Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά

Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς χρησιμοποίησε τη φωτογραφία επεμβαίνοντας καλλιτεχνικά. Οι Polaroids του πολύ συχνά δέχονται επιπλέον επεξεργασία όπως σ' αυτή εδώ στην οποία πρόσθεσε κουκκίδες μελανιού. © Λουκάς Σαμαράς
0

Ο Λουκάς Σαμαράς άρχισε το 1969 να χρησιμοποιεί μια φωτογραφική μηχανή Polaroid 360 που τον οδήγησε στη δημιουργία της σειράς Auto-Polaroid. Πρόκειται για μια σειρά αυτοπορτρέτων που ξεχειλίζουν από ευρηματικότητα, ταλέντο και από τον απαραίτητο ναρκισσισμό  και με μία βαθιά ρομαντική παρόρμηση ξαναβγάζουν στο προσκήνιο ένα κυρίαρχο θέμα της τέχνης των αρχών του 20ου αιώνα: το αυτοπορτρέτο του άνδρα καλλιτέχνη και το ανδρικό γυμνό γενικότερα. Μερικές από τις εμβληματικές αυτές Polaroid παρουσιάζονται από τις 9 Ιουνίου και μέχρι τις 12 Αυγούστου στην έκθεση Lucas Samaras: AutoPolaroids 1969-71 που φιλοξενείται στη Craig F Starr Gallery στη Νέα Υόρκη. Παρουσιάζουμε μερικές απ' αυτές.

Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Τη δεκαετία του 1960 ο Έλληνας καλλιτέχνης Λουκάς Σαμαράς ξεκίνησε να βγάζει αυτοπροσωπογραφίες του χρησιμοποιώντας μια φωτογραφική μηχανή Polaroid, δημιουργώντας άγριες και γεμάτες ζωντάνια φωτογραφίες. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς γεννήθηκε στη Καστοριά το 1936 και μετακόμισε στις ΗΠΑ όταν ήταν 12 χρόνων. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Rutgers University και ήρθε σε επαφή με πειραματικούς καλλιτέχνες όπως τον Άλαν Κάπροου και τον Κλάις Όλντερμπουργκ. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Επηρεάστηκε βαθιά από την επαφή με μία τόσο ριζικά διαφορετική κουλτούρα και να ξεκίνησε να δουλεύει με μια τεράστια ποικιλία καλλιτεχνικών μορφών: σχέδιο, ζωγραφική, γλυπτική, έπιπλα και μεγάλα installations. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια εμφάνισης της φωτογραφίας ο Σαμαράς επενέβαινε στην εικόνα δημιουργώντας σουρεαλιστικά και εντυπωσιακά αποτελέσματα. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς επανειλημμένως παρουσίαζε τον εαυτό του στην τέχνη του. Ένα από τα πρώτα κομμάτια του ήταν να επικολλήσει εικόνες από το πρόσωπό του πάνω από διαφημίσεις στο μετρό της Νέας Υόρκης. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Μερικές από τις Polaroids του είναι λυρικές και όμορφες ενώ κάποιες άλλες είναι κουτσουρεμένες και τον παρουσιάζουν να επιτίθεται στον εαυτό του. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Εδώ, ίσως ο Σαμαράς να διασκεδάζει με την ελληνική καταγωγή του, υιοθετώντας μία στάση που με εξαίρεση την καρέκλα θυμίζει γυμνό της κλασσικής εποχής. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς σε κάποια φάση της ζωής του έγινε κάτι σαν ερημίτης, και απομονώθηκε από τους φίλους και την οικογένειά του. "Δεν ήταν καθόλου εύκολο να το κάνω, αλλά όπως και να 'χει ήθελα να το κάνω", είχε πει κάποια στιγμή. " Αλλά τότε αυτό που συνέβη ήταν ότι πήγαινα για περπάτημα στο πάρκο, ή για ψώνια, ή για οτιδήποτε άλλο και ξαφνικά απέκτησα την αίσθηση ότι το πάρκο δεν ήταν κάτι ξένο από μένα. Ήταν τώρα πια το πάρκο μου- το καταλαβαίνεις;- ή Νέα Υόρκη ήταν η πόλη μου. Όλα ήταν δικά μου". © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς πάρα πολύ συχνά φωτογραφιζόταν γυμνός. "Η πορνογραφία είναι κομμάτι της εκπαίδευσής μας" εξηγούσε. "Μεγάλωσα βλέποντας σπάνια γυμνό, δεν χρειάζεται βέβαια να αναφέρω κάτι για στενότερες επαφές. Όταν έπαιρνα το λεωφορείο από το Νιου Τζέρσι όπου έμενα, για την Νέα Υόρκη, στον τερματικό σταθμό της 42ης λεωφόρου, περνούσα μπροστά από βιβλιοπωλεία με γυμνές εικόνες. Έχοντας ζήσει έτσι τόσα χρόνια κάποια στιγμή είπα στον εαυτό μου: Διάολε, αυτό ήταν κομμάτι της εκπαίδευσής μου. Γιατί να μη μπορώ να βγάλω το ρούχα μου; © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς ισχυρίζεται ότι η Polaroid, του επέτρεψε να γίνει ο ίδιος κριτής του εαυτού του, σκηνοθέτης του εαυτού του, και ο ίδιος το κοινό του. © Λουκάς Σαμαράς
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ