Η Μούσα

 

 

 

"Το θέμα της νεαρής γυναίκας που ζωγραφίζει εντός σπιτιού εμφανίζεται για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1933 σε δύο ξεχωριστά σχέδια. Το μοτίβο επανεμφανίζεται το 1934, κι έπειτα πάλι το 1935 με τον πίνακα αυτόν στον οποίο ο Πικάσο οριστικοποιεί τη σύνθεση με τις δύο νεαρές γυναίκες: η μία, γονατισμένη, κοιμάται ακουμπώντας πάνω σε ένα τραπέζι, και η άλλη ζωγραφίζει, καθισμένη προφίλ μπροστά από έναν καθρέπτη τοποθετημένο λοξά στο έδαφος. Πολλές προπαρασκευαστικές σπουδές προηγήθηκαν της τελικής αυτής εκδοχής. Σύμφωνα με τον Pierre Daix, ο πίνακας αυτός αναπαριστά την Marie-Thérèse Walter με τη μικρότερη αδερφή της Jeanne. Η Marie-Thérèse ζωγραφίζει, ενώ έχει ήδη ενημερώσει την Jeanne που κοιμάται ότι είναι έγγυος  -στη Maya, το δεύτερο παιδί του Πικάσο που θα γεννηθεί στις 5 Σεπτεμβρίου τοτ 1935. Είναι πολύ πιθανό να έδωσε ο Πικάσο  στον πίνακα τον τίτλο Η Μούσα όταν έκανε τη δωρεά του 1947, εκφράζοντας τον στοχασμό του πάνω στη δημιουργία. Ο καλλιτέχνης πολλαπλασίασε τις αιχμηρές γωνίες, τους πιο οξείς τόνους που συμπηκνώνει και ανασυνθέτει. Η παρουσία του καθρέπτη εντείνει την σκληρότητα των γραμμών και των σχημάτων, διαμορφώνοντας μία γεωμετρκή γλώσσα που διασπείρει ένα αίσθημα ανησυχίας σε μια σκηνή φαινομενικά ήρεμη."

Musée national Picasso-Paris

 

Η ρύθμιση των χρωμάτων στον πίνακα "Η Μούσα". Φωτ. Σ.Σ.
Η ρύθμιση των χρωμάτων στον πίνακα "Η Μούσα". Φωτ. Σ.Σ.

 

Φωτ. pablo-ruiz-picasso.net/
Φωτ. pablo-ruiz-picasso.net/

 

"Ο Πικάσο, παντρεμένος από το 1918 με την Olga Khokhlova, συναντά κοντά στις Galeries Lafayette τη νεαρή Marie-Thérèse Walter, της οποίας η μητέρα είναι μοδίστρα. Η πρώτη αυτή συνάντηση τοποθετείται επίσημα το 1931, αλλά χρονολογείται στην πραγματικότητα από το 1926, όπως το μαρτυρούν πολλά έργα του καλλιτέχνη εκείνης της χρονιάς, ενώ εκείνη είναι ακόμη ανήλικη. Η Marie-Thérèse Walter θα υπάρξει ένα ήρεμο πάθος για τον Πικάσο. Θα γίνει το μοντέλο του και η ηγερία του για μια δεκαετία, την περίοδο του συνθετικού κυβισμού.

Από το 1931, ζουν μαζί στο πύργο Boisgeloup στη Νορμανδία, όπου δημιουργούνται και τα πρώτα γλυπτά νεο-κλασικού ύφους του Πικάσο, με το πρόσωπο της Marie-Thérèse. Οι πίνακες που την αναπαριστούν από το 1932 κι ύστερα αποτελούν χρωματικές εκρήξεις ενός έντονου ερωτισμού και μιας πληρότητας στη ζωή του Πικάσο.

H Marie-Thérèse Walter θα αυτοκτονήσει με απαγχωνισμό το 1977, σε ηλικία 68 χρονών, 4 χρόνια μετά τον θάνατο του Πικάσο."

Wikipedia