Το πείραμα της Δουνκέρκης:

 

δωρεάν μετακινήσεις με λεωφορείο

 

 

"Το μέτρο της δωρεάν μετακίνησης στοχεύει στο να προκαλέσει ένα ψυχολογικό και κοινωνικό σοκ σε μια πόλη όπου κυριαρχεί το αυτοκίνητο. 'Επρεπε να αλλάξει η εικόνα μιας πόλης σημαδεμένης από τη φτώχεια που αρνείται να δει το μέλλον."

 

"'Ο, τι είναι δωρεάν αντιμετωπίζεται με τρομερή προκατάληψη. Στην εμπορευματική κοινωνία, ό, τι δεν έχει τιμή δεν έχει και αξία. Αυτό είναι τρομερό, η απόλυτη φρίκη της ανθρωπότητας. Χρειάζεται μία διαφορετική αντίληψη της κοινωνίας και των δημοσίων υπηρεσιών. Τα καλύτερα πράγματα στη ζωή είναι δωρεάν."

Patrice Vergriete (δήμαρχος της πόλης)

 

 

Φωτ. Bus Simulator
Φωτ. Bus Simulator

 

Από 1 Σεπτ. 2018, οι δωρεάν μετακινήσεις με λεωφορείο θα ισχύουν όλες τις μέρες.

 

•Δουνκέρκη: 200.000 κάτοικοι.

 

• Η πόλη υπέστη ολική σχεδόν καταστροφή στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Με την ανοικοδόμηση και την διαπλάτυνση των δρόμων της, παραδώθηκε στην κουλτούρα του αυτοκινήτου.   

 

• Από το 2015 και μετά, οι δωρεάν μετακινήσεις μέσα στο σαββατοκύριακο στις 9 υπάρχουσες γραμμές λεωφορείων είχαν ως αποτέλεσμα μια μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης: +78% (5000 επιπλέον επιβάτες κατά μέσο όρο) και τη συνακόλουθη μείωση της γενικότερης ρύπανσης.

 

• Ενώ η κίνηση στα λεωφορεία είχε υποχωρήσει, φτάνοντας στο 5% του συνόλου των μετακινήσεων, υπολογίζεται πως με την πρόσθεση 2 νέων γραμμών και την εφαρμογή της πλήρους δωρεάν μετακίνησης από την 1η Σεπτ. του 2018, η επιβατική κίνηση θα διπλασιατεί, δίνοντας μια νέα ώθηση στις δημόσιες συγκοινωνίες και αναζωογονώντας το κέντρο.

 

• Στη Γαλλία, 30 μικρές πόλεις έχουν ήδη εφαρμόσει το μέτρο της δωρεάν μετακινήσης, και καμία ως τώρα δεν το έχει αναθεωρήσει.

 

• Αρκετές μεγάλες γαλλικές πόλεις όπως η Τουλούζ, η Νάντη, η Γκρενόμπλ, το Στρασβούργο, τάσσονται υπέρ μιας "αλληλέγγυας τιμολόγησης" στη βάση της φορολογικής δήλωσης.

 

Φωτ. Bus Simulator
Φωτ. Bus Simulator

 

Ταλίν, πρωτεύουσα της Εσθονίας και "παγκόσμια πρωτεύουσα" της δωρεάν μετακίνησης.

 

• Ταλίν: 440.000 κάτοικοι.

 

• Από το 2015, μετά από σχετικό δημοψήφισμα, όλες οι συγκοινωνίες της πόλης είναι δωρεάν.

 

• 'Εχουν δικαίωμα σ' αυτές όσοι δηλώσουν κάτοικοι της πόλης και πληρώσουν δύο συμβολικά ευρώ για την συντήρηση του δικτύου.

 

• Κόστος της μηνιαίας κάρτας σε άλλες πρωτεύουσες: 70 € στη Γαλλία, 80 στο Βερολίνο, 170 στην Κοπεγχάγη, 220 στο Λονδίνο.

 

• Η επιβατική κίνηση αυξάνεται κάθε χρόνο στο Ταλίν κατά 8%.

 

• Μετά την εφαρμογή του μέτρου, 25.000 νέοι κάτοικοι προστέθηκαν στον πληθυσμό της πόλης, αυξάνοντας τα δημόσια εσοδά της.

 

• Το πείραμα του Ταλίν ενδέχεται να εφαρμοστεί προοδευτικά σε όλη την Εσθονία.

 

Δωρεάν λεωφορείο
Δωρεάν λεωφορείο