Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini

Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini Facebook Twitter
Photo credit: University of Montpellier
0

 

Κατά τη διάρκεια των ετών 1780 - 1782 ο αιρετικός -για την εποχή και την μετα-αναγεννησιακή τέχνη- γλύπτης και ανατόμος Clemente Susini, δημιούργησε την... Αφροδίτης Ανατομίας. Την είχε σχεδιάσει από κερί, προκειμένου να διδάξει στους φιλοπερίεργους μαθητές και βοηθούς του στο εργαστήριο την τέχνη της ανατομίας, αλλά και βασικές αρχές δεοντολογίας τόσο στην ιατρική, όσο και στις απαιτήσεις αναπαράστασης της εποχής. 

Σε φυσικό μέγεθος και διατηρώντας όσο το δυνατόν τα φυσικά χαρακτηριστικά της σoρού που είχε κατά νου να αναπαραστήσει ο Susini έφτιαχνε τα εσωτερικά όργανα των γυναικείων σωμάτων από κερί, προκειμένου οι μαθητές του να μπορούν να τα αφαιρέσουν, να τα περιεργαστούν, να κάνουν τα λογικά άλματα και τις σχεδιαστικές υπερβάσεις που απαιτούσε η τέχνη της εποχής τους. 

Σ' αυτή την πτυχή της τέχνης, την κάπως σκοτεινή, κάποτε και αηδιαστική, εστιάζει το βιβλίο της Joanna Ebenstein's, η οποία με φωτογραφίες και ιστοριογραφικές αναφορές καταγράφει ενθουσιασμένη "μία συναρπαστική εποχή που η μελέτη της φύσης ήταν ταυτόχρονα και μελέτη της ιστορίας των φυσικών επιστημών.

Φυσικά, ο φιλοπερίεργος και λάτρης της παρατήρησης γλύπτης δεν γλίτωσε από τη σκληρή κριτική που τον ήθελε ακόμη και νεκρόφιλο και ασεβή απέναντι στην ανθρώπινη φύση: αν τέτοια ζητήματα μας απασχολούν τώρα, τον 18ο αιώνα ήταν τα μεγαλύτερα ταμπού που θα μπορούσαν να υπάρξουν, ακόμη κι αν είχε ανοίξει τον δρόμο προς την ανατομία και την αναζήτηση των μυστικών του ανθρώπινου σώματος ο μέγας Λεονάρντο Ντα Βίντσι. 

Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini Facebook Twitter
Photo credit: Museo di Palazzo Poggi, Universita' di Bologna

Σ' αυτή την πτυχή της τέχνης, την κάπως σκοτεινή, κάποτε και αηδιαστική, εστιάζει το βιβλίο της Joanna Ebenstein's, η οποία με φωτογραφίες και ιστοριογραφικές αναφορές καταγράφει ενθουσιασμένη "μία συναρπαστική εποχή που η μελέτη της φύσης ήταν ταυτόχρονα και μελέτη της ιστορίας των φυσικών επιστημών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας, είμαστε τόσο συνηθισμένοι στην κοινή πορεία επιστήμης και ανθρώπινης φύσης, που αντικρίζοντας τα κατορθώματα των πρωτοπόρων αυτής της συμπόρευσης, νιώθουμε περίεργα. 

 

Κι όμως, σ' αυτούς και στην ανάγκη τους για σχεδιαστική τελειότητα και πίνακες απαράμιλλης πιστότητας οφείλουμε όχι μόνο τις πρώτες ανατομίες, αλλά και το ξεπέρασμα ταμπού και απόψεων που για χρόνια δαιμονοποιούσαν το εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος. 

Το βιβλίο η "Αφροδίτη της Ανατομίας" κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα από τις εκδόσεις "Thames & Hudson" και είναι μία κάπως άγρια, σίγουρα γκροτέσκα εμβάθυνση στα καλλιτεχνήματα μίας εποχής που καθόρισε τόσο την τέχνη, όσο και την πορεία των επιστημών. 

Με στοιχεία από τον Guardian 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ