ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό που απεικονίζει την Επιφάνεια του Διονύσου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 150 εκ. x 220 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
6


Στα χνάρια των αρχαίων θεών του Ολύμπου θα βρεθούν όσοι Νεοϋορκέζοι επισκεφθούν την έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία», που εγκαινιάστηκε στις 24 Μαρτίου, στο πλήρως ανακαινισμένο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στην καρδιά του Μανχάταν. Το Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» διανύει μία νέα περίοδο της ζωής του, έχοντας πλέον διευθύντρια την Αμαλία Κοσμετάτου, που διαδέχεται τον πρέσβη Λουκά Τσίλα, και όντας έτοιμο να προσφέρει μουσειακού επιπέδου ποιότητα στις εκθέσεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, πρόθεση του Κέντρου είναι να εισάγει στην ελληνική κουλτούρα και τον πολιτισμό τον μέσο άνθρωπο που βαδίζει στην 5η Λεωφόρο.


Το Δίον δέσποζε στους βόρειους πρόποδες του Ολύμπου, ελέγχοντας το στενό πέρασμα από τη Μακεδονία στη Θεσσαλία. Υπήρξε η ιερή πόλη των Μακεδόνων και ήταν ο ιερός χώρος του Δία, με τον Ναό του να αποτελεί το κέντρο της θρησκευτικής ζωής και το χώρο προβολής των Μακεδόνων βασιλέων. Στα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. ο βασιλιάς Αρχέλαος καθιέρωσε τα «εν Δίω Ολύμπια», πολυήμερους αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες προς τιμήν του Δία και των Μουσών, συμβάλλοντας στο να αποκτήσει πανελλήνια αναγνώριση το ιερό της Πιερίας. Είναι μάλιστα πιθανόν να παίχτηκαν κατά τη διάρκεια των αγώνων οι τραγωδίες του Ευριπίδη «Αρχέλαος» και «Βάκχες», τις οποίες ο τραγικός ποιητής συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή. Ο Κάσσανδρος, θεωρώντας ότι η πόλη βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, οχυρώνει το Δίον στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με τον Δίωνα τον Χρυσόστομο, ο Φίλιππος Β΄ και ο Μέγας Αλέξανδρος οργάνωναν στο Δίον επινίκιες πανηγύρεις και προσέφεραν μεγαλοπρεπείς θυσίες και πλούσια αφιερώματα προς τιμήν του Ολυμπίου Διός και των Μουσών. Εκεί ο Φίλιππος γιόρτασε την άλωση και καταστροφή της Ολύνθου, ενώ ο Αλέξανδρος ζήτησε τη βοήθεια του υψίστου των θεών κατά τη διάρκεια της πανηγυρικής ετοιμασίας της εκστρατείας του στην Ασία. Μετά τη νίκη του στο Άκτιο το 32/31 π.Χ., ο Οκταβιανός Αύγουστος ιδρύει στο Δίον ρωμαϊκή αποικία και η πόλη γνωρίζει μεγάλη άνθιση. Όταν επικράτησε ο Χριστιανισμός, το Δίον έγινε έδρα επισκόπου και αποτέλεσε σημαντικό αστικό κέντρο της Πιερίας. Η πόλη εγκαταλείφθηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ., έχοντας καταστραφεί επανειλημμένως από εισβολείς, με αποτέλεσμα οι κάτοικοί της να μετακινηθούν σε πιο ασφαλείς περιοχές στους πρόποδες του Ολύμπου. Το Δίον θα παραδοθεί στη λήθη, με τους σεισμούς και τις πλημμύρες του ποταμού Βαφύρα να εξαφανίζουν με το πέρασμα του χρόνου τα ίχνη του.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley.


Η ανασκαφή του Δίου αποτελεί την παλαιότερη πανεπιστημιακή ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης. Ο πρώτος Πρύτανης του Πανεπιστημίου και Καθηγητής Αρχαιολογίας, Γεώργιος Σωτηριάδης, ξεκίνησε το 1928 να αναζητά την ιερή πόλη των Μακεδόνων, ερευνώντας την περιοχή για τέσσερα καλοκαίρια κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η ανασκαφή συνεχίστηκε το 1960 με πρωτοβουλία του Καθηγητή Αρχαιολογίας Γεωργίου Μπακαλάκη και συνεχίστηκε εντατικά από το 1970 ως σήμερα, χάρη στις προσπάθειες του Ομότιμου Καθηγητή του ΑΠΘ, κ. Δημήτριου Παντερμαλή - πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης και επιμελητή της έκθεσης- και των συνεργατών του.


Την ιστορία του βουνού των θεών και της πόλης του Δία στους πρόποδές του θα τη διηγηθούν περίπου 90 εκθέματα, που για πρώτη φορά ταξιδεύουν έξω από την Ελλάδα –μερικά από αυτά μάλιστα παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η καθημερινή ζωή των κατοίκων της αρχαίας πόλης θα ξεδιπλωθεί μέσα από αγάλματα, ψηφιδωτά, κοσμήματα, κεραμεικά, γυάλινα σκεύη και νομίσματα που χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα π.Χ. έως τον 4ο αιώνα μ.Χ. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν τα ελληνιστικά και ρωμαϊκά αγάλματα του Δία, της Δήμητρας και της Αφροδίτης, καθώς και εξαιρετικά ψηφιδωτά από την «Οικία του Διονύσου», τα οποία αποκαταστάθηκαν πρόσφατα με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λατρευτικό άγαλμα του Υψίστου Διός, 2ος αιώνας μ.Χ.Μάρμαρο, 85.5 εκ. x 46 εκ. x 63.5 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


«Τα 45 χρόνια ερευνών στο Δίον, μας έδωσαν την ευκαιρία όχι μόνο να εντοπίσουμε αρχαία κτήρια και κινητά ευρήματα, αλλά να χαρτογραφήσουμε τις ζωές των ανθρώπων ανά τους αιώνες. Το βασικό χαρακτηριστικό που θέλουμε να αναδείξουμε είναι πώς οι θεοί των Ελλήνων βγήκαν από την καταπληκτική φύση της χώρας και πώς οι λατρείες σχετίζονται άμεσα με την τοπική φύση. Έχουμε τον Όλυμπο, ένα ψηλό βουνό, έχουμε χαράδρες, νερά που αναβλύζουν και δέντρα, κεραυνούς που πέφτουν. Όλα αυτά τροφοδότησαν την μυθολογία. Ακόμα και σήμερα, η φύση είναι σχεδόν ανέγγιχτη», αναφέρει ο κ. Παντερμαλής. Οι κάτοικοι της πόλης είναι άλλο ένα στοιχείο στο οποίο η έκθεση εστιάζει. «Θα ανασυγκροτήσουμε την εικόνα τους και θα δείξουμε ποιος ήταν ο πολιτισμός τους» λέει ο κ. Παντερμαλής, τονίζοντας, επίσης, ότι επειδή όλα τα εκθέματα προέρχονται από τις ανασκαφές στο Δίον «μπορούμε να ξέρουμε την ιστορία κάθε ευρήματος και πώς τα κινητά σχετίζονται με συγκεκριμένα κτήρια ή ταφικά μνημεία».


Η έκθεση των σπάνιων αρχαιοτήτων πλαισιώνεται από μια σειρά ενδιαφέρουσες δράσεις: ο επισκέπτης μπορεί να δει εικαστικές εγκαταστάσεις σύγχρονων καλλιτεχνών με αναφορές στην ιερό πόλη και το βουνό των θεών, να μάθει για τη ζωή των ανθρώπων που κατοίκησαν και κατοικούν στις πλαγιές του, να «περιδιαβεί» τα τοπία του Ολύμπου, ακόμα και να παίξει το ρόλο του αρχαιολόγου στο βιντεοπαιχνίδι Secrets of the Past – Excavating the City of Zeus (Μυστικά του παρελθόντος – Ανασκαφή στην πόλη του Δία), που δημιουργήθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, φαίνεται ότι θα το έχουν οι περίπατοι με τον φιλόσοφο Simon Critchley. Η ιδέα του «περιπάτου» είναι να παρακολουθεί ο επισκέπτης περιπατητικές συζητήσεις που θα κάνει ο φιλόσοφος και πανεπιστημιακός καθηγητής με άλλο καλεσμένο κάθε φορά και στις οποίες θα διερευνώνται θέματα που άπτονται της έκθεσης και της σύνδεσής της με το σήμερα.

 

info:
Η έκθεση «Θεοί και Θνητοί στον Όλυμπο: Αρχαίο Δίον, η πόλη του Δία» διοργανώνεται από το Θυγατρικό Ίδρυμα Ωνάση στις ΗΠΑ και την Πανεπιστημιακή Ανασκαφή Δίου, σε συνεργασία με το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας και θα διαρκέσει έως τις 18 Ιουνίου.

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Βραχιόλι με κεφάλια λιονταριών, τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. Χρυσός, περίμετρος 14 εκ, διάμετρος 5 εκ. Καρίτσα, Μακεδονικός Τάφος IV, Κιβωτιόσχημος τάφος II Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Φιλοσόφου, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 86 εκ., x 35 εκ. x 54 εκ. Aπό το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα της Υπολυμπιδίας Αφροδίτης και Βάση με κτητορική επιγραφή. Άγαλμα: 150 - 100 π.Χ.; Βάση: 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 113 εκ. x 48 εκ. x 36 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ανάγλυφη στήλη με παράσταση της Ίσιδας ως Δήμητρα με Κτητορική Επιγραφή, δεύτερο μισό του 3ου - αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. Μάρμαρο, 31 εκ. x 34 εκ. x 8 εκ.Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, προαύλιο του Ναού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σατύρου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα του Βασιλιά Λυκούργου, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μωσαϊκό Φάτνωμα που απεικονίζει Θεατρική Μάσκα Σειληνού, τέλη του 2ου - αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. Ψηφιδωτό από πέτρες, 73 εκ. x 73 εκ. Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Αίθουσα Συμποσίων Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Κεφαλή της Αγριππίνας της Πρεσβύτερης, Πρώτο μισό του 1ου αιώνα μ.Χ.Μάρμαρο, 24 εκ. x 16 εκ. x 9.2 εκ.Από το Δίον. Έπαυλη του Διονύσου, Νότιος θάλαμοςΑρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Άγαλμα Αετού, 2ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 63.5 εκ. x 34.5 εκ. x 15 εκ. Από το Δίον. Ιερό του Υψίστου Διός, Σηκός Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Πλάκα με αποτύπωμα από δύο πόδια και Κτητορική Επιγραφή, τέλη του 2ου – 3ος αιώνας μ.Χ. Μάρμαρο, 50 εκ. x 39 εκ. x 3.8 εκ. Από το Δίον. Ιερό της Ίσιδας, στα σκαλοπάτια που οδηγούν στον πρόναο του Ιερού της Ίσιδας Λοχίας. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού,Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου.Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Διαστολέας, 1ος αιώνας π.Χ. Κράμα χαλκού, 22 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Καρφίτσα με υπολείμματα υφάσματος, Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου (1000 π.Χ. - 700 π.Χ.)Κράμα χαλκού, σίδηρος και ύφασμα, 15 εκ, διάμετρος πηνίων 6 και 6.5 εκ. Από τον Όλυμπο. Νεκροταφείο τύμβων Μεσονησίου. Τύμβος 2, Τάφος Δ΄. Αρχαιολογικό Μουσείο του ΔίουΦωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.


 

Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Μικρογραφία Αγγείου με εγχάρακτη επιγραφή, μέσα 2ου – 4ος αιώνας μ.Χ. Γυαλί, ύψος 9 εκ., διάμετρος 7.5 εκ. Από το Δίον. Καρίτσα, Περιοχή Καλαμπούκας, Τάφος 48. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.
Οι θεοί του Ολύμπου κατεβαίνουν στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Λυχνάρι διακοσμημένο με προτομή πάνθηρα, 1ος – 2ος αιώνας μ.Χ. Κράμα χαλκού, 37 εκ. x 33 εκ. x 33 εκ. Από το Δίον, από τον τομέα όπου βρέθηκε η Ύδραυλις του Δίου. Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Φωτογραφία © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας, Ανασκαφές Δίου. Παραχώρηση απ' το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης.

Info:

24/3- 18/6

Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης

onassisusa.org

6

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Η Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου-Ιδρύματος Αλεξανδρινού Πολιτισμού, που σκάβει στην Αλεξάνδρεια από το 1998 μιλά για τις ανασκαφές που πραγματοποιεί εκεί, τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τον Μεγαλέξανδρο, τη σχέση του με την Αίγυπτο και το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, στο οποίο συμμετείχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ