα μπορεί να ισχυριστεί ότι έμεινε παραπονεμένος επειδή δεν συμπεριλήφθηκε σε κάποια συνεργασία με την documenta 14. Και ως σοβαρός μελετητής του αντικειμένου του ο Σίμτζικ έδωσε ικανοποιητικές εξηγήσεις για όλα αυτά. Στάθηκε στο πολιτικό πρόταγμα του «να είσαι ρεαλιστής και να ζητάς το εφικτό».

documenta 14: Ασκήσεις Ελευθερίας. Από τον Γιάννη Κωνσταντινίδη Facebook Twitter
Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης


Με αφορμή αυτό έκανε μια αναδρομή στην αρχική πρόταση, που υπέβαλε το 2013, για μια documenta σε δύο πόλεις, η οποία μειονεκτούσε ως προς το ότι δεν ζητούσε το εφικτό, δεδομένου ότι αυτή η διαίρεση της έκθεσης στην Αθήνα και στο Κάσελ δεν επέτρεπε να «συντονιστεί ο μεταξύ τους παλμός», αφού οι δύο πόλεις είναι «εντελώς διαφορετικές» πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά.


Όμως, όπως είπε, αυτό που αρχικά φάνταζε τόσο ανέφικτο κατάφερε στην πορεία να βρει αρμούς που θα το οδηγούσαν προς το εφικτό, και οι αρμοί αυτοί ήταν κυρίως οι δημόσιοι φορείς και θεσμοί. Κατά τη θεώρησή του, αυτοί είναι πάντα οι εγγυητές της ίδιας της ύπαρξης μιας κοινωνίας.

Ως σοβαρός μελετητής του αντικειμένου του ο Σίμτζικ έδωσε ικανοποιητικές εξηγήσεις για όλα. Στάθηκε στο πολιτικό πρόταγμα τού «να είσαι ρεαλιστής και να ζητάς το εφικτό».


Η ελευθερία και η δημοκρατία σε μια κοινωνία δεν είναι αγαθά που παρέχονται, αλλά αγαθά υπό συνεχή διαπραγμάτευση και διεκδίκηση. Η κοινωνία δεν είναι κάτι που απλά υφίσταται άτρωτο στο διηνεκές. Αντιθέτως, είναι κάτι ευμετάβλητο και ευαίσθητο, έρμαιο του καθενός που θα επιδίωκε να φερθεί χειριστικά απέναντί του. Και, εν πάση περιπτώσει, η κοινωνία είναι κάτι εύθραυστο και πολύτιμο που χρήζει προστασίας και υπεράσπισης, ακόμα και από τον ίδιο της τον εαυτό. Τόνισε επίσης ότι, ως προς αυτό, στην Ευρώπη σήμερα η υπεράσπιση και η προστασία της κοινωνίας είναι αναγκαίες κυρίως ενάντια στη βία που ασκεί κατά της κοινωνίας το ίδιο το κράτος.


Μέσω αυτής της συλλογιστικής κατέληξε και στο να εξάρει τη σημασία του ότι το Πρόγραμμα των Δημόσιων Δράσεων της documenta 14 στην Αθήνα θα έχει ως έδρα το Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας, το οποίο, ως γνωστόν, ήταν επί δικτατορίας η έδρα της διαβόητης ΕΑΤ/ΕΣΑ. Αυτό το βεβαρυμένο –το μαύρο– παρελθόν του χώρου φαίνεται ότι συγκινεί πολύ και τους άλλους εμπλεκόμενους στα εικαστικά πλάνα της documenta 14 στην Αθήνα, όπως είναι για παράδειγμα ο φιλόσοφος και επιμελητής εκθέσεων Paul B. Preciado, διευθυντής ολόκληρου του Προγράμματος Δημόσιων Δράσεων της έκθεσης, που έχει τον τίτλο «Η Βουλή των Σωμάτων».


Επιπλέον, ο χώρος οδήγησε σε ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ που παρουσιάστηκε στη συνέντευξη τύπου. Είναι ένα μικρό βιβλίο με τον τίτλο LTI – Lingua Tertii Imperii, που σημαίνει «Γλώσσα της Τρίτης Αυτοκρατορίας». Πρόκειται για αναφορά σε ανάλογη δημοσίευση που είχε εμφανιστεί στην προπολεμική ναζιστική Γερμανία. Είναι έργο του Ισπανού καλλιτέχνη Daniel G. Andujar, το οποίο φανερώνει απ' την πρώτη κιόλας ματιά την εκτεταμένη έρευνά του στα αρχεία φωτογραφιών από την εποχή της επταετίας και συγκινεί με αντιπαραθέσεις εικόνων καθώς και με την παράθεση κάποιων μάλλον λίγο ξεχασμένων πληροφοριών για την εποχή. Κυρίως όμως συγκινεί η δύναμή του να γεννά μια κάποια ενοχή στον μεγαλύτερο σε ηλικία Έλληνα θεατή που έζησε εκείνους τους καιρούς. Και αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή ο χρόνος έχει πλέον θαμπώσει τη φρίκη των εικόνων – αφού αυτό είναι άλλωστε το στοιχείο που πάντα θαμπώνει πρώτο σε τέτοιες περιπτώσεις. Έτσι, μοιραία ο αναγνώστης μπορεί να παρασυρθεί άθελά του σε μια αισθητική απόλαυσή τους.

documenta 14: Ασκήσεις Ελευθερίας. Από τον Γιάννη Κωνσταντινίδη Facebook Twitter
Με το πλήρες μενού των ευχαριστιών του ο Άνταμ Σίμτζικ άφησε τον απαραίτητο χρόνο στους παρευρισκόμενους να κάνουν έναν γρήγορο απολογισμό και να κατανοήσουν ότι κανένας σχετιζόμενος φορέας και θεσμός του ελληνικού δημοσίου δεν θα μπορεί να ισχυριστεί ότι έμεινε παραπονεμένος επειδή δεν συμπεριλήφθηκε σε κάποια συνεργασία με την documenta 14.


Πάντως, η έκδοση «προειδοποιεί» από την πρώτη κιόλας γραμμή: «Η γλώσσα δεν είναι ποτέ αθώα. Η αρχιτεκτονική δεν είναι ποτέ αθώα. Οι εικόνες δεν είναι ποτέ αθώες. Εμπλέκονται ανοιχτά σε μια πάλη σώμα με σώμα με την ιστορία», για να προχωρήσει λίγο παρακάτω σε μια προτροπή: «Σβήσε τη λάμπα του Διογένη και περιπλανήσου στο πάρκο στο φως της ημέρας, προς αναζήτηση μιας ειλικρινούς γλώσσας».


Μια και το θέμα έφτασε στην ειλικρινή γλώσσα, ας σημειωθεί ότι η αίθουσα του Κέντρου Τεχνών του Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας (πρώην ΕΑΤ/ΕΣΑ) που παραχωρήθηκε στις Δημόσιες Δράσεις ανακαινίστηκε με κονδύλια της documenta 14. Το έργο ανέλαβε ο αρχιτέκτων και εικαστικός καλλιτέχνης Ανδρέας Αγγελιδάκης.


Πέρα από τις εργασίες πλήρους επαναφοράς των λειτουργιών του κτιρίου ο Αγγελιδάκης μερίμνησε και για την ενσωμάτωση μορφών που αποκαλύπτουν την ιστορία του. Επιπλέον, και επειδή μια προαπαίτηση της documenta 14 ήταν να αποφευχθεί η χρήση συμβατικής επίπλωσης αιθουσών διαλέξεων/συνεδρίων, ο Ανδρέας Αγγελιδάκης δημιούργησε 68 «μπλοκ ψευδο-ερειπίων» (από αφρολέξ ντυμένο με καμβά στον οποίο είναι τυπωμένη η συνήθης όψη του εμφανούς μπετόν). Τα μπλοκ συνδυάζονται μεταξύ τους με απροσδόκητους τρόπους (λίγο πολύ όπως τα τουβλάκια του ηλεκτρονικού παιχνιδιού Tetris) και έτσι οι καλλιτέχνες, οι περφόρμερ και οι ομιλητές θα τα ξαναστήνουν ανάλογα με την εκάστοτε περίσταση και τη βούλησή τους, προκειμένου να δημιουργούν τις πλατφόρμες που θα στηρίζουν τη δική τους έκφραση. Η ιδέα των «μπλοκ ψευδο-ερειπίων» προέκυψε από δύο βασικές αναφορές: τα σκαλιά προς το βήμα της Πνύκας στην αρχαιότητα και τους τσιμεντένιους σκελετούς των αθηναϊκών πολυκατοικιών. Τοποθετημένα με κάποιο συμβατικό ρυθμό καθισμάτων, τα μπλοκ αναδεικνύουν τον ήπιο χαρακτήρα τους. Διαφορετικά βγάζουν κάτι τραχύ, το οποίο όμως και πάλι λειαίνεται, μέχρι ενός σημείου, από την ευπρόσδεκτη ως αυτοϋπονομευτική νότα χιούμορ που διαθέτουν.


Για το πρόγραμμα που επέλεξε να παρουσιάσει ο Paul B. Preciado στάθηκε στην αντίληψη του Michel Foucault ότι η ελευθερία δεν είναι ένα δικαίωμα που απονέμεται σε μια κοινωνία, αλλά μια πρακτική στην οποία η κάθε κοινωνία και τα μέλη της οφείλουν να ασκούνται για να τη διατηρούν ενεργή. Για τον λόγο αυτόν «Η Βουλή των Σωμάτων» είναι μια πρόταση για 34 διαφορετικές ασκήσεις ελευθερίας.


Επιπλέον, από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εβδομαδιαίων δημόσιων δράσεων (με περφόρμανς, συζητήσεις, αναγνώσεις, εργαστήρια κ.λπ.) που θα συνεχιστούν μέχρι την έναρξη της documenta 14 στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2017.

Οι απαραίτητες πληροφορίες για το πρόγραμμα της κάθε μέρας βρίσκονται στην ιστοσελίδα www.documenta14.de η οποία διευκολύνει τους ενδιαφερομένους και με αποστολή newsletter κατόπιν σχετικής εγγραφής.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ