Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν Facebook Twitter

Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν

0

 

Στις αρχές του 20ου αιώνα ένας αμόρφωτος χωρικός από τη Σιβηρία έγινε ο άνθρωπος που βρισκόταν πιο κοντά από οποιονδήποτε άλλον στον ηγέτη του ενός έκτου της γης, του Νικόλαου του Β' της Ρωσίας και της οικογένειάς του. Ο Γκριγκόρι Γιεφίμοβιτς Ρασπούτιν ήταν πολύ πιο επιδραστικός από την αριστοκρατική ελίτ, πολύ πιο συναρπαστικός από εμπόλεμες καταστάσεις ή τους επισκέπτες ξένων βασιλικών οίκων και πολύ πιο ενδιαφέρων από τις αυλικές κοινωνικές εκδηλώσεις. Ήταν ένας απλός μουζίκος που έγινε αντικείμενο έλξης για τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της εποχής του. Με έναν μυστηριώδη τρόπο προέβλεψε το θάνατο της βασιλικής οικογένειας και την πτώση της ρωσικής αυτοκρατορίας. Λίγο πριν από το θάνατό του, είπε στην αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φιοντόροβνα: «Σύντομα μετά το θάνατό μου, θα φύγετε κι εσείς»

 Ο Ρασπούτιν έμοιαζε με έναν οποιονδήποτε Ρώσο μουζίκο. Γεννήθηκε στη Σιβηρία -γιος χωρικών- και παρόλο που πήγε σχολείο παρέμεινε αμόρφωτος― δεν ήξερε καν να γράφει. Οι πνευματικές του αναζητήσεις τον οδήγησαν 18 ετών σε μοναστήρι, όπου μυήθηκε στη διδασκαλία των «Μαστιγουμένων», μίας αίρεσης, τα μέλη της οποίας μαστιγώνονταν για λόγους μετανοίας και εξιλασμού. Αλλοίωσε τα κηρύγματα της αίρεσης και διατύπωσε το δικό του δόγμα, σύμφωνα με το οποίο η σεξουαλική εξάντληση ήταν το καλύτερο μέσο για να φθάσει ο πιστός στην κατάσταση της «θείας αταραξίας» και να βρεθεί πιο κοντά στον Θεό. Ο Ρασπούτιν δεν έγινε ποτέ μοναχός· εγκατέλειψε το μοναστήρι, επέστρεψε στο χωριό του όπου παντρεύτηκε και απέκτησε τέσσερα παιδιά. Το 1901 όμως αποφάσισε να γίνει προσκυνητής και πέρασε μεγάλο διάστημα περιπλανώμενος φτάνοντας μέχρι το Άγιο Όρος και τα Ιεροσόλυμα έως ότου επιστρέψει στην Αγία Πετρούπολη.

Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν Facebook Twitter
Αν τα μάτια είναι ο καθρέπτης της ψυχής τότε τα μάτια του Ρασπούτιν καθρέφτιζαν την κόλαση... Με την κόρη του Μαρία (δεξιά) το 1914.
 

Οι πνευματικές του αναζητήσεις τον οδήγησαν 18 ετών σε μοναστήρι, όπου μυήθηκε στη διδασκαλία των «Μαστιγουμένων», μίας αίρεσης, τα μέλη της οποίας μαστιγώνονταν για λόγους μετανοίας και εξιλασμού. Αλλοίωσε τα κηρύγματα της αίρεσης και διατύπωσε το δικό του δόγμα, σύμφωνα με το οποίο η σεξουαλική εξάντληση ήταν το καλύτερο μέσο για να φθάσει ο πιστός στην κατάσταση της «θείας αταραξίας» και να βρεθεί πιο κοντά στον Θεό.

Με τις υποτιθέμενες θεραπευτικές του δυνάμεις (και την διαβόητη σεξουαλική συμπεριφορά του) σε συνδυασμό με την μανία της υψηλής κοινωνίας για τον μυστικισμό και τον αποκρυφισμό κατάφερε να αποκτήσει φήμη στους ανώτερους κοινωνικούς κύκλους της Αγίας Πετρούπολης και να αποκτήσει οικονομική δύναμη από τις δωρεές των πλούσιων οπαδών του. Ποτέ όμως δεν απέκτησε κάτι αριστοκρατικό ούτε στους τρόπους ούτε στην εμφάνισή του. Είχε μια μακριά γενειάδα και στιλπνά μαλλιά χωρισμένα στη μέση. Κοιτώντας όμως τις φωτογραφίες του κάποιος σίγουρα ξεχωρίζει το βλέμμα του. Αν τα μάτια είναι ο καθρέπτης της ψυχής τότε τα μάτια του Ρασπούτιν καθρέφτιζαν την κόλαση. 

Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν Facebook Twitter
Η αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φεντοροβόνα με τον διάδοχο Αλεξέι Νικολάγεβιτς. Πίστευε στις αποξρυφιστικές δυνάμεις του Ρασπούτιν και έγινε υποχείριό του.

Η φήμη του προσέλκυσε πολλούς σημαντικούς ανθρώπους της εποχής. Μεταξύ αυτών ήταν οι πριγκίπισσες Μηλικία και Στάνα (Αναστασία) του Μαυροβουνίου, οι οποίες είχαν έντονο ενδιαφέρον για τον αποκρυφισμό και πίστευαν ότι είχαν και οι ίδιες αποκρυφιστικές δυνάμεις. Οι δύο πριγκίπισσες ήταν πολύ κοντά στην αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φιοντόροβνα -μια βαθιά θρησκευόμενη γυναίκα- και την έφεραν σε επαφή με τον Ρασπούτιν κατά τη διάρκεια ενός βασιλικού πικνίκ. Ο ίδιος παρουσιάστηκε στην τσαρίνα ως «άγιος» άνθρωπος. Η Αλεξάνδρα Φιοντόροβνα τρομερά θορυβημένη για την υγεία του γιού της και διάδοχου του θρόνου, πρίγκηπα Αλεξέι που γεννήθηκε με την «νόσο των αριστοκρατών» της Ευρώπης, την αιμοφιλία -ανίατη εκείνη την εποχή- πίστεψε στις θεραπευτικές δυνάμεις του Ρασπούτιν. Είδε στο πρόσωπό του αυτόν που θα μπορούσε να σώσει το παιδί της.

Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν Facebook Twitter
ΠΡΙΓΚΙΨ ΓΙΟΥΣΟΥΠΟΦ, Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΤΟΥ ΡΑΣΠΟΥΤΙΝ: Ο πρίγκιπας Φέλιξ Γιουσούποφ, κόμης Σουμαρόκοφ–Ελστον (1887-1967) ήταν ο επιφανέστερος της καραταιάς δυναστείας Γιουσούποφ που ήταν πλουσιότερη ακόμη κι από την δυναστεία των Ρομανόφ. Ο πριγκιψ υπήρξε έντονα θηλυπρεπής και η μητέρα του τον έντυνε με κοριτσίστικα ρούχα. Μερικές φορές ο μικρός Φέλιξ κοιτώντας έξω από το παράθυρο φώναζε στους περαστικούς: «Κοιτάξτε πόσο όμορφη είμαι!». Ωστόσο, το 1914 παντρεύτηκε την Μεγάλη Δούκισσα Ιρίνα, ανιψιά του Τσάρου Νικολάου Β’ (φωτ. δεξιά). Τον Δεκέμβρη του 1916 ο Φέλιξ οργάνωσε μια συνωμοσία που κατέληξε στη δολοφονία του Γκριγκόρι Ρασπούτιν στο αρχοντικό της οικογένειας του επί της οδού Μόικα, στην Αγία Πετρούπολη.

Ο Ρασπούτιν επέβαλλε σε ύπνωση τον νεαρό πρίγκιπα, και του έδωσε χωρίς να έχει καθόλου ιατρικές γνώσεις τα δικά του ελιξήρια. Το γεγονός ότι ο Αλέξιος παρουσίασε σημάδια βελτίωσης του άνοιξε διάπλατα τις πόρτες του παλατιού.  Η τσαρίνα τον επέβαλλε στην αυτοκρατορική αυλή και στην οικογένειά της και ήταν κάτω από την τρομερή επιρροή του. Ο μόνος που τον αντιμετώπιζε με καχυποψία ήταν ο τσάρος Νικόλαος ο οποίος είχε πληροφορίες για την υπεραναπτυγμένη λίμπιντο και την άσωτη ζωή του.

Η δύναμη του Ρασπούτιν έφτασε στο απόγειό της μετά το 1915, όταν ο Νικόλαος έφυγε στο μέτωπο κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο τσάρος Νικόλαος ανέλαβε προσωπικά την ηγεσία του στρατού επειδή ο Ρασπούτιν ισχυρίστηκε ότι είδε σε όραμα, ότι σε αντίθετη περίπτωση θα χανόταν ο πόλεμος. Με την απουσία του Νικολάου, η αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα διαδραμάτισε έναν πιο ενεργό ρόλο στη διακυβέρνηση και έτσι ο Ρασπούτιν κατάφερε χειραγωγώντας την να ασκήσει σημαντική επιρροή διορίζοντας και παύοντας το προσωπικό του κράτους κατά τις επιθυμίες του.

Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν Facebook Twitter
Το πυροβολημένο σώμα του ρίχτηκε στα παγωμένα νερά του ποταμού Νέβα. Όταν το σώμα του βρέθηκε την επόμενη στον ποταμό, το ένα χέρι του είχε απελευθερωθεί από τα δεσμά του και οι πνεύμονες του ήταν γεμάτοι με νερό.

Η τεράστια δύναμή του είχε σαν  αποτέλεσμα τη δημιουργία ορκισμένων και φανατικών εχθρών και αρκετές απόπειρες δολοφονίας του. Με κάποιο μαγικό τρόπο ο Ρασπούτιν πάντα κατάφερνε να επιβιώσει, μέχρι το Δεκέμβριο του 1916, όταν ο θηλυπρεπής σύζυγος της ανιψιάς του Τσάρου, Γιουσούποφ, προσκάλεσε τον Ρασπούτιν στο σπίτι του και του προσέφερε δηλητηριασμένο κρασί και γλυκό. 

Το τέλος του Ρασπούτιν όμως ήταν εξίσου επεισοδιακό με τη ζωή του. Ενώ ήπιε το δηλητηριασμένο κρασί και έτρωγε τα γλυκά, δεν έδειχνε κανένα ίχνος αδιαθεσίας. Τότε ο Γιουσούποφ τον πυροβόλησε στην καρδιά. Ο Ρασπούτιν καταφέρνει να συρθεί μέχρι την αυλή, όπου τον κυνήγησαν και άδειασαν πάνω του ολόκληρο γεμιστήρα. Στη συνέχεια τύλιξαν το σώμα του μέσα σε μια κουβέρτα, του έδεσαν ένα βαρίδι και το έριξαν στα παγωμένα νερά του ποταμού Νέβα. Όταν το σώμα του βρέθηκε την επόμενη στον ποταμό, το ένα χέρι του είχε απελευθερωθεί από τα δεσμά του και οι πνεύμονες του ήταν γεμάτοι με νερό. Φαίνεται ότι αυτός ο άνθρωπος είχε μια φανταστική δύναμη και θέληση να ζήσει και συνέχισε να αγωνίζεται για τη ζωή του ακόμα και μετά τη βύθισή του στο παγωμένο νερό. 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του

Το πανάκριβο δώρο του Τσάρου Αλέξανδρου προς τη σύζυγο του εκτίθεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Χιούστον και τα δύο μέρη του ενώνονται μετά από χρόνια, προκαλώντας ενθουσιασμό σε ειδικούς και επισκέπτες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Η Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου-Ιδρύματος Αλεξανδρινού Πολιτισμού, που σκάβει στην Αλεξάνδρεια από το 1998 μιλά για τις ανασκαφές που πραγματοποιεί εκεί, τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τον Μεγαλέξανδρο, τη σχέση του με την Αίγυπτο και το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, στο οποίο συμμετείχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Τα κτίρια του Αλέξανδρου Νικολούδη υπάρχουν παντού στην Αθήνα. Όμως γιατί γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτόν τον αρχιτέκτονα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Αμαλία Κωτσάκη.
THE LIFO TEAM
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Μέσα από σπάνια αντικείμενα η νέα έκθεση του Met αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών με το Βυζάντιο.
THE LIFO TEAM
Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Πνύκα, Νυμφών, Φιλοπάππου: Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τη Λήδα Κωστάκη και τον Μάρκο Κατσιάνη για τους τρεις λόφους που βρίσκονται απέναντι από την Ακρόπολη (Πνύκας, Νυμφών και Μουσών-Φιλοπάππου) και καθόρισαν την εξέλιξη του αστικού ιστού της Αθήνας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ